בניתם על מועדפת בתחנת דלק? תחשבו שוב . צילום: פייסבוק

בניתם על מועדפת בתחנת דלק? תחשבו שוב

עבודה מועדפת בתחנת דלק או אבטחה? לא עוד. רגע לפני העברת תקציב המדינה לשנת 2015, גילו החיילים והמשוחררים סעיף שהכעיס אותם יותר מכל. מהי ההצעה שעלולה לפגוע באלפי צעירים ופרנסתם?

כמו בכל שנה, בימים הקרובים יוחלט על תקציב המדינה לשנת 2015. השנה, להפתעת רבים, גילו החיילים והמשוחררים, שבתחום העבודות המועדפות תחנות הדלק והאבטחה יוצאו מהרשימה. אם אתם שואלים את עצמכם למה, כנראה שהסיבה היא שהממשלה רוצה להפנות את המשוחררים לכיוונים שבהם יש חוסר בכוח אדם, עבודות שבהן בדרך כלל מועסקים עובדים זרים. כלומר, הם עושים זאת למען הצרכים שלהם, במקום לחשוב מהי העבודה המועדפת שאליה רוצים החיילים ללכת.

חשוב לציין, כי יש כבר פתרונות שניתן להציע כדי לגרום לצעירים להשתלב בענפים מסוימים כגון העלאת המענק שמקבלים עבור המקצועות הללו.

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

לפני שההצעה תועבר, החלו החיילים והמשוחררים לפעול. הרשת סוערת בעקבות ההחלטות ובימים האחרונים נפתח הדף "אין עתיד לחיילים משוחררים" ועד כה הוא צבר כתשעת אלפים לייקים. בקבוצה מתפרסמות מדי יום תמונות של חיילים משוחררים בתחנות דלק עם שלטים בסגנון: "יאיר, צא לנו מהכיס", "הלכה המועדפת, הלכו הלימודים", "יאיר תשאיר לי את המועדפת", "למה לוקחים את המענק אחרי שנים של שמירות".

יאיר לפיד החליט להגיב לפוסטים הרבים שפורסמו בעמוד שלו בעקבות הסערה ברשת, וכתב בעמוד שלו: "כן, החלטנו להסיר את תחנות הדלק מרשימת העבודות המועדפות לחיילים משוחררים. לא מפני שאנחנו רוצים לחסוך עליהם. להיפך, אנחנו מוכנים להוציא על החיילים שלנו הרבה יותר כסף, כי מגיע להם מאתנו הכל. רק שאנחנו לא מוכנים שהכסף הזה ישמש לכך שבעלי תחנות דלק וחנויות נוחות ירוויחו עוד קצת. כי מותר למדינה להגדיר מהם ערכיה, מה זו ציונות, במה היא מאמינה. ב-2012, עבדו 15,230 חיילים משוחררים בעבודות מועדפות.
רק 185 צעירים מתוכם עבדו עם ניצולי שואה, או עזרו לבעלי צרכים מיוחדים, לעומת 2651 שעבדו בתחנות דלק. את זה אנחנו משנים עכשיו. יותר צעירים שיעבדו בסיעוד, חקלאות ובניין. סדר עדיפויות זה כשמחליטים לעזור לילד עם צרכים מיוחדים לצאת לטיול, לשוחח עם קשיש בודד, לעזור לנכה לקנות תרופות".

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' הגיבה בעמוד הפייסבוק שלה: "מהסטטוס של לפיד עולה שהוא קיבל החלטה ערכית וציונית, לבטל את המענק לחיילים משוחררים לעבודה מועדפת בתחנות דלק כדי לגרום להם לעבוד עם ניצולי שואה ועם מוגבלים. אבל בסעיף הזה הוא כותב מפורשות שאין לו כוונה להעביר אפילו שקל לעבודה מועדפת אחרת, אלא פשוט לעשות קופון קטן על החיילים המשוחררים, ולקחת מהם 39 מליון שקלים לקופת האוצר. פעם אחר פעם אנחנו נחשפים לספינים מבולגנים ונרגשים (ורצוי שהמלים "ניצולי שואה", "מוגבלים", "ערכים", "ציונות" ו"מעמד הביניים" יפוזרו בהם), כדי לכפר על כך שבזמן אמת הוא לא מעורב או לא בקיא או לא אכפת לו (עד שהתגובות גורמות לזה שיהיה אכפת לו)". 

"'סדר עדיפויות זה כשמחליטים לעזור לילד עם צרכים מיוחדים לצאת לטיול, לשוחח עם קשיש בודד, לעזור לנכה לקנות תרופות', מהגג שר האוצר, כדי לנמק, באופן שקרי, עוד גזרה מסדרת הגזרות הקטלניות שהוא מנחית על אנשים צעירים עובדים", טוענת יחימוביץ'. 

© פייסבוק

מה חושבים החיילים המשוחררים?

אור שדה, חיילת שהשתחררה ועובדת היום בתחנת דלק: "לדעתי כל הרעיון הזה הוא רעיון לא טוב. למרות שזה לא ישפיע עליי כי אני כבר התחלתי ונשאר לי עוד כמה חודשים תמימים לסיים, אני לא מסכימה עם ההצעה הזאת כי זה לא יביא שום תועלת. במקום לעזור לעוד לחיילים משוחררים בלימודים עם עוד עבודות מועדפות חדשות שיהיה להם קל אחרי שנתנו שנתיים שלוש מהחיים שלנו לטובת המדינה הזאת, הם בוחרים לבטל את המענק. צעד לא חכם!".

 אולם איליה סניטקו, חייל שהשתחרר אומר: "אין לי שום בעיה עם הביטול, מועדפת אמורה להיות עבודה בשביל הקהילה ועבודה בתחנת דלק לא ממש תורמת לקהילה, רק עוזרת לבעלי תחנות הדלק". 

 

 
תגובות