מחאת תלמידי הנהיגה: " מצוקה של 150 אלף תלמידים". צילום: shutterstock

מחאת תלמידי הנהיגה: " מצוקה של 150 אלף תלמידים"

זמני ההמתנה הארוכים לטסט והכשלה מכוונת מצד הטסטרים הובילו לאחרונה מאות תלמידים מרחבי הארץ להתגייס למחאה שבאה לעשות סדר במצב הקיים. מארגני המחאה: "הבעיה חייבת להיפתר בהקדם האפשרי"

מאות אלפי בני נוער ניגשים מדי שנה למבחן הנהיגה המעשי, הטסט, בתקווה לעבור אותו ולקבל את הרשיון המיוחל. אך בקרב רבים מהם התקווה לא מתממשת כשהנכשל מלווה אותם במשך תקופה ארוכה, שבה הם נאלצים להמתין עד לטסט הבא. למרות המאבק שערכה בעבר מועצת התלמידים והנוער הארצית, חוסר הוגנות מצד הטסטרים, המתנה ארוכה ומחירים מופרכים הם רק חלק מהטענות שממשיכות ללוות כמות לא מבוטלת של תלמידי נהיגה, שהחליטו שהם לא מוכנים יותר לשתוק על כך ולקחת חלק במחאה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"נכשלתי בטסט הראשון בצדק כשהנהיגה שלי לא שיקפה את היכולות שלי בעקבות הלחץ שנבע מהמחשבה שאם לא אעבור את הטסט הזה אצטרך לחכות במשך חצי שנה לטסט נוסף. היום, לאחר חמישה חודשים של המתנה הפחד הפך למציאות וכרגע אני ועוד רבים מבני הנוער בארץ מחכים כבר שנה כדי להוציא רישיון נהיגה", מספר אלכס יובנוביץ מבאר שבע, אחד ממובילי המחאה. גם קרן אור בנטוב מחדרה שהצטרפה למחאה ומחכה לטסט השלישי מעידה על כך: "ככל שעובר יותר זמן כך הסיכויים לעבור את הטסט רק יורדים. זמני ההמתנה הארוכים רק מחזקים את ההרגשה שהטסט הוא עניין גורלי וגורמים לתקופת הוצאת הרישיון להיות הרבה יותר ארוכה ממה שהיא אמורה להיות. יעבור עוד הרבה זמן עד שאוכל לגשת לטסט שלישי וגם אז הסיכויים לעבור אותו יהיו קלושים, ולכן העניין כל כך מייאש".

"הסיכויים לעבור את הטסט רק יורדים" © איתמר רותם - מינט חדרה

"הסיכויים לעבור טסט קלושים"

אך מסתבר שזמן ההמתנה הממושך והלא הגיוני בין טסט לטסט רחוק מלהיות הבעיה היחידה, שכן אליו מצטרפות בעיות נוספות אשר חמורות לא פחות. "הטסטרים בחדרה אינם הוגנים והסיכויים לעבור טסט קלושים. רק 20-30 אחוזים מהנבחנים עוברים טסט ביום ויש רבים שנכשלים שלא בצדק. אני בטוחה שדבר כזה קורה גם באזורים אחרים", מציינת אור בנטוב שמכירה את המצב מהניסיון האישי שלה. "הטסטרים אינם יכולים להיות קלי דעת בהחלטה אם להעביר את התלמיד או לא, בשבילנו זה עוד זמן המתנה ארוך ביותר, עוד הוצאה כספית מרובה ועוד תסכול ועצב. לאחר שסיפרתי את הסיפור בפייסבוק היו אנשים שהגיבו לי שעשו טעות כמו שלי ועברו את הטסט ואחרים אף כתבו שעשו דברים חמורים יותר מאלה ובכל זאת עברו. "למרות שישנה אפשרות ערעור לתלמיד, רובם לא מתקבלים. סומכים על הבוחנים ולא מתייחסים לדעת התלמיד", מוסיפה מיכל רחמקין, תלמידת כיתה י"א מזכרון יעקב בתסכול.

בעקבות הבעיות הללו חשבה שקד אוחיון, תלמידת כיתה י"ב מחדרה כיצד ניתן לשנות את המצב כשלבסוף פתחה קבוצת פייסבוק שכבר הספיקה להגיע למאות חברים ולצבור עשרות לייקים ושיתופים. "אחרי שנכשלתי בטסט ולא הפסקתי לבכות הבנתי שאני רוצה לשנות את המצב", אומרת אוחיון. "זה נושא שיש לטפל בו אחת ולתמיד, לא הגיוני שכל כך הרבה אנשים במדינה סובלים מנושא אחד שניתן לפתור עם טיפת רצון. חשוב לי להיות חלק מהמחאה, כי כל אחד שמצטרף אליה מעניק עוד כוח ועוצמה לניסיון להעביר שינוי", משתפת נועה בשארי, שהצטרפה למחאה לאחר שחוותה את העניין על בשרה. אני מרגישה המון רגשות שאף פעם לא הרגשתי: עצב, תחושת החמצה ותסכול עצמי. אני לא בן אדם שמוותר לעצמו בחיים וגם הפעם לא אוותר עד שיהיה צדק ושינוי", בשארי מציינת בנחישות.

"יקומו הפגנות יזומות" © איתמר רותם - מינט חדרה

לא מוכנים לשתוק 

לדברי יובנוביץ מדובר במצוקה גדולה משחשבתם, אשר מעורבים בה אלפי תלמידים מרחבי הארץ בגילאים השונים: "זוהי מצוקה של 150 אלף תלמידים בכל הגילאים. הבעיה חייבת להיפתר בהקדם האפשרי, לא ייתכן שלא פותרים בעיה שיוצרת נזק משמעותי לכיסם של צעירים ומבוגרים בזמן שמשרד הרישוי רק מרוויח ממצוקתנו". עוד הוא אומר כי לאחר שדף הפייסבוק יצבור 2500 לייקים תופץ בו עצומה שתדרוש הכשרת טסטרים נוספים מצד משרד הרישוי ומצלמה באוטו בזמן מבחן רשמי של משרד הרישוי על מנת שתלמידים יוכלו לערער עם הוכחה מצולמת כדי ליצור אמון בין התלמידים לבין המערכת עצמה. לטענתו, במידת הצורך אף יקומו הפגנות יזומות אשר מטרתן תהיה להביא לתשומת לב תקשורתית כשהמהלך הסופי הוא הפגנה עצומה מול משכן הכנסת. "משרד הרישוי הוא חלק מהבעיה. ישראל כץ, שר התחבורה, הבטיח שמצב הטסטים ישתפר ושיכשירו עוד טסטרים, אך נכון להיום המצב רק מחמיר", הוא מסכם את המצב באכזבה.

ממשרד התחבורה טרם התקבלה תגובה.

תגובות