החייל אלאור אזריה הורשע בהריגה. צילום: מוטי קמחי

החייל אלאור אזריה הורשע בהריגה

כעשרה חודשים לאחר שירייה אחת הסעירה את המדינה, הגיע משפטו של סמל אלאור אזריה להכרעתו. בהקראת הכרעת הדין שנמשכה יותר משעתיים וחצי דחה בית הדין הצבאי בקריה את כל טענות ההגנה ואת גרסתו של החייל היורה והרשיע אותו בהריגה: "אזריה מסר גרסה לא אמינה, הירי שלו היה אסור". גזר הדין - בעוד כחודש

יום הדין הגיע: בתום הקראת הכרעת הדין שנמשכה יותר משעתיים וחצי, בית הדין הצבאי בקריה הרשיע היום (ד') את סמל אלאור אזריה בהריגת המחבל במהלך הפיגוע בחברון בחודש מרץ 2016 בפרשה שהסעירה מדינה שלמה. השופטים קבעו פה אחד כי: "לא הייתה הצדקה לירי ועדותו של אזריה הייתה לא אמינה". 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אזריה ירה למוות במחבל מנוטרל בחברון לפני כשנה. את המעשה תיעד תושב העיר והסרטון עורר שאלות כבדות משקל בנוגע להתנהלות צה"ל והמפקדים בשטח, וחולל סערה שטלטלה את הצבא, הציבור הישראלי והמערכת הפוליטית. מחוץ לבית הדין נרשמו התפרעויות בקרב מאות בני אדם שהגיעו למקום להפגין ולהביע את תמיכתם בחייל, ובהם אנשי ארגון להב"ה ופעילי "לה פמיליה", שאף חסמו את הכבישים באזור והביאו לסגירת מחלף השלום בנתיבי איילון.

מפגינים מחוץ לדיון
מפגינים מחוץ לדיון © דנה קופל

הרכב השופטים בראשות אלוף משנה מאיה הלר, כולל את השופט סא"ל כרמל ווהבי ואת שופט הצד, קצין השדה סא"ל ירון סיטבון. השופטת הלר אמרה בפתח הקראת הכרעת הדין כי "הפרשה הובילה לדיון ציבורי רחב היקף שלא היה כמותו". היא הבהירה כי "הכרעת הדין מבוססת רק על הראיות שהובאו".

השופטים קבעו כי "לא הייתה הצדקה לירי", "העובדה שהיה מחבל על הקרקע שביקש לקטול חיי חיילים אין בה להצדיק פעולה לא מידתית", הצהירו. "הירי של אזריה לא עולה בקנה אחד עם הוראות הפתיחה באש".

השופטים דחו בין היתר את חוות הדעת שהגישו מומחי ההגנה לגבי מות המחבל וקבעו כי הירי של אזריה הוא שגרם לכך ולא הפציעה שקדמה לאירוע. כמו כן קיבלו השופטים את גרסת חברו לנשק של החייל שהעיד כי שמע מאזריה כי "מגיע למחבל למות", אף שאזריה הצהיר כי לא זכורה לו שיחה כזו עם חברו. "הסיבה לירי של אזריה היא מה שאמר מיד אחרי הירי - 'מגיע למחבל למות כי דקר את חברי'", קבעו השופטים. "קיים פער משמעותי בגרסת אזריה והיא בגדר עצימת עיניים".

אלאור אזריה
אלאור אזריה © מוטי קמחי

על עדותו של אזריה לאחר הירי אמרה השופטת הלר: "אין מחלוקת לגבי אמיתות גרסת החייל ת"מ שהעיד במצ"ח שאלאור אמר לו בזמן התקרית 'איך זה שדקרו את החבר שלי והמחבל נשאר חי'. לא ניתן לחשוד שרב"ט ת"מ ניסה להעליל על הנאשם, הם חברים. הנאשם לא העלה בפני ת"מ את המטען והסכין כסיבה לירי. דבריו לת"מ מראים שהייתה סיבה אחרת לירי במחבל".

"ערך הסרטונים שתיעדו את המקרה רב", הסבירה השופטת. "הסרטונים קבילים כראיה. הסרטים מלמדים שהסכין הייתה במרחק של כמה מטרים מהמחבל כך שאין בסיס לטענת אזריה כי הסכין הייתה קרובה. במקום להתמודד עם תוכן הסרטונים שסותרים את טענתו הוא פתר את עצמו באמירה כי הוא לא מאמין לסרטונים. נוכח האמור, גרסתו של הנאשם בלתי מהימנה. הסרטונים מלמד עוד שהנאשם התנהל לאורך האירוע בשוויון נפש. הנאשם בירי פעל בצורה מחושבת".

תגובות