בקרוב: כולם ייבחנו בבגרות בהיסטוריה עם ספר פתוח. צילום: gettyimages

בקרוב: כולם ייבחנו בבגרות בהיסטוריה עם ספר פתוח

השר בנט הציג את תוכנית "עוברים משינון להעמקה": ב-2021 כל תלמידי ההיסטוריה ייבחנו עם ספר פתוח, בהמשך צפויות להיערך גם בגרויות במקצועות נוספים

שר החינוך, נפתלי בנט, הכריז הבוקר (יום ב') על תוכניתו החדשה "עוברים משינון להעמקה", שמטרתה לאפשר להיבחן בחלקים מסוימים בבחינות בגרות עם חומר פתוח. השלב הראשון בתוכנית צפוי לצאת לפועל כבר בשנים הקרובות, כאשר בחינת הבגרות בהיסטוריה תיערך באופן גורף עם ספר פתוח. השנה הבאה תוקדש להשתלמויות והכשרת מורי ההיסטוריה, ב-2020 המורים יחלו ללמד בבתי הספר במתכונת החדשה וב-2021 יעברו כלל תלמידי ההיסטוריה להיבחן עם ספר פתוח.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

כבר כיום נערכות בחינות הבגרות בהיסטוריה בחלק קטן מבתי הספר עם חומר פתוח, אולם בשנה הבאה צפויים כלל התלמידים להיבחן כך. בהמשך צפויות בחינות בגרות במקצועות עיוניים נוספים להיערך עם חומר פתוח, אולם בשלב זה לא נקב המשרד בשמות המקצועות ולא במועד הצפוי לשינוי. בנוסף, גם בעתיד, חלק מהבחינות עדיין ייערך ללא החומר הפתוח, כפי שנהוג היום.

אילוסטרציה
אילוסטרציה © fotolia

אין זו הפעם הראשונה שהרעיון עולה, וכבר בעבר התבטא השר בנט בעד המעבר לבחינות עם ספר פתוח. "אנו זקוקים לנוער חוקר ומעמיק ולא רק משנן", אמר השר. "הלימוד יהיה הרבה יותר מאתגר, אך זהו שינוי הכרחי. לכן, אנחנו יוצאים היום לדרך עם אחד ממהלכי הדגל של השנים הקרובות במערכת החינוך - המעבר משינון להעמקה".

בנט הוסיף כי "בשלב הראשון, נצא לדרך עם בחינת הבגרות בהיסטוריה ובמקביל נבחן את ההתאמה לכל שאר מקצועות הלימוד. אני רוצה שתלמידי ישראל יסיימו את הלימודים כשהם מצוידים בכלים וידע ולא רק בציונים. חומר פתוח במבחן יגדיל לאין-ערוך את אתגר הלמידה וישדרג את איכות התלמיד".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "למידה שמעוררת סקרנות ומפתחת בקרב התלמידים יכולת לנתח טקסטים ולעסוק בדילמות מוסריות. בעידן שבו המידע כולו זמין בלחיצת כפתור, אנו רוצים לפתח בקרב התלמידים את היכולת להעמיק חשיבה, לבסס נימוקים ולנסח באופן סדור את עמדתם. נעשה זאת באופן מדורג, באמצעות צוותים מקצועיים שילוו את המהלך ויטמיעו אותו בכל רחבי הארץ".

אילוסטרציה
אילוסטרציה © fotolia

בעקבות התוכנית שוקדים במזכירות הפדגוגית של המשרד על הרחבת התוכנית בעתיד מעבר להיסטוריה. כאמור, בשלב זה לא ברור מתי היא תתרחב, באיזה אופן ולאילו מקצועות. במשרד החינוך מרוצים מהפיילוט שבמסגרתו כ-50 בתי ספר נבחנים כיום בהיסטוריה, ולכן מעוניינים להרחיבו. עם זאת, במשרד מדגישים כי התהליך כולו ייעשה באופן הדרגתי.

בתוך כך, צפויים בשנה הבאה המורים להיסטוריה לעבור השתלמות שתכשירם לשינוי. בהודעת המשרד צוין כי "היבחנות עם ספר פתוח מבטיחה שכלל תלמידי ישראל ירכשו את המיומנויות הנדרשות להתמודדות עם שאלות מסדר חשיבה גבוה, שאלות שעוסקות בהבעת עמדה מנומקת ומוסדרת, בשאלות העוסקות בדילמות מוסריות". עוד נכתב כי התוכנית "תבטיח שיהיה שימוש במידע שנלמד לצורך דיון בשאלות הערכיות, הקניית מיומנות שאילת שאלות, ניתוח קטעי מקור ואבחנה בין עובדות לדעות". עד שנת 2021, צפויה ההיבחנות בספר פתוח להתרחב לשאר המקצועות העיוניים.

 

 

תגובות