טקס האוסקר 2022: על איזו מחלה כולם מדברים?. יח"צ חו"ל

טקס האוסקר 2022: על איזו מחלה כולם מדברים?

טקס האוסקר השנה לא ייזכר בגלל הזוכים הגדולים, ביניהם: ביילי אייליש, הסרט "אנקאנטו" או ההופעה של ביונסה אחרי שנתיים, אלא דווקא בין האגרוף שהחטיף ויל סמית' לקומיקאי כריס רוק אחר שהריץ בדיחה על התקרחותה של אשתו של סמית' • השאלה הגדולה מאחורי כל הסיפור - למה הבדיחה לא הייתה במקום? ד"ר אקרמן מסבירה על המחלה ממנה ג'יידה סובלת

בעקבות התקרית המביכה שהתרחשה במהלך טקס פרסי האוסקר (א'), בה השחקן וויל סמית' נתן אגרוף לקומיקאי כריס רוק לאחר שהריץ בדיחה על חשבון אשתו של סמית' בה התבדח על התקרחותה של ג'יידה פינקט, אחרי שהיא שיתפה בעבר בגלוי ברשתות החברתיות שלה כי היא מתמודדת עם מחלת "אלופציה אראטה" וההתקרחות שלה היא אחד מהתסמינים.

ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור מסבירה על המחלה, את סיבות הופעתה ודרכי הטיפול האפשריות ובעצם, למה הבדיחה פשוט לא הייתה במקום.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

© gettyimages.IL/Frazer Harrison

"אלופציה אראטה" היא מחלה שכיחה שבה בין יום מופיעים אזורים ללא שיער בקרקפת אך גם יכול לתקוף כל אזור אחר שעיר בגוף- כמו גבות וזקן. זו מחלה שבה נוצרים נוגדנים שפוגעים בזקיק השיערה ותוקפים אותו והשיער נושר בבת אחת" מסבירה ד"ר אקרמן.

מדובר בתופעה שמביאה ללחץ אצל הסובלים ממנה, כיוון שבבת אחת מופיע מוקד נטול שיער. המחלה יכולה להתפשט מהר או להישאר ממוקדת למוקד אחד או שניים ולעיתים זה מופיע או מחמר לאחר סטרס. המחלה נפוצה בעיקר אצל צעירים אך יכולה להופיע בכל גיל, כאשר הופעתה הראשונה היא לרוב לפני גיל 30.

עוד מוסיפה ד"ר אקרמן: "מה שמאפיין בעיקר את המחלה היא קרחת עגולה, חלקה לחלוטין, מוגבלת היטב ללא סיב קשקשת. בבת אחת מופיע אזור נטול שיער, שמה שמאפיין את העור מתחת- חלקלקות לגמרי. לא מדובר במשהו מסוכן ומדבק, אבל ברוב המקרים חשוב לדעת שזה צומח, אבל יש מקרים שהשיער הופך לגמרי לקרחת ואפילו איבוד של כל שיער הגוף הנקרא אלופציה אוניברסלית".

לרוב השיער מחדש את צמיחתו באופן ספונטני בתוך כחצי שנה עד שנה. מי שאין לו סבלנות, יכול להיעזר בטיפולים רפואיים שמחדשים את הצמיחה.מרבית המקרים קלים דווקא ומגיבים טוב לטיפול מקומי על ידי סטרואידים.

משפחת סמית'
משפחת סמית' בטקס האוסקר 2022 © gettyimages.IL/Frazer Harrison

עם הופעת התופעה מומלץ לגשת לרופא עור וזה לא קשור לשום פעולה שבנאדם עושה אלא בעיקר למערכת החיסון. יש אנשים שמקשרים את זה באופן ישיר לסטרס. הבשורה הפחות נעימה היא שמי שהופיעה אצלו המחלה, והחלים ממנה, יכול לסבול ממנה שוב לאחר שנים. אין בה חסינות - כלומר, אם קרה שהיא הופיעה פעם אחת, זה לא אומר שלא תופיע שוב.

כאמור,הטיפול בתופעה הינו על ידי סטרואידים באמצעות משחה או זריקות מקומיות. המחלה מופיעה אצל 2% מהאוכלוסייה ואין הבדל בין גברים לנשים . יש לציין כי לקרובי משפחה מדרגה ראשונה של חולים באלופציה אראטה יש סיכוי גבוה לחלות בה בשיעור של 20%.

ד"ר להבית אקרמן © אלון שפרנסקי

אתמול (ב) סמית' פרסם פוסט בחשבון האינסטגרם שלו בו הוא מתנצל על הדרך שבה בחר להתמודד עם הסיטואציה המורכבת ועל שהשתמש באלימות נגד הקומיקאי. בפוסט כתב "אלימות על כל צורותיה היא רעילה והרסנית. ההתנהגות שלי אמש הייתה בלתי מתקבלת על הדעת ובלתי נסלחת. בדיחות על חשבוני הן חלק מהעבודה, אבל בדיחה על מצבה הרפואי של ג'יידה הייתה יותר מדי בשבילי והגבתי אמוציונלית".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Will Smith (@willsmith)

תגובות