לא מתנדבים בקהילה? אתם יכולים לשכוח מתעודת הבגרות. צילום: shutterstock

לא מתנדבים בקהילה? אתם יכולים לשכוח מתעודת הבגרות

מתכננים לסיים את כל המבחנים ולקבל את תעודת הבגרות? • אלפי תלמידים מכל רחבי הארץ עדיין לא השלימו את מכסת השעות בפעילות חברתית ערכית • החל מהשנה: מי שלא יבצע בתיכון את המטלה למען הקהילה, לא יקבל את התעודה הנכספת

החלטת משרד החינוך המחייבת את תלמידי התיכונים בעשייה ערכית חברתית בהיקף של 180 שעות כתנאי לקבלת תעודת בגרות תיושם השנה לראשונה. התעודה תכלול, לצד הציונים במקצועות שעליהם נבחנו, גם הערכה בפעילות חברתית.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מנתוני משרד החינוך עולה כי 95 אלף תלמידי י"ב הצפויים לסיים בחודשים הקרובים את לימודיהם התיכוניים השלימו בהצלחה את חובותיהם למען הקהילה מתוך שנתון של 108 אלף תלמידים.

13 אלף תלמידים אשר לא ביצעו את המטלה כמתחייב לא יוכלו לקבל תעודת בגרות, ולכן נערכים במשרד החינוך לסייע להם לבצע פעילות מרוכזת עד סוף השנה, בחופשת הקיץ, ועד לגיוסם לצה"ל כדי להסיר את החסם לקבלת תעודת בגרות.

במשרד החינוך מציינים כי במהלך שלוש השנים האחרונות, מאז החלה התוכנית במתכונתה הנוכחית, מספר התלמידים המשתתפים בתוכנית הכפיל את עצמו יותר מפי עשרה מ־30 אלף לכ־300 אלף בכל שכבות הגיל מכיתות י' עד י"ב.

ההחלטה להנהיג פעילות חברתית ותרומה לקהילה במסגרת תעודת הבגרות, וכתנאי לקבלתה, הגיעה בעקבות פיילוט שיזם מנהל החינוך בעיריית באר־שבע, שבמסגרתו הוענקה תעודת "בגרות חברתית" לצד תעודת הבגרות הרגילה לתלמידים שביצעו פעילות חברתית.

במשרד החינוך החליטו לאמץ את הרעיון, לחייב את כלל תלמידי התיכונים ולהגדיל את מספר שעות המחויבות האישית ל־180 על פני שלוש שנים מכיתה י' ועד י"ב.

כעת, בתום השנה השלישית, עולה כי מבין כלל משתתפי התוכנית כ־18 אלף צפויים לסיים השנה את המסלול בהצטיינות יתרה.

© shutterstock

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר כי עשייה חינוכית היא בראש ובראשונה חינוך לערכים.

"מדיניות משרד החינוך אומרת שכאשר תלמיד צומח, אנחנו רוצים להקנות לו מיומנויות רבות, הן פדגוגיות והן ערכיות. אני מברך את עשרות אלפי התלמידים שתרמו לקהילה ולחברה, צמחו והצמיחו איתם את החברה הישראלית".

לדבריו, התוכנית מאפשרת לתלמידים להשתתף במגוון התנסויות חברתיות ערכיות ולקבל הערכה בתעודת הבגרות על עשייתן.

מטרת התוכנית היא לעורר בתלמידים מוטיבציה למעורבות ולאחריות חברתית ולהטמיע ערכים אלה כדרך חיים. במסגרת כך מאפשרת התוכנית התנסות מעשית בקהילה, תוך הקניית ערכים ומיומנויות חברתיות, העשרה עיונית ורכישת ידע.

מנהלת החינוך העל־יסודי במשרד החינוך, דסי בארי, ציינה כי הערכת התלמיד בבגרות נערכת במהלך כל שנת הלימודים כנהוג בכל מקצוע לימודי ומסוכמת בסיום כל שנת לימודים. בתום הלימודים בכיתה י"ב ההערכה תהיה שקלול של הציונים הסופיים בשלוש השנים. לדבריה, התלמידים ביצעו מטלות במגוון רחב של תחומים ובהם הדרכה בתנועות נוער, התנדבות בארגונים ובעמותות, כתיבת ערכים בוויקיפדיה, סיוע בקטיף ובטיפוח השדות לחקלאים, ליווי ילדים נכים לטיולים, שיעורי עזר ותגבור לתלמידים, ליווי תלמידים עולים חדשים, חילופי משלחות נוער, פעילות הסברתית למניעת שימוש בסמים ובאלכוהול ועוד.

ההערכה השנתית הכוללת של התלמיד בכיתה י"ב תיקבע על פי סולם של 4 דרגות: לא עמד בדרישות, עמד בדרישות, עמד בדרישות בהצלחה, עמד בדרישות בהצטיינות יתרה.

במשרד החינוך מציינים כי התוכנית תסייע לתלמידים ולקבוצה בהתפתחותם האישית ובבניית זהותם החברתית, מתוך מטרה לקדם תחושת שייכות ומחויבות לקהילה, לחברה ולמדינה.

תגובות