"זה הבית שלנו": נלחמים על בית הספר "סדנאות". צילום: צילום מסך מהפייסבוק

"זה הבית שלנו": נלחמים על בית הספר "סדנאות"

תלמידי בית הספר "סדנאות" שבפרדס חנה, נלחמים בשבועות האחרונים באיום המרחף מעל בית הספר. המקום, שעבור רבים מתלמידיו הוא הזדמנות אחרונה, עומד להיסגר בשנה הבאה. "במקרה שלא נצליח להשפיע על סגירת בית הספר אני לא חושבת שאני אמשיך ללמוד", מספרת אחת התלמידות

בשנת הלימודים הבאה ייסגר בית הספר "סדנאות" - בית ספר לנוער בסיכון הממוקם בפרדס חנה-כרכור, סגירת בית הספר אמנם נשמעת כמו חלומו של כל תלמיד, אבל במקרה הזה זה ההפך הוא הנכון. התלמידים, שמרגישים שבית הספר הוא מקום מפלט עבורם, מוחים על סגירתו בשלטי מחאה ובעצומה שנפתחה לשם כך.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

שוחחנו עם קורל הרוש תלמידה בבית ספר "סדנאות" בשכבה י' שסיפרה לנו: "סדנאות הוא לא בית ספר על יסודי רגיל, הוא מכיל כ-120 תלמידים. בכל שכבה יש שתי כיתות, כיתה גדולה וכיתה קטנה, הכיתה הגדולה מכילה עד עשרים תלמידים ובכיתה הקטנה יש בין עשרה לחמישה עשר תלמידים. התלמידים בכיתה הקטנה מקבלים עזרה של מורה וסייעת ומקבלים יחס מאוד אישי, הם הילדים שיותר קשה להם. בכיתות הרגילות יש תלמידים שיותר קל להם להיות עם מספר קטן יותר של תלמידים בכיתה". 

© צילום מסך מהפייסבוק

 "סדנאות הוא הבית השני שלנו ויש ילדים שזה גם הבית הראשון שלהם"

"אני לומדת חמישה ימים בשבוע עד השעה שלוש ורבע, יש לנו הסעות שאוספות ומחזירות אותנו הביתה, מכיתה ט' יש אפשרות לבחור מקצוע שבו נעשה את הבגרות שלנו, האפשרויות הם: ספרות, צילום, קונדיטוריה, תקשור ונגרות, בכל מגמה התלמידים רוכשים תעודה לחיים וידע מקצועי".

"סדנאות הוא הבית השני שלנו ויש ילדים שזה גם הבית הראשון שלהם". מספרת קורל "יש הרבה ילדים שמגיעים מפנימיות, הם לא אוהבים את האוכל של הפנימיה ולא תמיד יש להם כסף אז בית הספר דואג להם, המנהל נותן להם מהאוכל שלו והמחנכות מכינות להם כריכים בבית. כשאתה לא מגיע לבית ספר המורות מתקשרות אליך בבוקר, אנחנו בקשר טלפוני איתן, הן מטפלות לנו בכל הבעיות בין אם זה  בעיות בבית או מחוצה לו, הן פשוט נותנות לנו הרגשה של בית".

© צילום מסך מהפייסבוק

"אף אחד שרוצה שבית הספר ייסגר"

עוד מספרת לנו קורל על הייחוד בבית ספר, על איך שהוא קידם אותה וכמה טוב לה שם. "בבית הספר הקודם שלי הייתי מגיעה לבית ספר והייתי יושבת במשרד של הרכזת, לא הייתי עושה שיעורי בית וזה מה שהוביל אותי לממוצע חמש עשרה. ב"סדנאות" איך שהגעתי לבית הספר המורות נלחמו שאכנס לכיתה, אין דבר כזה לשבת בחוץ בסדנאות, המורות יחפשו ויכניסו אותך לכיתה. פשוט כיף לבוא לבית ספר, אני אפילו צריכה פחות ריטלין בשביל ללמוד, מורות יושבות איתי באופן אישי ועוזרות לי, בנוסף יש שעות העשרה אחרי בית ספר שבהן כל אחד היה ממשיך ללמוד, בדרך הזאת אני מגיעה מוכנה למבחנים וכיף לי לפתור אותם".

בית הספר נסגר עקב החלטות מקצועיות של של הנהלת המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור, במקומו היה אמור להיפתח מרכז חינוכי טכנולוגי. אך במשרד החינוך ההחלטה היא שלא לפתוח מרכזים כאלו, אלא לשלב את התלמידים הללו בתיכונים הרגילים. המועצה מבטיחה לספק לתלמידים אלטרנטיבה אחרת "הם יקבלו מענה אישי ופרטני ותותאם לכל אחד ואחת תכנית לימודים מיטבית עבורו. תתקיים פגישה אישית של גורמי המקצוע עם כל תלמיד ותלמידה יחד עם הוריהם. חלקם יקלטו בתיכון החקלאי "ברנקו וייס" וחלקם בבתי ספר מקבילים תוך בניית מעטפת לימודית, חברתית ורגשית ייחודית התומכת בכל תלמיד ותלמיד הכוללת חונך אישי ותגבור לימודי, טובת הילדים היא זו המנחה אותנו, כאשר הניסיון החינוכי מוכיח כי שילוב תלמידים אלו במסגרות משולבות בתוך הקהילה, מאפשר להם להגיע להישגים גבוהים יותר ולמימוש עצמי".

למרות זאת התלמידים מוחים על ההחלטה "אף אחד שרוצה שבית הספר ייסגר, אני עברתי בכיתות בשביל לחתום על עצומה נגד סגירת בית הספר ואין תלמיד אחד שלא הסכים לחתום" אומרת קורל. "במקרה שלא נצליח להשפיע על סגירת בית הספר אני לא חושבת שאני אמשיך ללמוד, אני לא אחזור לחקלאי או אעבור לבית ספר אחר, וכמוני תשעים אחוז מהתלמידים ובעיקר שכבות התיכון שפשוט יצאו לעבוד, אף אחד לא ילך ללמוד".

© צילום מסך מהפייסבוק

"גם להם מגיע להצליח ולהרגיש שמאמינים בהם"

ליבי פדלון, אמא של אחד התלמידים החליטה לא לשתוק להחלטת המועצה. בעצומה שהקימה כתבה ליבי: "על פי החלטה חפוזה של ראש מועצת פרדס חנה  הוחלט לסגור את בית הספר סדנאות ברנקו וייס בפרדס חנה כרכור. המקום שמהווה בית חם, חממה עוטפת לילדינו המדהימים, שמאמין בהם, שמפריח אותם, שמחבק אותם, שמלווה אותם להצלחות ולגבהים שהילדים שלנו עצמם לא האמינו שהם מסוגלים ויכולים - כי זה מה שהם שמעו  מכל המסגרות הרגילות, עד שהם הגיעו לסדנאות, גם להם מגיע שיספרו אותם! גם להם מגיע להצליח ולהרגיש שמאמינים בהם!"

 מהמינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך נמסר: "הרשות המקומית פרדס חנה-כרכור החליטה באופן חד צדדי על סגירת שלוחת סדנאות בסוף שנת הלימודים הנוכחית. המינהל לחינוך התיישבותי לא היה שותף להחלטה זו. עם זאת, המינהל עומד בקשר עם הרשות כדי לתת מענים לתלמידים על פי הנדרש".

 

 

תגובות