רוכבים על אופניים חשמליים? דעה על התקנות החדשות. צילום: מוטי קמחי

רוכבים על אופניים חשמליים? דעה על התקנות החדשות

לא מעט בני נוער רוכבים מדי יום באופניים חשמליים, רובם לא חובשים קסדה ורוכבים על המדרכות. החל מהיום (א') נכנסות לתוקפן תקנות חדשות, שינסו לעשות סדר בכל מה שקשור לרכיבה באופניים חשמליים

לא מעט בני נוער רוכבים לעתים קרובות באופניים חשמליים ובנוסף לא מקפידים על כללי הבטיחות. החל מהיום (א') נכנסות לתוקף התקנות שאושרו כבר לפני כמה חודשים בוועדת הכלכלה של הכנסת. יש ברשותכם אופניים חשמליים ואתם רוכבים על המדרכה? החל ממחר תיחשבו לעברייני תנועה.

התקנות החדשות כוללות, בין היתר, איסור רכיבה על האופניים החשמליים בקרב בני נוער צעירים מתחת לגיל 14. מעל גיל זה יורשו לרכוב בשבילי אופניים בלבד, הם יחויבו לרכוב עם קסדת מגן על גבי ראשם ותיאסר הרכיבה על המדרכה והכביש. כמו כן, חל איסור שמהירות הנסיעה תעלה על 25 קמ"ש ועל ההספק המירבי של המנוע באופניים החשמליים להיות 250 ואט. המשטרה ופקחי הרשויות יהיו רשאים להחרים את האופניים לאוכפי התקנות, אולם טרם נקבע סכום הקנס לעבירה.

© מוטי קמחי

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

אני נתקלת בלא מעט בני נוער שרוכבים על אופניים חשמליים, בדרך כלל לבתי הספר או סתם בשעות אחר הצהריים, ורובם אינם מקפידים על כללי הבטיחות ורוכבים במהירות מופרזת ורק מעטים מקפידים על חבישת קסדה. נוסף על כך, לא מעט מהם רוכבים תוך כדי שמיעת מוסיקה רועשת ואינם מרוכזים בתנועה המצויה, אלא מרוכזים במוזיקה, דבר שעלול לגרום לתאונות מיותרות.

רכיבה ללא קסדה לדעתי היא מסוכנת ושמיעת מוזיקה בעת רכיבה על אופניים מיותרת לחלוטין, מפני שכתוצאה מאי חבישת קסדה רוכבי האופניים עלולים לחוות פגיעה מיותרת ושמיעת מוזיקה במהלך הרכיבה על האופניים או התעסקות בטלפון הסלולרי עלולים להוביל לתאונה ולפגיעה בעוברי אורח.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שבמדינת ישראל אין מספיק שבילי אופניים שיוכלו לשמש את רוכבי האופניים. בניגוד למדינות אחרות ברחבי העולם, כגון הולנד, שבהן יש שבילי אופנים כמעט בכל מטר,  בישראל המצב לא כך.

בישראל רוב האוכלוסייה מגיעה ממקום למקום באמצעות תחבורה ציבורית (אוטובוס, רכבת) או לחלופין באמצעות מכוניות פרטיות, החלק שרוכב על אופניים חשמליים נחשב יחסית מועט ביחס לתחבורה ציבורית ומכוניות, כך שלא משתלם להקים כל כך הרבה שבילי אופניים בכל עיר וישוב.

© מוטי קמחי
© מוטי קמחי

אולם, יש בישראל ערים שבהן מרבים על רכיבה באופניים, כדוגמת תל אביב, וגם שם לא כל שבילי האופניים מתאימים, אך מספר הערים הללו מועט. על כן, לא ברור לי איך יהיה ניתן ליישם את החוק במספר מועט של שבילי אופניים? הרי ברור שלא יקימו בכל עיר וישוב כל כך הרבה שבילי אופניים לפתע רק בשל התקנות החדשות, וגם אם יחליטו לעשות כך, ייקח שנים עד שהדבר הזה ייצא לפועל. אני מודעת לתאונות שנגרמות בעקבות אי הקפדה על כללי הבטיחות ואני מסכימה עם כך שיש לנסות לפעול כדי למנוע אותן, אבל צריך לחשוב בהגיון על דברים שכן ניתנים ליישום. 

זאת ועוד, לא ניתן לפקח על התקנות החדשות ולאכוף אותן. אין גם מספיק פקחים ברשויות השונות, כך שיהיה קושי רב להחרים מספר רב של אופניים לעוברים על הכללים, גם בשל העובדה שמדובר בבני נוער, ורבים מהם אפילו בלי תעודת זהות.

אני תומכת בטענה שכתוצאה מרכיבה על המדרכות לא מעט הולכי רגל עלולים להידרס בשל כך שרוב בני הנוער אינם מקפידים על זהירות ועל כללי הבטיחות ורוכבים במהירות מופרזת שמסוכנת מאוד. אך חייבים לזכור שלאותם בני נוער אין דרכים אחרות בהן הם יכולים לנסוע.

לדעתי, הכוונה היא כוונה טובה. שוק האופניים החשמליחם היה פרוץ, וכל ילד בן 12 יכל לקנות את האופניים ולסכן את עצמו ואת הסביבה. עם זאת,חשוב לדעתי גם לקבוע תקנות פרקרטיות ושניתן יהיה לאכוף אותן, בניגוד לתקנות החדשות.

 
תגובות