אימאל'ה, בנק: מונחים שאתם חייבים להכיר. צילום: gettyimges

אימאל'ה, בנק: מונחים שאתם חייבים להכיר

אם המילה "בנק" מעוררת בכם מחשבה על מקום מפחיד ומאיים, אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר בבלגאן. הכנו עבורכם רשימה של מונחים בנקאיים שחשוב שתכירו. מה היא מסגרת אשראי ומה פשר המונח אוברדרפט?

אחרי שהסברנו לכם איך פותחים חשבון בנק ובדקנו עבורכם איפה זה הכי משתלם, הנה לכם רשימה של מושגים שאתם חייבים לדעת בשביל לנהל חשבון בנק מוצלח!

מסגרת אשראי

מסגרת אשראי ניתנת על ידי בנק, חברת אשראי או כל גוף פיננסי אחר. היא סכום הכסף שהגוף הפיננסי מוכן שתהיה חייב לו. לדוגמה, אם מסגרת האשראי שלך היא 10,000 שקל, אותו גוף פיננסי כמו בנק או חברת אשראי יהיה מוכן שתהיה חייב לו עד 10,000 שקל.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

הלוואה בנקאית

קודם כל חשוב לדעת שרוב הבנקים אינם מעניקים הלוואות לבני נוער, בנקים מעטים עושים זאת בכל מיני מסגרות מיוחדות כמו מימון לימודי נהיגה וכדומה. משמעות ההלוואה היא שהלקוח מקבל מהבנק סכום כסף מסויים שאותו הוא מחזיר במועד מסויים בתוספת ריבית (גם את זה נסביר בהמשך). הלוואות בנקאיות יכולות להיות מוחזרות בכמה תשלומים או בתשלום אחד, כמובן שהריבית משתנה בהתאם.

כרטיס חיוב

כרטיס החיוב הוא בעצם כרטיס האשראי שלנו, בני הנוער. הוא מאפשר לשלם על מוצרים ושירותים שונים וניתן למשוך בו כסף מהמכשירים האוטומטים (כמו כספומט), אך רק כשבחשבונכם יש יתרה של כסף. זאת אומרת, לא תוכלו להשתמש בכרטיס ברגע שאין לכם כסף בחשבון וככה תימנעו מלהיכנס לחובות מיותרים.

© Gettyimges

ריבית

ריבית היא מסוג המושגים שבוודאי יוצא לכם לשמוע הרבה, אבל מה זה בעצם? ריבית היא עלות השימוש הכסף. ריבית זה הסכום הנוסף שהבנק לוקח מהלקוח במקרה של הלוואה או נותן ללקוח במקרה של הפקדה, היא מחושבת באחוזים מהסכום המקורי של ההלוואה או ההפקדה.

חשבון עובר ושב

חשבון בו מתנהלים התנועות השוטפות של הכספים, כניסת כספים כמו כניסת כספים ממשכורת והוצאה של כספים כמו משיכת כספים מהכספומט.

אוברדראפט

רובנו משתמשים במושג הזה כדי לתאר מצב של חוב לבנק, אך אוברדראפט הוא משיכת יתר, סכום הכסף אותנו אנו מושכים מהבנק במצב שבו אין לנו כספים בחשבון העובר ושב כלל. המשיכה הזו מכניסה את המושך ליתרה שלילית והיא סוג של הלוואה שהבנק גובה עבורה ריבית. שימו לב שמשיכת יתר מוגבלת גם היא תחת מסגרת האשראי.  

תוכנית חיסכון

אפשרות להפקיד כספים בבנק בכל פרק זמן מסויים, בדרך כלל פעם בחודש. כספים אלו מצטברים ואף צוברים ריבית (נמוכה משמעותית מהריבית שהבנק גובה במקרה של חוב) ובתום התקופה נמשכים על ידי הלקוח. ישנם מגוון רחב של תוכנית חסכון: מגורים, רכב, לימודים וכו'.

© GettyImages

עמלה

שכר טרחה שגובה הבנק עבור פעולות בחשבון. ישנם מאות סוגי עמלות שונים עבור כל פעולה ופעולה בבנק.

שער חליפין

המחיר של מטבע של מדינה זרה (דולר, יורו, פרנק וכדומה) לפי המטבע המקומי, כאן בארץ (השקל). גם כשמחליפים את השקלים למטבעות חוץ ניקחת על כך עמלה, הנקראת עמלת חליפין.

©gettyimages

 

תגובות