תמונת מצב: שותים אלכוהול, משתכרים וסובלים מאלימות. צילום: shutterstock

תמונת מצב: שותים אלכוהול, משתכרים וסובלים מאלימות

משרד החינוך מפרסם היום מחקר עם נתונים מדאיגים על בני הנוער בארץ ועל ההתנהגות שלהם בבית הספר. 36% חוו אלימות מילולית. 19% חוו אלימות חברתית וכמעט חצי שותים אלכוהול. תמונת מצב שלנו

ככה אנחנו נראים: משרד החינוך מפרסם אחר הצהריים (יום ג') מחקר חדש של הרשות הארצית למדידה והערכה, שבחן את רמת האלימות בבתי הספר בישראל בשנת הלימודים תשע"ה ובהשוואה לשנים קודמות. מהמחקר עולה כי ארבע תופעות האלימות השכיחות ביותר שמתרחשות בבתי הספר בכל שכבות הגיל הן: אלימות מילולית (36%), אלימות חברתית (19%), אלימות מתונה (19%) ואלימות מינית (14%). תופעה של הבאת נשק קר לבית הספר היא הנמוכה ביותר (2%).

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

הנתונים על אלימות לא מציגים תמונה מעודדת במיוחד: 39 אחוזים מתלמידי כיתות  ז'-ח' עומד חוו אלימות מילולית, ובקרב תלמידי י'-י"א אחוז התלמידים שהיו קורבנות לאלימות מילולית עלה ל-27% (עלייה של שני אחוזים מתשע"ד). בנוגע לאלימות חברתית האחוז בחטיבות הביניים עומד על 19%, ובתיכונים על 15%. בשנת תשע"ה 17% מתלמידי חטיבות הביניים דיווחו כי חוו אלימות מינית ובתיכונים הנתון עומד על 16%. במדד זה נרשמת עלייה של אחוז אחד משנת הלימודים שקדמה לה בכל הגילים, אך עם זאת משנת תשס"ט נרשמת ירידה.

נתון מעניין במיוחד נוגע לתחושת הביטחון שלנו בבית הספר. בחטיבות הביניים 81% מהתלמידים חשים מוגנים במוסד החינוכי ובתיכונים 85%.

מרגישים בטוחים
מרגישים בטוחים © אלון אלבכרי

תלמידי בתי הספר נשאלו גם על השימוש ברשתות חברתיות למטרת פגיעה בחבריהם. לפי הנתונים, בשכבות ז-י"א 6% המתלמידים עושים זאת. באשר לפגיעה במורים באמצעות הרשתות החברתיות מדובר גם כן באחוזים נמוכים בהשוואה למדדים האחרים: 4% בקרב תלמידי חטיבות הביניים ו-5% בקרב תלמידי התיכונים.

לגבי צריכת האלכוהול, המצב כמעט ולא השתנה. מחצית מהתלמידים נוהגים לשתות משקאות אלכוהוליים. כמו כן, 41% מתלמידי י'-י"ב העידו כי הם נוהגים לשתות משקאות עם רמת אלכוהול גבוהה יותר כמו וויסקי, קוניאק וכדומה. רבע מתלמידי אותה שכבת גיל מעידים כי הם שותים אלכוהול עד לשכרות. מדובר בירידה של 4% משנת תשע"ד. בחטיבות הביניים עומד אחוז זה על 6% בלבד. 3% מתלמידי התיכונים העידו כי בשנת תשע"ה נטלו סמים קשים. בחטיבות הביניים עומד אחוז זה על 2%.

אילוסטרציה
אילוסטרציה © רועי שרון

בהשוואה בין בתי ספר דוברי עברית לבתי ספר דוברי ערבית, נמצא כי שיעורי התלמידים המדווחים על תופעות שליליות של אלימות בבתי ספר דוברי ערבית גבוהים יותר מאשר בקרב בתי ספר דוברי עברית. מצד שני, במדדים של אלימות מילולית ושתיית אלכוהול, נרשם פער בכיוון ההפוך, ותלמידים מבתי ספר דוברי עברית מדווחים בשיעורים גבוהים יותר על תופעות אלו. כך למשל אחוז המדווחים על שתיית אלכוהול כמו בירה או בריזר במגזר היהודי עומד בקרב תלמידי התיכון על כ-60%, בעוד במגזר הערבי באותה שכבת גיל מדובר על 16% בלבד.

תגובות