אלפים צעדו: "אנחנו חייבים להילחם כדי שיהיה פה טוב יותר".

אלפים צעדו: "אנחנו חייבים להילחם כדי שיהיה פה טוב יותר"

יום הפועלים הבינלאומי: אלפי משתתפים בצעדת האחד במאי, חג הפועלים, בצעדת ענק ברחובות תל אביב. "עד היום, גם בישראל 2015 מנצלים בני נוער"

בכל שנה, מצוין האחד במאי כיום הפועלים. מטרתו של היום הזה היא לתת ביטוי לסולידריות בין ארגוני עובדים וכביטוי למאבק למען תנאי עבודה טובים יותר. בישראל הוא צוין אתמול על ידי תנועות דרור ישראל והנוער העובד והלומד, ההסתדרות וארגונים נוספים שקיימו בתל אביב את האירוע המרכזי של חגיגות האחד במאי בצעדת ענק בסימן "ההתאגדות האנושית והמאבק בניצול בני נוער וצעירים בעולם העבודה". 

עוד במדור החדשות של פרוגי:

החל משעות הצהריים נערך פסטיבל הענק בכיכר המדינה בהשתתפות אלפי בני נוער שהגיעו מכל קצוות הארץ. בפסטיבל היה ניתן לראות גיוון רב בין קהל המשתתפים: יהודים, דרוזים, ערבים, בדואים, חילונים, מסורתיים וחרדים. בין אלפי המשתתפים נכחו בני נוער רבים לצד משפחות שהגיעו בהרכב מלא עם ילדיהם הקטנים. בפסטיבל התקיימו שלל פעילויות כמו טורנירי ספוט, הופעות רוק של להקות צעירות, מתחם הרצאות TED בנושאי התאגדות ושינוי חברתי, הופעות תאטרון, תערוכת המצאות וחידושים מהחינוך המקצועי ועוד.

אלפים צועדים
אלפים צועדים © צילום: שי רוזן

עם סיום הפסטיבל התחילה צעדת האלפים מכיכר המדינה, שעברה דרך רחוב אבן גבירול עד לרחבת בית ההסתדרות, שם התקיימה העצרת המרכזית לציון האחד במאי. במהלך הצעדה תל אביב נשטפה באלפי שלטים ודגלים אדומים עם קריאות למען השוויון והסולידריות וכנגד הניצול המתמשך של בני הנוער במקומות העבודה.

חג עם מסר אוניברסלי

שוחחנו עם כמה מדריכים מתנועת הנוער העובד והלומד, כדי להכיר את היום הזה קצת יותר לעומק, ולשמוע מהם מה יש להם להגיד בנושא. "האחד במאי הוא בעצם יום הפועלים" מספרת לנו מיכל, מדריכה בתנועה. "תמיד יש ותמיד יהיה ניצול של עובדים בחברה. אם אלו עובדי קבלן ואם זה עובדים 'רגילים' שמקבלים שכר מינימום, אנחנו צריכים להילחם בזה".

"האחד במאי הוא חג עולמי" מדגיש גיל, גם הוא מדריך בתנועה. "חשוב לציין כשמבדילים בין חגים דתיים או חגים לאומיים. חג עולמי הוא חג שבו המסר הוא מסר אוניברסלי, ולא מסר שניתן לייחס אותו לדת אחת אז חשוב לציין חגים שמייחדים בין אנשים".

"בשיטה הכלכלית של היום למעסיק אין אינטרס שהעובדים התאגדו", גיל ממשיך ואומר. "היום כל עובד מבין את הכוחות והזכויות שלו. המעסיק מאבד את כוחו ומבין שעובדיו אינם חלשים יותר".

צועדים למען זכויות בעבודה
צועדים למען זכויות בעבודה © צילום: גור יוסף קורנפלד

"עד היום, גם בישראל 2015 מנצלים בני נוער" אומרת לנו מדריכה נוספת. "היום אנחנו חוגגים את ההתאגדות של אנשים בארץ ובעולם ואני מתאבקים על זכויות של אנשים ושלאנשים יהיה יותר טוב לעבוד פה. מעסיקים רבים מנסים למנוע מעובדיהם להתאגד".

תגובות