מצב מדאיג: למה תלמידות מצליחות יותר מתלמידים?. צילום: shutterstock

מצב מדאיג: למה תלמידות מצליחות יותר מתלמידים?

הפער בין הישגי התלמידים להישגי התלמידות גדול באופן משמעותי בישראל, יותר ממדינות מפותחות אחרות, זאת על פי נתונים חדשים שמתפרסמים היום. למה זה קורה?

מדאיג: על פי מבחני פיז"ה שנערכו בשנת 2012 לנערים ונערות בגילאי 15 במדינות החברות בOCED (הארגון בינלואמי לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי) תלמידי מדינת ישראל נמצאים בפער גדול מתלמידים ממקומות אחרים בעולם. 24 אחוזים מהתלמידים נכשלו או השיגו ציונים נמוכים במבחנים אלו, זאת לעומת הממוצע העולמי שעומד על 14%. 

עוד בערוץ החדשות של פרוגי:

המבחנים בדקו את התלמידים במקצועות מתמטיקה, קריאה ומדעים. כאמור, הפערים בין הישגי תלמידי ישראל לבין הממוצע גדולים. כך למשל, במדעים, אחוז הנכשלים הוא 31 אחוזים לעומת 18 אחוזים בממוצע ב-OECD. בקריאה נכשלו 32 אחוזים לעומת 24 אחוזים בממוצע ובמתמטיקה נכשלו 34 אחוזים לעומת 22 אחוזים בממוצע.

© shutterstock

"הציונים של הבנות יותר גבוהים והן מתייחסות ללימודים יותר ברצינות"

נתון נוסף שעולה מן הנתונים הוא הפער הגדול בין הישגי נשים להישגי גברים. הפער באחוז הנכשלים בין בנים לבנות בישראל עומד על 11% וישראל ממוקמת במקום השני בעולם בפער זה. יש לציין כי בכל המדינות קיים פער ובנות השיגו ציונים יותר טובים במבחנים אלו, אך עם זאת הפער בישראל גדול משמעותית מהממוצע שעומד על 5%. 

"יש הבדל בין בנים לבנות בכיתה שלי ביחס ללימודים, בציונים, ביחס של המורים כלפיהם. הציונים של הבנות יותר גבוהים והן מתייחסות ללימודים יותר ברצינות, אני חושבת שגם חלק מהמורות מתייחסות לבנות כיותר רציניות ואחראיות" מספרת לנו עדן, תלמידת כיתה יב'. "בנות מתבגרות מהר יותר מבנים, אני חושבת שזה משפיע על היחס שלהן ללימודים, יכול להיות שהן יותר מודעות להשלכות שיש להתנהלות שלהן בהווה על העתיד שלהן".

אוראל, תלמידת כיתה י' מחזקת את דבריה: "יש הבדל ברצון להצלחה. בנות רוצות יותר להצליח, יותר אכפת להן מההישגים שלהן בניגוד לבנים שמחפפים יותר. יש לבנים בכיתה שלי איזו מחשבה שהכל יהיה קל בחיים, מה שיהיה יהיה. הבנות יותר מחושבות ומבינות שהצלחה בחיים נובעת מהצלחה בלימודים".

© shutterstock

דווקא נווה, תלמיד כיתה יא' אינו מסכים עם ההשוואה הזאת: "קשה לי להכליל את הכל באופן מגדרי זה פשוט לא יהיה נכון. חלק מהבנים משקיעים ומקבלים ציונים טובים וחלק לא ואותו דבר אצל הבנות. אין מקום להשוואה הזאת, כל בן אדם עומד בפני עצמו". כשנשאל מדוע לדעתו קיים פער, ענה נווה: "אין לי הסבר לפער הזה, כנראה שיש יותר אנשים שמשקיעים במין מסוים מאשר במין השני. זה לא באמת אומר שום דבר".

תגובות