חוזרים בזמן: ההמצאות והאירועים הגדולים של שנות התשעים. באדיבות רשת 13

חוזרים בזמן: ההמצאות והאירועים הגדולים של שנות התשעים

הניינטיז עדיין כאן! אם זה באופנה מתקמבקת, תכנים וכוכבים שהחלו את דרכם אז ואיתנו עד היום וכמובן סדרות שעוסקות באותן השנים הצבעוניות! • החלטנו לחזור אל ההמצאות והדברים שקרו אי שם בשנות התשעים

אח, הניינטיז הצבעוניות! אילו שנים מטורפות, מיוחדות ובועטות הן היו! השקת הסדרה ״שנות ה-90״ של רשת 13 (חמישי הקרוב) עוררה בנו רצון עז לפשפש בארכיון ולמצוא כמה דברים שקרו והומצאו הרבה לפני דור הטיקטוק... מוכנים לצלול בזמן?

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

טלפון נייד

הטלפון הנייד הומצא בשלהי שנות השמונים, אך בישראל, כמו בישראל, הכל הגיע בדילאיי ואנחנו התחלנו ליהנות מההמצאה החדשה רק בתחילת שנות התשעים. אל תצפו לראות את הניידים שאתם רואים כיום, וגם לא את אלו ששמורים להורים שלכם במגירה כזיכרון. כאן מדובר על טלפון שכונה ״בננה״ בשל פתיחת אזור הלחצנים שלו.

© adobestock

טלוויזיה בכבלים

תתפלאו, אבל לא תמיד היה לנו HOT או Yes ושלא נדבר על פרטנר וסלקום tv... בשנות התשעים החלו לשדר בישראל את שידורי הכבלים לאחר שנים בהם היה בקושי ערוץ טלוויזיה אחד ובעיקר המון שידורים פיראטיים (לא חוקיים). מהפכת הטלוויזיה החלה עם הכבלים שהכניסו אל חיינו מגוון ערוצים, סדרות מקור, תחרותיות ותחילת זמני המתנה לשירותי הלקוחות, כן?

ערוץ הילדים

אם כבר הזכרנו טלוויזיה בכבלים, אי אפשר שלא להזכיר את הערוץ שנולד באותה התקופה - ערוץ הילדים. פורמטים ייחודים לילדים ונוער כמו ״ששטוס״, מנחים אהובים שהפכו לסטארים הגדולים ביותר (טל מוסרי, יעל בר זוהר, מיכל ינאי, איתי שגב, סנדי בר, עודד מנשה ועוד רבים), מופעי ״עיר ערוץ הילדים״ ברחבי הארץ, סדרות שגידלו אותנו, שירים שמלווים אותנו עד היום. הדור הנוכחי אולי קצת פחות יזכור, אבל בתחילת הדרך הערוץ כונה ״ערוץ שש״ בגלל מספר הערוץ בשלט, וכך ילדי ניינטיז רבים יעדיפו לקרוא לו.

 

בובספוג

מי היה מאמין שבובספוג נולד בניינטיז? ובכן, הוא כמעט נולד במילניום החדש, אך הפרק הראשון שודר ב-1 במאי 1999. הספוג הצהוב נכנס אל חיינו באהבה, צבעוניות, כיף ושמחה ומאז לא עוזב (וטוב שכך). גם חבריו האהובים, בובספוג, מר קראב, סקווידוויד וכמובן ה-BFF פטריק הפכו את כל הסדרה הזאת לדבר הכי מושלם שיש. לישראל אגב הסדרה הגיעה באיחור אופנתי ושודרה רק ב-2003 עם השקתו הרשמית של ניקלודיאון המקומי.

© באדיבות ערוץ ניקלודיאון

משחקים

נכון, כבר החלו משחקי המחשב, הפלייסטיישן הראשון, הגיים בוי ועוד, אבל אנחנו נתמקד דווקא בשני משחקים אחרים שתפסו את תשומת ליבם של ילדי הניינטיז - פוגים וטמגוצ׳י. הפוגים היו האוסף המושלם של הילדים ובאו בכל מיני צורות וסדרות. ילדי השכונה והכיתה היו משחקים יחד ומנסים להפוך את הפוגים אחד של השני על מנת להרוויח אותם. הטמגו׳צי היה משחק אלקטרוני שהפך את ילדי שנות התשעים לדאגנים ולמעין הורים צעירים. למה? כי מטרת המשחק הייתה לגדל חיית מחמד וירטואלית, לא לשכוח להאכיל אותה ולהשכיב אותה לישון, אחרת גורלה של החיה היה מר...

© adobestock

הארי פוטר

על אף שאנו נוטים לחשוב כי הארי פוטר נולד על המדך רק בתחילת שנות ה-2000, נספר כי ספרו הראשון של הארי פוטר (״אבן החכמים״) ראה אור בשנת 1997 וכבש את העולם, כך גם הספר השני (״חדר הסודות״) שראה אור ב-1998. הארי פוטר הביא את כולם לעולם של פנטזיה וקסם, מה שהוביל אותו יותר מאוחר לקבל את סדרת הסרטים המוכרת והמצליחה לא פחות.

© adobestock אילוסטרציה

פוליטיקה

ישראל לא הייתה שקטה בשנים הללו (כמובן). היו לא מעט פיגועים אכזריים, ויכוחים פוליטיים ובעיקר בלאגן - לצד הסכם שלום אחד. האירועים הבולטים בנושא היו הסכמי אוסלו, הסכם שלום עם ירדן, מלחמת המפרץ שגרמה למדינה שלמה להיכנס למקלטים ולעטות מסיכות מסוג אחר, מסיכות אב״כ מסורבלות וחייזריות והאירוע הכואב שסימל את התקופה קשה - הרצח האכזרי של ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין.

© gettyimages

טיטאניק

אחד מסרטי הקולנוע המצליחים והאייקונים ביותר בכל הזמנים עלה לאקרנים לראשונה בשנת 1997. ״טיטאניק״ סיפרה את סיפורה של אוניית הענק מזווית אחרת ורומנטית, סצינת סיפון בלתי נשכח, שיר נושא שהוא להיט עד היום, סצינת סיום שהיא דמעות וכמובן דיקפריו שהפך לכוכב שהוא כיום.

 

להקות בנים ובנות

הניינטיז היו חגיגה של להקות בנים ובנות ברחבי העולם - מה׳ספייס גירלס׳, דרך ׳אן סינק׳, ׳בקסטריט בויז׳ ואפילו ׳היי פייב׳ המקומית שלנו. המעריצות היו בהיסטריה המונית, הלהיטים וההופעות היו גדולות והכוכבים שנולדו מאותן הלהקות הם פשוט אייקונים.

 
תגובות