הכוכבים והפוליטיקאים מתגייסים לקמפיין #עצור_תחשוב. צילום: פרטי

הכוכבים והפוליטיקאים מתגייסים לקמפיין #עצור_תחשוב

חברי כנסת ממפלגות שונות, עשרות שחקנים, זמרים וכוכבי רשת התגייסו לקמפיין #עצור_תחשוב! של אתר פרוגי, כדי להילחם באלימות. ומה אתכם?

מקרי אלימות בקרב בני נוער אינם דבר חדש כלל וכלל. למרות זאת, ועל אף ניסיונות רבים של גורמי החינוך לאורך השנים, נדמה כי תופעת האלימות בקרב בני נוער בכלל, ובתוך בתי הספר בפרט, לא רק שאינה שוכחת, אלא מתגברת.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מאז תחילת שנת הלימודים הנוכחית, גברו מספר האירועים המדווחים של אלימות בקרב בני נוער – בין אם פיזית או מילולית, בשטח בית הספר, במקומות בילוי וברשת, נגד תלמידים או מורים. העלייה אינה מתבטאת רק בשכיחות התופעה, אלא גם בחומרתה ומקרים רבים יותר של אלימות פיזית, בריונות של ממש ברשת ואף הגעה עם נשק קר לבתי הספר, מדווחים או מועברים ברשתות פנימיות של בני נוער.

האלימות בקרב בני הנוער הולכת וגוברת© fotolia

בשל המצב הקשה, בתחילת חודש מרץ יצא אתר פרוגי בקמפיין חברתי חדש, תחת השם #עצור_תחשוב, אשר מנסה לבחון את תופעת האלימות, למספר אותה, להבין אותה ובעיקר לנסות ולמגר אותה. סימן הקמפיין הוא אגרוף ש"מושתק" על ידי אצבע המורה כסימן לעצור ולחשוב לפני שפועלים מתוך כעס, לעצור ולחשוב לפני שמרימים יד, לפני שפוגעים באחר ולפני שנוקטים בצעד אלים. 

כחלק מהקמפיין, נערך באתר משאל, במטרה להבין את ממדי התופעה, ואת החלקים השונים המרכיבים אותה. מאות בני נוער לקחו חלק במענה על השאלון וחשפו תמונה כאובה – 50% מבני הנוער, טענו כי חוו חשיפה לאלימות בתוך כותלי בית הספר.כמו כן, נמצא כי 37.3% מבני הנוער, נחשפים או נפגעים מאלימות מילולית בבית הספר יותר מפעם אחת ביום, וכ-17% השיבו כי הם נתקלים באלימות פיזית בבית ספר מספר פעמים ביום.

מעט יותר מ-10% מהנוער בישראל, פוגש אלימות מילולית אחת ליום, בעוד ש-7.2% חווה אלימות פיזית באותה התדירות. 13% מבני הנוער טענו כי האלימות המילולית מלווה אותם מספר פעמים בשבוע, כאשר שיעור הנוער החווה אלימות פיזית בהיקף זה דומה ועומד על 12.8%. באותו משאל, הובהר כי גם הרשתות החברתיות אינן מוגנות מפני תופעת האלימות. 18% מבני הנוער נחשפים או חווים אלימות ובריונות במסגרת הרשתות החברתיות יותר מפעם אחת ביום, 7.4% אחת ליום ו-13.3% מספר פעמים בשבוע.

גם הרשתות החברתיות אינן מוגנות מפני תופעת האלימות © fotolia

על אף שחשיפה של אלימות מול מבוגר אחראי, ומקרים חמורים יותר מול גורמי אכיפת החוק, אמורים להיות דבר מה זמין ונוח לאחר הסברה נרחבת מגיל צעיר, מתברר כי 24.7% מבני הנוער לא חשים כלל בנוח לדווח על מקרי אלימות, ו-33.7% מרגישים בנוח לדווח עליהם במידה חלקית בלבד.

בהתייעצות שנערכה בפרוגי עם נירית צוק, מומחית לתרבות הנוער, עלה כי ניסיון לבדוק מדוע רוב הילדים אינם מדווחים על מקרי האלימות ברשת מעלה סיבות שונות, כמו החשש שיאשימו אותם, פחד ובושה. רבים מבני הנוער, מספרים כי במקרים בהם הם יודעים שישנה התעללות, אינם רוצים לדווח על מנת שלא להיחשב כמלשינים, ומתוך חשש כי תיוג ככאלו, יוביל לכך שההתעללות, השיימינג, החרם או ההצקות יופנו כלפיהם.

בנוסף לכך, חוסר הדיווח ככל הנראה מתקשר עם נתון מטריד אשר עלה במשאל, ומצא כי כ-17% מבני הנוער לא מסכימים כלל עם האמירה לפיה המורים בבית הספר פועלים ככל שביכולתם כדי למגר את התופעה, וכן 37.3% מסכימים עם אמירה זו  במידה מועטה בלבד. זאת אף על פי שהאלימות בכותלי בית הספר מופנית גם כלפיהם.

אך מטריד אף יותר מכך, ואף מסביר עוד יותר את חוסר הנוחות לדיווח, טמונה ככל הנראה בנתון הטוען כי המורים כנראה אינם צדיקים גמורים, וכ-13% מן הנוער נחשף לאלימות של מורים כלפי תלמידים על בסיס יומיומי, כ-7% פוגש אותה מספר פעמים בשבוע, ושיעור זהה נתקל בה מספר פעמים בחודש.

בניסיון להבין מה בעיני בני הנוער כן יכול לתרום לצמצום של תופעת האלימות, התגלה כי עבור יותר מ-36% מהם, העזרה לא תגיע מהצוות החינוכי, אלא שבני הנוער רואים בפעילות חברתית מצד בני הנוער כדרך היעילה ביותר להתמודד אל מול התופעה.

בשבועות האחרונים התגייסו מיטב הכוכבים לקמפיין #עצור_תחשוב! של פרוגי. לצורך המטרה החשובה והעלאת המודעות לנושא, התגייסו שלל כוכבי הביצה - זמרים, שחקנים, מנחים וכוכבי רשת, שהצטלמו עם סימן הקמפיין. בין הכוכבים הגדולים שנרתמו לקמפיין של האתר: תובל שפיר, דניאל ליטמן, לי בירן, טום באום, ירדן הראל, שגיא ברייטנר, דין מירושניקוב, גל גברעם, טל מוסרי, עודד פז, עומר דרור, אשלי וקסמן-בקשי, כוכבי הסדרות "שכונה" ו"כדברא" ונוספים. 

בירן מתגייס לקמפיין
בירן מתגייס לקמפיין
שירן סנדל עוצרת וחושבת
שירן סנדל עוצרת וחושבת
גברם, בלי פילטרים, מתגייסת לקמפיין
גברעם, בלי פילטרים, מתגייסת לקמפיין

אך לא רק כוכבי הביצה התגייסו לטובת הקמפיין. #עצור_תחשוב! הגיע עד הכנסת ופוליטיקאים ממפלגות שונות התגייסו גם למטרה החשובה וקוראים בני הנוער לא לפעול ברגע של כעס, ולא לעמוד מן הצד במקרים בהם הם חשופים לאלימות. 

גם  וקסמן-בקשי נגד אלימות
גם וקסמן-בקשי נגד אלימות 
מירושניקוב וליטמן
מירושניקוב וליטמן

חברי הכנסת אורן חזן ושרן השכל מהליכוד, מירב מיכאלי מהמחנה הציוני, חיים ילין מיש עתיד, עיסאווי פריג' ממרצ ודב חנין מהרשימה המשותפת, התגייסו אל הקמפיין החברתי. 

אורן חזן, מתגייס לקמפיין
אורן חזן, מתגייס לקמפיין © ליהי חזן
מירב מיכאלי
מירב מיכאלי

גם יו"ר הוועדה לזכויות הילד, חה"כ שאשא ביטון הצטלמה לקמפיין וביקשה להבהיר כי: "נצליח לצמצם את האלימות בין בני נוער רק אם נשלב כוחות – המבוגרים ובני הנוער עצמם. ההבנה שכולנו בני אדם היא ההתחלה, וכדאי שנעצור ונשים את עצמנו במקומו של האחר. אלימות כלפי האחר פוגעת גם בנו ומכרסמת בחברה כולה".

וווווווו
"אלימות כלפי האחר פוגעת גם בנו ", שאשא-ביטון
שולי מועלם
"לפעמים המילים 'סליחה, טעיתי' לא יכולות לתקן את שנעשה", שולי מועלם

חה"כ שולי מועלם מסרה: "לפעמים המילים 'סליחה, טעיתי' לא יכולות לתקן את שנעשה. לפני שמקללים, מרימים יד או משליכים חפץ, צריך פשוט לעצור ולחשוב. לכעוס ולהיעלב זה לגיטימי, אבל יש דרכים לפתור בעיות ללא אלימות".


חה"כ חנין אמר לפרוגי: "בימים אלו, כשאלימות היא בשגרה והשיח הציבורי הוא מסית ומפלג, מאוד חשוב לעמוד מנגד, צעירים ומבוגרים כאחד. כולנו יכולים לתרום לשינוי המצב ביומיום, מול כל מי שסובב אותנו, ולטובת כל אלו הזקוקים לעזרתנו".

9c47e1d44a2ee
"ולנו יכולים לתרום לשינוי המצב ביומיום", דב חנין

 

 

תגובות