תלונות על מורים לנהיגה שהטרידו: "נישק אותי בפה". צילום: shutterstock

תלונות על מורים לנהיגה שהטרידו: "נישק אותי בפה"

11 תלמידות טענו בחצי השנה האחרונה כי שבעה מורי נהיגה מאזור באר שבע הטרידו אותן מינית במהלך השיעור. רובן המוחלט סירבו להגיש תלונה במשטרה: "הן רוצות רישיון, ואם יתלוננו זה עלול לקחת חמש שנים", מסבירה מנהלת המרכז לנפגעות תקיפה מינית. משרד התחבורה: "נשלול רישיונות"

עלייה חדה במספר התלונות על הטרדה מינית של תלמידות לנהיגה מאזור באר שבע מצד המורים שלהן. במרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית מדווחים על 11 פניות לגבי שבעה מורים שונים - עלייה של יותר ממאה אחוזים. "בשבועיים הראשונים אחרי המקרה לא יצאתי מהבית. במשך תקופה ארוכה הייתי מנותקת מהעולם. לקחתי כדורי הרגעה, לא יכולתי לישון", סיפרה אחת המוטרדות, שאף התלוננה במשטרה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בחודשים האחרונים הולכות ומצטברות במרכז הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ואלימות בנגב (מסל"ן) עוד ועוד עדויות של מוטרדות לכאורה. אם בחציון הראשון של שנת 2015 היו חמש תלונות, הרי שבחציון השני עמד מספרן על 11. חלקן טענו כי הקו הדק המפריד בין אמירות עידוד במהלך שיעור, נגיעות בידיה של המתלמדת וכדומה, נחצה מזמן.

אילוסטרציה
אילוסטרציה © אלכס נסטר

מנהלת המרכז, ליזה ניקולאיצ'וק, מסבירה כי חלק קטן מאוד מהפניות מסתיימות בהגשת תלונה במשטרה. "ב-99 אחוז מהמקרים הן לא הולכות להתלונן בגלל הפחד, הבושה והבלבול", היא אומרת. "הן מבינות שזו המילה שלהן מול המילה שלו. החברה שלנו משלמת דמי שתיקה לכל נפגעת ומוטרדת בשיפוטיות שלה או בסימני השאלה. הן גם תלויות בפוגע, הן הוציאו הרבה כסף על השיעורים, ורוצות להוציא כבר רישיון. גם כשהן כבר מתלוננות, ההליך יכול לקחת לפעמים חמש שנים, ובסוף בית המשפט ייתן לו עונש קל בגלל שבעיני החוק זו פגיעה מינורית".

אחת המתלוננות: "ליטף לי את השיער, קפאתי"

ע' בת ה-17 היא אחת המתלוננות הבודדות במשטרה. היא סיפרה כיצד קיבלה המלצה על המורה לאחר שאחיה ואחותה למדו אצלו. בתחילה היא לא חשדה במאום. "בשיעורים הראשונים הכול היה טוב ויפה, אבל בערך מהשיעור השביעי התחלתי להרגיש שמשהו לא בסדר. הוא נתן יותר מדי מחמאות, כמו 'מתוקה', 'יפה', 'איזה חמודה את', דברים שלא קשורים לנהיגה. בהתחלה לא ייחסתי לזה חשיבות, חשבתי שזה אולי הסלנג שלו, והתעלמתי", העידה במשטרה.

בהמשך, כך טענה ע' במשטרה, המחמאות הפכו למגע. "באחד השיעורים הוא פתאום התחיל לשים את הידיים שלו על הידיים שלי, כשהיו על ההגה, ועל מוט ההילוכים, גם כשלא היה צריך, ולא עזב. כאילו ניסה להחזיק ידיים", סיפרה.

© אלון אלבכרי

מה שהוביל אותה להתלונן היה מקרה שבו הציע לה המורה לבטל שיעור עבורה והטריד אותה: "אמרתי לו שכבר עשיתי שיעור כפול, ואין צורך. הוא רק אמר 'אני לא רוצה להשתטות, בואי נבטל את השיעור הבא ותישארי איתי עוד קצת'. הוא לקח לי את היד והתנשם בכבדות. בשלב הזה עדיין לא הבנתי מה קורה כי לא תיארתי לעצמי שיכול להיות בכלל מצב כזה, הוא מבוגר ממני ביותר מ-50 שנה. הוא אמר שהוא רוצה לשתות מים, ונסענו למשרד של מורי הנהיגה".

התלמידה והמורה נכנסו למטבחון של המשרד, שם לדבריה הוא נעל את החדר. "כל פעם שחשדתי אמרתי לעצמי 'את הזויה, את מדמיינת'. הוא שאל אותי כמה פעמים אם אני רוצה כוס מים, ואמרתי שלא ושאני רוצה להמשיך לנהוג", שחזרה. "ואז הוא התקרב אליי וליטף לי את השיער. קפאתי במקום. הוא מלמל 'אני לא רוצה להשתטות', ואז נישק אותי בלחי וחיבק אותי סביבו. לקחתי צעד אחורה, ואז הוא התקרב אליי בחזרה, החזיק אותי ונישק אותי בפה. הוא כנראה נבהל מעצמו ושאל אותי אם אני רוצה לצאת. אמרתי לו שכן. חיכיתי לו באוטו. כשהוא נכנס הוא אמר לי 'אל תספרי להורים, אנחנו חברים. אין צורך לדבר על זה, נשמור את זה בינינו'. ירדתי מהאוטו שלו בתחנת הרכבת, התקשרתי לאימא שלי והתחלתי לבכות".

לדברי התלמידה, המקרה הותיר בה צלקת נפשית שמסרבת להגליד. "בשבועיים הראשונים אחרי המקרה לא יצאתי מהבית. לא נפגשתי עם חברות. כשהמשפחה שלי גררה אותי לבוא איתם, הייתי יוצאת ובוכה", טענה. "במשך תקופה ארוכה הייתי מנותקת מהעולם. לקחתי כדורי הרגעה, לא יכולתי לישון, החיים שלי נעצרו מהרגע הזה. אני לא סיפרתי כלום לחברות שלי, אבל שמעתי מהן שהוא התקשר אליהן מיד אחרי המקרה ואמר להן שהוא מפסיק ללמד אותן מסיבות אישיות".

© shutterstock

אמה של נפגעת אחרת, שלא הייתה מעוניינת להגיש תלונה במשטרה, סיפרה על שחוותה בתה: "היא החליפה מורה מטעמי לוח זמנים. כבר בשיעור הראשון שהיא התחילה ללמוד אצל המורה החדש - הוא הטריד אותה. הוא נגע לה ביד, ושאל אותה אם היא גומרת. כשהיא שאלה למה הוא מתכוון הוא ענה 'מה שאת מבינה. אם את רוצה לגמור כמו שצריך, אז תקשיבי לי'. היא חזרה הביתה ואמרה שהיא רוצה להקיא את הנשמה".

"קו אדום בין סחבקיות לבין מה שאסור"

התיק של המורה של ע' נמצא עכשיו בבחינת הפרקליטות, שתחליט אם להגיש כתב אישום בעניין. רק לפני חודשיים היא אזרה אומץ לקיים עימות במשטרה מול המורה. היא מספרת כי גם עכשיו, כמעט שנה לאחר המקרה, לא התגברה לגמרי. "זה ממשיך ללוות אותי ממש בכל יום. אני מפחדת מגברים חדשים שאני עולה איתם לרכב, או כשאני רואה פתאום אוטו כמו שיש לו. חזרתי ללמוד נהיגה רק לאחרונה, ואני עושה שיעורים רק עם עוד חברה", היא אומרת.

ניקולאיצ'וק מספרת כי במקרים רבים התסכול גדול. זה קורה בעיקר כאשר במרכז מתקבלות פניות מכמה נשים על אותו מורה, אך מכיוון שהן לא מסכימות להגיש תלונה במשטרה, ויש חובת שמירה על סודיות, המורים ממשיכים ללמד כרגיל, וייתכן שאף לפגוע בבנות נוספות. "אני מאוד מקווה שהשמועות על המורים הבעייתיים מתפשטות. אפשר להגדיר את זה כבר כתופעה, וחייבים להפסיק לשתוק", היא מסכמת.

שיעור נהיגה
שיעור נהיגה © shutterstock

יו"ר ועד מורי הנהיגה בבאר שבע, איציק דהאן, סבור שייתכן ומספר הנפגעות גדול יותר משום שאינן מתלוננות. "זו תופעה מאוד מדאיגה, והמספרים בטח אף גדולים יותר, מכיוון שחלק מהנפגעות לא פונות. גם אני צוחק עם תלמידות, אבל המורים חייבים לדעת איפה עובר הקו האדום שבין סחבקיות לבין מה שאסור, כי יש פה יחסי מרות", אומר דהאן. "המורים מחויבים לעשות סדנה של משרד הרישוי אחת לשנה, שבה מועלים כל מיני נושאים רלוונטיים לתחום הוראת הנהיגה. אני אבקש לרענן את נושא ההטרדות המיניות בסדנאות הקרובות".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד רואה בחומרה רבה כל מקרה של הטרדה מינית בקרב מורי נהיגה ויפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו, בכל מקרה של פגיעה בתלמידות על ידי מורי נהיגה, כולל שלילת רישיון ההוראה. במקביל, אנו פונים לכל תלמידה שחוותה פגיעה או הטרדה מצד מורה, להגיש מיידית תלונה במשטרת ישראל, כדי שניתן יהיה לחקור את התלונה ולמצות את הדין עם המורה במקרה והתלונה נמצאה מוצדקת".

תגובות