"זה לא הגיוני לדרוש מאיתנו לשבת חמש שעות רצוף בכיתה". צילום: מוטי קמחי

"זה לא הגיוני לדרוש מאיתנו לשבת חמש שעות רצוף בכיתה"

משרד החינוך פרסם הנחיות חדשות בנוגע לבחינות הבגרות. ההנחיות הרגיזו תלמידים רבים, שטוענים כי הם יצטרכו לשבת שעות ארוכות במבחנים. "הכל בגלל התנהלות לא נכונה של משרד החינוך, אין סיבה שגם התלמידים וגם בתי הספר יפגעו". מנכ"לית משרד החינוך: "הם לא בהסגר, זה קשקוש בלבוש"

משרד החינוך הודיע על שינויים בנהלי ההיבחנות, מתוך מטרה להגן על טוהר הבחינות ולמנוע הדלפות. אולם, תלמידים רבים מתלוננים כי ההנחיות החדשות עלולות לפגוע בבחינה.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

ההנחיות החדשות
בעקבות ההדלפות: משרד החינוך משנה את נהלי הבגרויות
אדם ליבל
משרד החינוך משנה הנחיות כבר מהשבוע הבא. התלמידים ייכנסו לכיתות כ-45 דקות לפני הבחינה והשאלונים יישלחו ישירות לבית הספר באינטרנט. ״נחושים לעשות הכל כדי לשמור על טוהר הבחינות״

מעתה התלמידים ייכנסו לחדרי הבחינה 45 דקות לפני תחילת הבחינה, תוך כדי שמירה על סדר במקומות הישיבה, מניעת חומרי עזר שאסורים בשימוש והקפדה על הרחקת כל אמצעי התקשורת האלקטרוניים. במקרים בהם מתקיימים כמה שאלונים באותו יום, תתקיים חזרה על נוהל זה.

מתלונות שהגיעו אל פרוגי עולה כי בבחינות מסוימות, בהן תלמידים ניגשים ליותר משני שאלונים באותו יום, עלולה להימנע הפסקה כמעט לגמרי מהתלמידים. מקרים שכאלו עלולים לקרות הן במקצועות כמו פיזיקה או תנ"ך מוגבר, או מקצועות בהם תלמידים משפרים ציון וניגשים לשאלון חדש, כמו אנגלית, מתמטיקה ועוד.

במתמטיקה לדוגמא, שאלון 807 נגמר כחצי שעה לפני שמתחיל שאלון 806, ללא הארכת זמן. תלמידים שבחרו לשפר את ציונם ב806 יאלצו להיכנס לכיתה מיד עם סיומה. בפיזיקה, רוב תלמידי כיתה י"ב ניגשים לשני שאלונים, שאלון בקרינה וחומר ושאלון בחשמל. ביניהם אמורה להיות הפסקה של חצי שעה בלבד, אולם גם ההפסקה הזו מבוטלת בעקבות ההנחיות החדשות.

© צילום: דנה קופל

"אין סיבה שגם התלמידים וגם בתי הספר יפגעו"

"בבחינת הבגרות בספרות, אני אשב כמעט 5 שעות רצוף בכיתה. זה לא הגיוני לדרוש מאיתנו את זה, בגלל בעיות שמרד החינוך עשה" מספר לנו נדב זילברמן, תלמיד בכיתה י"ב ממרכז הארץ. נדב גם נבחן בפיזיקה. "מי שיש לו הארכת זמן, לא תהיה לו בכלל הפסקה. גם ככה הבחינו מאוד ארוכות, צריך לקום ולהתעורר לפני".

"זה לא תהיה בעיה לפרוץ לאתר לפי דעתי" הוא אומר. "זה יהיה בלתי אפשרי לשכפל בבחינות הגדולות, כמו במתמטיקה או אנגלית, כל כך הרבה דפים וכל כך הרבה נוסחים. זה המון דפים לדרוש מהם בזמן מאוד קצר. אם יש בעיה באמצע הצילום זה עלול לגרום אפילו לביטול הבחינה".

"הכל בגלל בעיות של משרד החינוך, אין סיבה שגם התלמידים וגם בתי הספר יפגעו. משרד החינוך זורק את האחריות. הרי אם תהיה בעיה בצילום בבית הספר יאשימו אותו, לא את המשרד".

בשעות האחרונות פורסמה עצומה, הקוראת למשרד החינוך "להסיר באופן מיידי את העונש הקולקטיבי הזה ולמצוא פתרונות הגיוניים יותר ומוסכמים", לדבריהם. 

"לתדהמתנו הרבה, שמענו בתקשורת שבמקום לחקור ולמצות את הדין עם האחראים למעשה ולהביא את ההדלפות אל קיצן" הם פונים למנכ"לית, "החליט משרד החינוך בניהולך להטיל עונש קולקטיבי על כלל התלמידים ולכלוא אותם למשך 45 דק׳ בכיתות, אף שרובם המוחלט כלל לא מעורב בהדלפות. לא יתכן שהמשרד יטיל מגבלה חמורה כל כך על כלל תלמידי מערכת החינוך שלא חטאו ולא פשעו".

עצומה נוספת פורסמה בנושא. "הזמן הזה תמיד היה שלנו וכך צריך להישאר" הם טוענים, "לא משנה כמה משרד החינוך טועה ובגללו הבגרויות מודלפות, אנחנו לא אמורים לסבול ולהיות בהסגר בגלל זה (זה הסגר, לא משנה כמה תנסו לייפות זאת)".

"משרד החינוך צריך לפעול בצורה שקולה ואחראית" הם מוסיפים. "הזמן הזה שלנו, וההחלטה מה לעשות בו צריכה להיות בידינו, במיוחד כשמדובר בבגרויות המאיימות שישפיעו לנו על מהלך החיים. אנחנו בטוחים שמשרד החינוך יכול לחשוב על דרכים אחרות שיעזרו למיגור תופעת העתקה בבחינות הבגרות, ופגיעה בנו לא צריכה להיות אחת מהדרכים".

"הם לא בהסגר, זה קשקוש בלבוש"

מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן, התראיינה הבוקר לגל"צ בתוכנית "בוקר טוב ישראל" עם אסף ליברמן. "אני לגמרי מסכימה שזה לא הפתרון המושלם לכל הזמנים" היא אומרת. "יחד עם זאת, אנחנו רוצים לקיים את הבחינה, בזמן שאנחנו יודעים שיש הדלפות רבות.  זה לא עניין של ילד אחד או מורה אחד שהדליף, זו רשת מאחורי הקלעים שמנסה לפגוע במערכת החינוך". 

המנכ"לית דוחה את הטענות של התלמידים. "זה כבר נורא פופוליסטי להגיד על כל דבר שזה עונש קולקטיבי. התלמידים לא יהיו בהסגר, זה קשקוש בלבוש. גם באוניברסיטה נכנסים חצי שעה לפני הבחינה. אנחנו לא נסגור אותם, הדלתות יהיו פתוחות. הם ישבו כמו בהפסקה. אין פה עניין לסגור את הילדים ולא לתת להם לצאת, אנחנו ניתן להם להתמקם במקומות, עם דפי הנוסחאות. לא צריך כל דבר להפוך להיסטריה, אבל דרוש פתרון ואין פתרונות קסם בזמן כזה".

© צילום: עידן גולדווסר

בשעות הערב פרסמה המנכ"לית הודעה למנהלי בתי הספר. "אנו רואים לנכון להתייחס לטענות והביקורות אשר עלו בעניין שהותם של התלמידים בכיתות במשך ארבעים וחמש דקות, לפני תחילת המבחן" היא כותבת. "יובהר באופן שאינו משתמע לשתי פנים, כי אין בהנחיה זו כדי לפגוע בתלמידים. להיפך, המשרד מודע לכך, כי הזמן הסמוך למבחן מלווה, באופן טבעי, בתחושות של לחץ ומתח מצד התלמידים".

"לפיכך, בזמן שהותם בכיתה ילוו אותם מורי בית הספר, ישוחחו איתם ויסייעו להם להיערך לקראת המבחן. כמו-כן, באותה עת נאפשר לתלמידים לעסוק בחומר הלימודי של הבחינה, עד לכניסת המשגיחים. השהות בכיתה תהא ללא טלפונים ניידים".

"יש לזכור, כי על מערכת החינוך מוטלת החובה להבטיח, שזכותם של התלמידים להבחן בבחינות הבגרות תמומש. לפיכך, אנו מגייסים את כל המשאבים ואת כל השותפים לתהליך כדי שהבחינות תתקיימנה בהוגנות וכסדרן. נכון, שההחלטה הנוכחית יוצרת אי נעימות ואי נחת, נכון הוא שהיא לא מושלמת ולא אידיאלית. עם זאת, לאחר שבחנו את כל האפשרויות האחרות, תוך בחינת הסיכונים והסיכויים ליישומן, מצאנו, כי ההחלטה שהתקבלה נכונה ביותר לעת הנוכחית. כל חלופה אחרת לא תצליח להבטיח את קיומה של הבחינה ללא הדלפה, כל חלופה אחרת משמעה, פגיעה בבחינות הבגרות וביטולן".

 

תגובות