מכעיס: הועפה משטח הבית ספר בגלל צבע השיער שלה. צילום: צילום מסך פייסבוק

מכעיס: הועפה משטח הבית ספר בגלל צבע השיער שלה

נתקלנו במקרים לא מעטים בהם בנות לא הוכנסו לבית הספר בגלל שלבשו מכנסיים קצרים או קרועים, אך שירה טוויג מראשון לציון הושפלה רק בגלל צבע השיער המיוחד שלה: ״אני לא מוכנה שגוף כזה יסתובב לי בבית ספר, תוציאו אותה״

קשה להתמודד עם העובדה שמקרים של השפלה על רקע מראה חיצוני שונה או מיוחד קורים לצערנו כל הזמן. זה בדיוק מה שקרה לשירה טוויג, תלמידת תיכון מראשון לציון ומד"צית בתנועת "תרבות". שירה הלכה לגייס חניכים בבית הספר התיכון "מקיף י"ב המעיין" שבראשון לציון, ונתקלה ביחס משפיל ומבזה, רק על רקע המראה הייחודי שלה.

עוד מחדשות הצעירים והנוער הכי חמות שיש בערוץ החדשות של פרוגי:

"כשהגעתי עם דנה, החיילת שמדריכה אותי ובאתי לעבוד איתה שם לשער, השומר פשוט לא הכניס אותי. וזה הגיוני ממש, כי לא מכניסים אנשים זרים ובשביל זה הוא שם. כששאלתי למה התשובה הייתה שזה פרובוקטיבי מידי - אני פרובוקטיבית מידי וזהו". היא כותבת בפוסט שהפך תוך שעות ספורות לוויראלי. לאחר שאספה את השיער שלה, שצבוע בגווני כחול ואדום, הורשתה להיכנס לשטח בית ספר, אבל אז התחילה ההשפלה האמיתית.

"אני לא מוכנה שגוף כזה יסתובב לי בבית ספר"

בפוסט היא מספרת על מורה שנתקלה בה בשטחי בית הספר וצעקה על חברתה של שירה, דנה: ״אני לא מוכנה שגוף כזה יסתובב לי בבית ספר, תוציאו אותה״ . לאחר ששירה הורידה את קיפוליי מכנסייה והפכה אותם ארוכים יותר, לבקשת המורה, המורה המשיכה בכעס על המראה שלה ואף העירה לה על העגילים באוזנייה והלק באצבעותיה.

"בליווי צעקות שטוענות שאני דוגמה רעה וצריך להעיף את 'הגוף הזה' מפה יצאתי החוצה בלי שום יכולת להתנגד לעניין. עמדתי בחוץ והמון תלמידים התאספו סביבי, כאילו באתי מכוכב אחר, חלק הצביעו עליי, חלק עצרו הסתכלו והמשיכו ללכת אבל פשוט רובם מצאו מה להגיד עליי והמשיכו. אני ממש נהנית מתשומת לב, בבקשה לא ככה". היא כתבה בכאב. שירה גם מספרת שלמדה באות בית ספר והיו בו שיעורים רבים על קבלת השונה וקבלת האחר, אך כשהיא, עם צבע השיער השונה שלה נכנסה לשטח בית ספר, היא הועפה משם בבושת פנים.

היי, אשמח אם תקראו על ההשפלה המגעילה שעברתי היום בגלל המראה שלי, תנסו עד הסוף אפילו שזה ארוך.אני פשוט מתביישת במערכת הח...

‎Posted by Shira Twig on‎ יום רביעי 9 ספטמבר 2015

את הפוסט היא מסיימת במסר נוקב וכואב אל אותם אנשים, המפלים על רקע מראה: "עצוב שבית ספר כזה משקיע כל כך הרבה משאבים בכל כך הרבה דברים ואף אחד מהן לא קשור לנטו חינוך. ואני פשוט מתביישת שנשים שמגדירות את עצמן נשות חינוך, ועוסקות בחינוך, ואחראיות על חינוך של כל כך הרבה בני נוער מחנכות אותן בדרך כזאת, ואם אני דוגמה רעה, לא יודעת מה הן. אבל אם זה החינוך שמעבירות לתלמידים שלהן, לא פלא שהמדינה שלנו נראית ככה. ושתהיה לכולנו ובמיוחד להן שנה כחולה ומלאה בלק נצנצים ויופי שונה (גם אם הוא פרובוקטיבי בעיניכם)".

"קיבלתי תגובות חיוביות ומחזקות מהמון אנשים", סיפרה שירה לפרוגי. ״אני מבינה שאין לי מה להתייחס לאנשים אטומים ששופטים לא מעבר למראה חיצוני. אבל ללא ספק זה עורר המון רעש בבית ספר עצמו אצל התלמידים ובתנועה ועורר מודעות".

שירה מדגישה כי הביקור שלה בבית הספר היה מותר ובאישור התנועה שפועלת בשיתוף פעולה עם העירייה ועם בית הספר. לטענתה, זוהי לא הפעם הראשונה שבה היא נתקלת בתגובה כזאת: ״אני נתקלת בהערות כל הזמן, אבל לא מסוג כזה קיצוני ומאנשים כאלה. זה היה פשוט מוגזם״.

לא רק בארץ

גם אמילי ריין, תלמידת תיכון בת 17 מבריטניה, נתקלה בבעיה דומה. בית הספר שלה חייב אותה למתן את צבע השיער שלה ולהפוך אותו ל"נורמלי יותר". אמילי אמרה בתגובה: "כולם מכיר אותי בשם 'הזמרת הג'ינג'ית בצעירה'", היא מסבירה. "צבע השיער מעניק לי ביטחון. אם הייתי צריכה לצבוע את השיער שלי בצבע חום, הייתי מאבדת את זה". 

© צילום מסך פייסבוק

ממחוז מרכז במשרד החינוך נמסר כי "הנערה אינה תלמידת ביה"ס ואינה תיאמה את הביקור שלה מבעוד מועד. יצוין כי, מבדיקה שהתקיימה בנושא עלה כי, אף מורה לא צעק ולא השפיל את הנערה בשום שלב. התלמידה בחרה שלא לחכות לאישור המנהלת ועזבה בכעס את שטח בית הספר על דעת עצמה".

 
תגובות