אמ;לק: האם החינוך בארץ במגמת שיפור או ירידה?. צילום: gettyimages

אמ;לק: האם החינוך בארץ במגמת שיפור או ירידה?

גם בסוף השבוע הזה אנחנו כאן עם הפינה השבועית שמסכמת במיוחד עבורכם את כל האירועים הכי חשובים ומעניינים שהתרחשו השבוע כדי שתישארו מעודכנים. הפעם: מתקפת טרור בברצלונה, הרכש החדש של מכבי תל אביב ותלמידי ישראל נמצאים בתחתית

לא הספקתם להתעדכן במה שקרה השבוע? רציתם לדעת יותר, אבל הייתם עסוקים בבילויים? בדיוק בשביל זה הבאנו לכם גם השבוע את העדכונים שאסור לכם לפספס!

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מתקפת טרור כפולה בספרד

באזור לה רמבלה המתוייר שבברצלונה, אירע השבוע פיגוע דריסה קטלני. הרשויות בספרד ציינו כי זהו פיגוע הטרור החמור ביותר שאירע במדינה מאז 2004. ארגון הטרור דאע"ש קיבל את האחריות על הפיגוע, שבו נרצחו 14 בני אדם ולפחות 130 נוספים נפצעו כאשר 16 מהם באורח קשה. בתוך שעות אירע פיגוע דריסה נוסף בסדר גודל קטן יותר, דרומית לברצלונה, בעיירה קמברליס, שבו חוסלו חמישה מחבלים. נבדק החשד כי תוכנן פיגוע גדול יותר באמצעות מיכלי גז וחגורות נפץ. אתמול (ו') עמדו אלפים בדקת דומייה בברצלונה בשדרת לה רמבלה והניחו נרות וזרי פרחים לזכר הקורבנות. בנוסף, אמש הפגינו מאות ספרדים במקום בו נרצחו 14 בני אדם, וכן התעמתו עם השוטרים במקום האירוע. בעקבות הפיגועים הוכרזו בספרד שלושה ימי אבל.

עכשיו זה רשמי! הרכש החדש של מכבי תל אביב

החלוץ היהודי, ניק בלקמן בן ה-27 מאנגליה, חתם השבוע במכבי תל אביב לאחר שעקבו אחריו בשלוש השנים האחרונות. השבוע הגיעו הקבוצות לסיכום על השאלתו לשנה, שלפיו בלקמן משמש כחלוץ ויכול לשחק במגוון תפקידים בהתקפה כשבקרוב המספר 11 יתנוסס על חולצתו. "אני יודע שאני מגיע כשחקן ישראלי, אני גאה מאוד בשורשים שלי ואני מאוד מתרגש להגיע לישראל" אמר בלקמן. מאמן מכבי ת"א, ג'ורדי קרוייף, בראיון לאתר הרשמי של הקבוצה: "כולנו בטוחים כי הוא יתרום לחיזוקה של מכבי ת"א ויהיה שחקן שיגרום לאוהדים להנות ממנו". בלקמן הוא חידה גדולה באשר לשאלה איזה שחקן מגיע לצהובים אחרי שבעונה החולפת הוא החמיץ חלקים גדולים בשל פציעה בברכו וניתוח שעבר. אם יוכיח את הכישרון שהיה לו בעבר מכבי תל אביב עשויה להרוויח שחקן מגוון מאוד. בלקמן, אשר בצעירותו השתתף במכביה יירשם בקבוצה כישראלי ובכך יפנה עוד משבצת לזר.

עימותים אלימים בין הימין והשמאל בארצות הברית

המאבק על הורדת פסליהם של בכירי הקונפדרציה (איחוד מדינות הדרום) הפזורים ברחבי ארצות הברית, מחזיר אותנו לימים חשוכים יותר. גם לאחר יותר מ-150 שנה לסיום מלחמת האזרחים האמריקנית, הפצע של ארצות הברית טרם הגליד. השבוע התקבלה החלטה להוריד את פסלו של אחד מגנרלי הקונפידרציה, רוברט לי, בשרלוטסוויל שבווירג'יניה, המסמל ערכים געזניים הסותרים את ערכיה של ארה"ב. על רקע החלטה זו הגיעו להפגין בעיר מפגינים רבים מהימין הקיצוני (ה-Altright), ביניהם ארגונים ניאו- נאצים, ה-KKK ורבים אחרים. במהלך ההפגנה נכנס אחד מהמפגינים, צעיר בן 20 לרכב ודרס כמה ממתנגדי ההפגנה, חברים בארגוני זכויות אדם, שבאו למחות ולהביע את התנגדותם כלפי המפגינים ואת תמיכתם בהורדת הפסל. בין הנפגעים 19 פצועים והרוגה אחת. בעקבות ההפגנות הפרועות, אמר טראמפ במסיבת עיתונאים שכינס בנסיבות שונות לגמרי, כי הוא מגנה את שני הצדדים, דבר שעורר כעס רב בקרב רבים מאזרחי ארצות הברית משני הצדדים. בהמשך אף פוטר מנהל הקמפיין ויועצו הבכיר של טראמפ, סטיב באנון, שעמד בראש אתר החדשות "ברייטבארט" המזוהה עם עליונות הגזע הלבן (מהות הסכסוך במלחמת האזרחים) וכעת יחזור לפעול באתר.

מהו מצבם הלימודי של תלמידי ישראל?

גיליון הערכה מיוחד שפורסם השבוע, חושף תמונה עגומה על מצב החינוך בישראל. הדו"ח מתבסס על המבחנים הבינלאומיים, דו"חות ה-OECD ודו"חות הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה). הממצאים מראים כי תלמידי ישראל נמצאים במקום אחד לפני האחרון מתוך 25 מדינות מפותחות. ממוצע של 66 באנגלית, 56 במתמטיקה ו-50 במדע וטכנולוגיה במבחני המיצ"ב, הם נתון מדאיג לא פחות, הדורש בדק בית במערכת החינוך. על אף הציונים הנמוכים והתלונות על ימי החופשה הרבים בארץ, הדו"ח מראה כי מספר שעות הלימוד בישראל גבוה בהרבה מכל מדינה מפותחת אחרת וכי בשאר מדינות ה-OECD לומדים חמישה ימים בשבוע, לעומת ישראל, בה לומדים שישה ימים, כך שלא בזמן לימוד מועט מדי טמונה הבעיה. אחת הבעיות הקשות במערכת החינוך שגורמת לעובדי הוראה רבים לעזוב את המקצוע היא השכר הנמוך. אומנם השכר השעתי הוא גבוה מהממוצע של מדינות ה-OECD, אך המורים בישראל עובדים הרבה פחות שעות בחודש. על אף תוצאותינו הנמוכות והעובדה כי רק סלובקיה נמצאת מתחת לישראל בדירוג המביש הזה, נראה כי תוצאות המבחנים בישראל אינם משקפים את רמתם האמתית של תלמידנו, זאת משום שעל פי הנתונים ישראל מאפשרת ללא פחות מ-23% מתלמידיה לא להבחן במבחני TIMSS על אף שהתקן הוא חמישה אחוזים לכל היותר.

אילוסטרציה
אילוסטרציה © צילום: GettyImages

שחיתות בעיריית רמת גן 

רק חצי שנה חלפה מאז שראש עיריית רמת גן לשעבר, צבי בר, נכנס לכלא בגין עבירות שוחד והלבנת הון, וכבר החליטה הפרקליטות כי ראש עיריית רמת גן הנוכחי, ישראל זינגר, יועמד לדין בכפוף לשימוע בגין חשד לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. זינגר נחקר בסוף 2014 ונחשד בכך שפנה ליועצים שונים על מנת שיעזרו לו בבחירות לראשות העירייה שנה קודם לכן, ובתמורה הבטיח להם ג'ובים בעירייה. כעת מסתמן כי הוא קרוב לסוף הקדנציה כראש העיר, על אף שהחשדות מלווים אותו כבר מתחילתה.

ישראל זינגר, ראש עיריית רמת גן
ישראל זינגר, ראש עיריית רמת גן © מוטי קמחי
תגובות