האסון בערבה: עשרה בני נוער נספו בנחל צפית. צילום: באדיבות דוברות מד"א

האסון בערבה: עשרה בני נוער נספו בנחל צפית

טיול גיבוש של 25 תלמידי המכינה הקדם צבאית בני ציון בתל אביב שהחל אתמול, הסתיים היום מוקדם מהמתוכנן בשיטפון טרגי בנחל צפית: תשע נערות ונער נסחפו בנחל - ונספו, השאר נפגעו באורח קל. בגלל תנאי מזג האוויר והחשכה הופסקו החיפושים אחר נעדרת נוספת. המשטרה גבתה עדויות ממנהל המכינה ושני מדריכים

‎טרגדיה בדרום: תשע נערות ונער אחד מהמכינה הקדם צבאית בני ציון בתל אביב נספו בשעה שנקלעו לשיטפון בטיול בנחל צפית. כך הותר הערב (יום ה') לפרסום. הודעה נמסרה למשפחות הנערים. במקביל, באסון נפגעו עוד שני נערים שפונו במצב קל לבית החולים סורוקה בבאר שבע. 11 נערים חולצו מהנחל במצב קל ולא נזקקו לפינוי רפואי. בגלל תנאי מזג האוויר והחשכה הופסקו החיפושים אחר נערה נעדרת שטרם אותרה. כפי שהותר לפרסום, אלה אור (18) ממעלה אדומים, יעל סדן מירושלים וצור אלפי (17) ממזכרת בתיה הם שלושה מתשעת הנערים שנספו בשיטפון בנחל צפית בערבה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

‎עדיין לא ברור מדוע הקבוצה יצאה לטיול בערבה אף שהתחזית הצביעה על שיטפונות באזור. המשטרה פתחה בחקירה לבירור נסיבות האסון וצפויה לחקור בין היתר את ראש המכינה וגורמים נוספים במערכת החינוך. מפקד מחוז דרום ניצב מוטי כהן מינה את ניצב-משנה יוסי תורג'מן (קצין אח"מ דרום) לראש צוות חקירת האסון. במקביל לאיסוף ממצאים יבדקו במשטרה האם היה צורך לרישיון לטיול ומי אישר אותו.

© צילום: באדיבות דוברות מד"א

מסוקים צבאיים של חיל האוויר, מתנדבי המשטרה ואנשי יחידת חילוץ ערבה פעלו לחילוץ הנערים שנקלעו לשיטפון. צוותי החילוץ איתרו את הנפגעים, וצוות של מד"א פינה את שני הנפגעים קל לבית החולים סורוקה.

במקביל, צוותי כיבוי וחילוץ של מחוז דרום וכן מתחנות דימונה, באר שבע, ירוחם ובית שמש ויחידת הצוללנים של כבאות והצלה לישראל סייעו בחיפושים אחר הנעדרים.

דב אילון, קצין הביטחון במועצה האזורית ערבה תיכונה, סיפר: "את הדיווח הראשוני קיבלנו דרך המשטרה על קבוצה שנמצאת בסכנה בנחל צפית. יחידת החילוץ הגיעה לכאן והתחלנו את החילוץ כשאנחנו לא יודעים בכמה נערים ונערות מדובר. כשהגענו, הזרימה בנחל עדיין הייתה חזקה. נכנסנו ממש לתוך הנחל לתפוס אנשים שנסחפו. התחלנו לסרוק את השטח ולאט לאט מצאנו את חברי הקבוצה.

אילון הוסיף כי "חלקם היו פצועים, חלקם היו בריאים. התחלנו למצוא אותם במקבצים, בזוגות וביחידים. מדובר בתוואי נחל מורכב ומחורץ. אחרי שהזרימה ירדה התחלנו לסרוק רגלית בתוך הנחל עם מספר צוותים על מנת לראות שלא פספסנו דבר. היינו במרוץ נגד השעון בגלל רדת החשכה. הנערים היו מאוד מפוחדים. הם הלכו בנחל ופשוט הגיע גל ושטף אותם".

© צילום: מוטי קמחי

שחר שגיא, סגן מפקד יחידת חילוץ ערבה, אמר כי "מדובר באירוע קשה מאוד. מפקד היחידה התקשר וסיפר כי קבוצה של מטיילים נמצאת בנחל צפית ונקלעו לשיטפון וכנראה חלק מהנערים נסחפו. בהתחלה לא ראינו אנשים, רק חפצים מפוזרים לאורך הנחל. הרבה תיקים אישיים שנסחפו לאורך הזרם. הסקנו מזה שסביר שחלק מהאנשים נסחפו יחד איתם. התחלנו בסריקות לאורך כל גדות הנחל כי אפשר היה להיכנס פנימה.

"לאט לאט התחלנו למצוא חלק מהחניכים. הם היו מפוזרים לאורך הנחל. מצאנו אותם בזוגות ושלישיות. חלק מהחניכים הספיקו לטפס למקומות גבוהים יותר ולעמוד על גדות הנחל. חלקם הספיקו ברגע האחרון לצאת מהערוץ. לצערנו, היו גם כאלה שלא הצליחו. החבר'ה שחולצו היו רטובים ומבוהלים וקיבלו טיפול במקום. הם סבלו בעיקר מקור והיו בטראומה. את חלק מהפצועים חילצתי על גדות הנחל. מחזות היו קשים. מדובר בחבר'ה צעירים, אני לא מאחל לאף אחד לראות מחזות כאלה".

אתמול היה אחד הימים הסוערים ביותר בשנים האחרונות בחודש אפריל, והוא גבה את חייהם של נער מהדרום וצעירה פלסטינית. במהלך הלילה הורגשה רגיעה ביחס לאירועים הקיצוניים שנצפו אתמול - ברד, שיטפונות, הצפות וסופות ברקים.