מחר: שביתה בתיכונים ברחבי הארץ. צילום: Fotolia. אילוסטרציה

מחר: שביתה בתיכונים ברחבי הארץ

הלימודים בתיכונים לא יתקיימו, למעט במוסדות החינוך המיוחד. בארגון המורים העל-יסודיים מתעקשים כי משרדי החינוך והאוצר ממסמסים את המשא ומתן בדבר העלאת שכרם כבר חודשים, אך שם טוענים כי המורים נוקטים צעדים כוחניים. תלמידים: "משתמשים בנו ככלי"

מחר (יום א') תתקיים שביתה כללית בתיכונים ברחבי הארץ, לאחר שארגון המורים ומשרד האוצר לא הצליחו להגיע להבנות לגבי תנאי השכר החדשים של המורים. התלמידים, שעומדים בפני בגרויות החורף, שוב מרגישים שהמאבקים נעשים על הגב שלהם. עם זאת, טיולים שנקבעו למחר יתקיימו כמתוכנן. השביתה אינה כוללת את תלמידי החינוך המיוחד.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מי שובת ומי לא?

  • שביתה מלאה בתיכונים מכיתות י' - י"ד.
  • המורים בחטיבות הביניים אינם שובתים.
  • מורים מארגון העל יסודיים המלמדים גם בחטיבות הביניים, לא יופיעו לעבודה.
  • החינוך המיוחד יפעל כרגיל.
  • מורים בכיתות של לקויי למידה ישבתו.
  • השביתה כוללת את כל הפעילויות בבתי הספר ובהן ישיבות, אולם טיולים שנקבעו מראש יתקיימו כסדרם.

בשעות הצהריים צפויה פגישה נוספת בין הצדדים במטרה להגיע להבנות. רק אחריה יודיע ארגון המורים על המשך צעדיו.

© gettyimages

הרקע לשביתה הוא משא ומתן בין ארגון המורים למשרד האוצר על הסכם שכר חדש לעובדי ההוראה. הסכם השכר "עוז לתמורה" הסתיים בדצמבר 2016, ומאז למעשה מתקיים משא ומתן בין הצדדים על הסכם שכר חדש. לטענת יו"ר הארגון, רן ארז, המשא ומתן מתקיים בעצלתיים כבר כמה חודשים. לדבריו, משרד האוצר הציע בפעם הראשונה העלאה של 30 שקלים ברוטו בלבד לשכר המורים הוותיקים, ו-300 שקלים ברוטו לשכר המורים החדשים. בהמשך שינה את הצעתו ל-60 שקלים ברוטו לשכר המורים הוותיקים, אז ארז דחה את ההצעה. 

"כמו שהודענו, מחר תתקיים שביתה בתיכונים ברחבי הארץ, ובהתאם לתוצאות הפגישה שתקיים מחר נחליט על הצעדים הבאים", אמר הערב ארז ל-ynet. "אני לא אופטימי. הרי ביום רביעי משרד האוצר סרב לכל בקשה שלנו, למה שמחר הם יסכימו? ייתכן שהשביתה תפעיל עליהם לחץ, אני נפגש איתם מחר כי אני באמת רוצה לתת הזדמנות למציאת פתרון".

לדברי ארז, משרד האוצר מתנגד לתוספת שכר למורים, "למרות שמשרד החינוך, מרכז שלטון מקומי וההורים תומכים בדרישות שלנו. אבל בעל המאה הוא בעל הדעה והם לא מוכנים. אני מקווה ששר החינוך נפתלי בנט ישמיע סוף-סוף את קולו כי בינתיים מי שלוקח חלק בפגישות האלה הוא מנכ"ל משרדו".

ארז גם דחה את טענת התלמידים כי המאבק בין הארגון למשרד האוצר בא על חשבונם. "זו לא טענה הגיונית. בעוד כמה שנים התלמידים האלה יהיו עובדים בעצמם והם ירצו להשתכר בתנאים הולמים. אולי הם עדיין לא מבינים את זה, שישאלו את הוריהם איך הם נאבקים על התנאים שלהם".

שרון סייג, מורה להיסטוריה מחולון אמר: "זו שביתה מוצדקת ולגיטימית. שכר המורים לצערנו עדיין נמוך משמעותית מאוד מבכל מדינה מתוקנת. תוספת השכר המוצעת לנו היא מעליבה ופוגעת. המורים הוותיקים חשים זמן רב שממשלות ישראל הזניחו את החינוך, למרות הבטחות חוזרות ונשנות והן אינן מבינות את הצורך בחיזוק מעמד המורה, הן כלכלית והן חברתית. הגיע הזמן שהעוול יתוקן".

במשרד החינוך ציינו כי אנשיו ממשיכים לנהל עם ארגון המורים במלוא המרץ את המשא ומתן כדי להבטיח שמורי ישראל יקבלו שכר ההולם את ממעמדם המקצועי. ממשרד האוצר נמסר: "כבר כמה חודשים מנהל משרד האוצר משא ומתן להעלאת שכרם של המורים במטרה לשפר את תנאי העסקתם של מורים בתחילת דרכם. מורים אלו מרוויחים כשליש ממורים ותיקים, פער מהגבוה ביותר במדינות ה-OECD, אשר הולך וגדל. ארגון המורים מסרב לצמצם פער זה ובמקום זאת נוקט בצעדים כוחניים. מספר רב של הצעות בעניין זה הונחו על שולחנו של ארגון המורים, אך הוא דחה את כולן. צר לנו שארגון המורים בוחר לפגוע בתלמידי ישראל חרף דיון ענייני בהצעות שעל הפרק".  

© shutterstock

התלמידים: "משתמשים בנו"

יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, יובל חלביה: "אנו מקווים שמשרד החינוך וארגון המורים יגשרו על הפערים בינהם בהקדם האפשרי, על מנת שתלמידי ישראל יחזרו ללימודים סדירים ונמשיך בלמידה לקראת בגרויות החורף שמתקרבות". 

ליאור (17) מנהריה, תלמיד י"ב בבית הספר הרב תחומי שחקים של עמל, בן 17: "הסכסוכים בין משרד החינוך לארגון המורים באים על חשבוננו. בכיתות הנמוכות אולי פחות מרגישים את זה, אבל לפני מבחנים, כשצריך תגבורים ושיעורים ואין, זה פחות נחמד. לי מחר היה אמור להיות מבחן באזרחות, ואני לא יודע אם הוא יתקיים. אני בחוסר ודאות. כשמשתמשים בנו ככלי לפתרון סכסוכים, זה בעייתי".

נוי בוסי מפרדסיה לומדת אף היא בכיתה י"ב, בבית ספר דרורים במועצה האזורית לב השרון. גם היא מוחה על תזמון השביתה לפני בגרויות במועד החורף: "יום אחד של שביתה יפגע בנו מעט, אבל אם זה יהיה יותר, ניפגע יותר. אנחנו מקווים שזה לא יימשך מעבר ליום אחד". מנגד הדגישה: "אני מבינה את מאבק המורים ומצדיקה אותם".

עוד ציין: "למה ארגון המורים לא מתערב במצב הקריטי של חלק גדול מבתי הספר בחברה הערבית? המון דברים חסרים ואין מי שיטפל בהם. אבל למשכורות תמיד דואגים ולא מהססים לשבות בגללן".

תגובות