המסע הישראלי בוטל בדקה התשעים: התלמידים מאוכזבים. צילום: מור שיר טרופר

המסע הישראלי בוטל בדקה התשעים: התלמידים מאוכזבים

סטירת לחי מצלצלת: עשרות תלמידי בית ספר בנתניה קיבלו הודעה על ביטול ״מסע ישראלי״ על ידי ארגון המורים, 10 שעות בלבד לפני הטיול. מור שיר טרופר, אחת מהתלמידות, החליטה למחות: ״התלמידים לא יכולים להמשיך ולשתוק בכל פעם, שוב ושוב"

״שוב פוגעים בתלמידים ללא כל סיבה, ושוב מתירים אותם מאוכזבים": כך מסכמת מור שיר טרופר בת ה-16, את סערת הרוחות שעברו 300 תלמידי שכבת י״א בבית ספרה, ״אורט יד ליבוביץ׳״ שבנתניה, מאז ליל אמש.

״תלמידי כיתה י״א אמורים לצאת ל״מסע ישראלי״, טיול ארוך שכל מטרתו היא הקניית ערכים ולימוד לאהבת הזולת״, היא מספרת. ״כל עניין קיום הטיול עמד בסימן שאלה בפני הנהלת בית הספר בעקבות הוראת ארגון המורים, רק חודש לפני מועד היציאה. למרות זאת, ההנהלה המשיכה את ההכנות כרגיל, בתקווה שהכל יתרחש כמתוכנן". 

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

״אתמול בשעה 21:00, תלמידי השכבה קיבלו הודעה בקבוצות הוואטסאפ השונות עם המורים, שמודיעה על כך שארגון המורים החליט לדחות את המסע ב-24 שעות. בדיעבד, הוא החליט לבטל אותו לחלוטין, אך מנהלת בית הספר שלנו ניסתה לשנות את המצב בתקווה שיתקיים משא ומתן בטווח הזה. זה גרם לבלגן גדול. חלק מהתלמידים קראו את ההודעה רק בבוקר הטיול, כעסו, התעצבנו, אבל בעיקר, כמוני, התאכזבו".

© מור שיר טרופר

״חשבתי שעובדים עליי, התלמידים חיכו לטיול הזה ואחדים מהם השקיעו כסף על ציוד כמו חולצות ומזוודות לכבודו. גם ההנהלה מבינה את הערך של הפעילות, מה שעומד מאחורי המסע חשוב יותר מכל בגרות. החלטנו לנסות לזעוק ולהסביר לכולם שזה באמת חשוב לנו. כתבתי פוסט על המצב בפייסבוק, אירגנו הפגנה רחבת היקף היום בבוקר, כל האמצעים הוקדשו למטרה, רק בשביל להעביר את המסר העגום שלנו, שחוזר בכל פעם ופעם מחדש - למה התלמידים שוב נותרים מאוכזבים בגלל שארגון המורים פועל באופן לא צודק?"

היום הגיעו התלמידים לבית הספר עם מזוודות ועם שלטים כדי להפגין. בשלטים הם כתבו בין היתר: "להתבגר זה לא רק בגרויות" ו"אל תקחו את הילדות שלנו". 

© מור שיר טרופר

״התלמידים לא יכולים להמשיך ולשתוק בכל פעם, שוב ושוב״. טרופר מסכמת. ״חשוב שידעו את זה. 300 תלמידים מבית הספר שלי נשארו מאוכזבים, ואנחנו לא יודעים דבר לגבי עתידו של המסע. אבל אני מתנחמת בכך, ולמרות שזה פגע בי אישית, שיתכן וזו הפעם האחרונה שארגון זה פוגע בצורה כזו בוטה בתלמידים". 

סיפור שלא נגמר

במהלך השנתיים האחרונות נפגעו התלמידים רבות כתוצאה מעיצומי המורים. בשנה שעברה התרחשה מחאת התלמידים בעקבות ההחלטה של אותו ארגון לבטל את הטיולים השנתיים. המחאה התחילה אז מדף שהוקם בפייסבוק, וצברה תאוצה. תלמידים הפגינו בהפסקות עם אוהלים בתוך בית הספר, ותוכננה שביתת תלמידים, שהתבטלה לבסוף. השנה שוב הטיולים השנתיים בוטלו, בעקבות העמדתם לדין של חברי הנהלת בית ספר בארץ, בעקבות טביעתו למוות של תלמיד במהלך טיול שנתי בשנת 2009. המחאה הזאת אף הסתיימה בשביתת תלמידים בחודש ינואר האחרון. 

הפגנת מועצת התלמידים והנוער הארצית בשבוע שעבר
הפגנת מועצת התלמידים והנוער הארצית בשבוע שעבר © דוברות המועצה

כזכור, רק לפני כחודש הפגינה מועצת התלמידים והנוער הארצית, על מנת למגר את הפגיעה הישירה במסגרת הסכמים שונים של ארגון המורים, בין היתר דרך איסור השתתפות נרחב בפעילויות חוץ בית ספריות שנכפה על התלמידים, אף על פי שאינם משתתפים באופן ממשי באותם הסכסוכים המדוברים.

 
תגובות