צום קל: כך תצומו נכון ותעברו את יום כיפור ללא בעיות. צילום: מוטי קמחי

צום קל: כך תצומו נכון ותעברו את יום כיפור ללא בעיות

מתכוננים לצום ביום כיפור, או מתכננים לרכוב על אופניים? הבאנו לכם את כל הטיפים הרלוונטיים ‏עבורכם באדיבות מד"א, כדי שכולכם תעברו את היום בשלום

לחוצים מהצום? מתרגשים לקראת הרכיבה על האופניים עם החברים? יום כיפור הוא יום משמעותי בשביל חלק גדול מהציבור הישראלי, אבל הוא גם יום שעלול להיות מסוכן אם לא נקוט בכללי הזהירות. מדי שנה, מוזעקים צוותי מד"א, על מנת להעניק טיפול רפואי ללמעלה מ-2,000 אנשים בזמן יום כיפור ומטפלים בפי חמישה נפגעי תאונות אופניים מהרגיל. לכן, הבאנו לכם טיפים שהומלצו על ידי מד"א, על מנת שתשמרו על עצמכם גפ ביום כיפור הקרוב.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

ארוחה מפסקת

מה כן? מומלץ לשלב בתפריט מזון מכל קבוצות המזון: פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, דבר החשוב ליצירת תחושת שובע לזמן רב.    

מה לא? לפני הצום חשוב לשתות הרבה כדי למנוע התייבשות. הכמות המומלצת היא כשני ליטר מים וחשוב להימנע משתיית משקאות מתוקים וממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים הגורמים לספיחת נוזלים. מומלץ להפחית גם במשקאות הכוללים קפאין כמו קפה, שוקו, תה וקולה.

תפריט מגוון
תפריט מגוון © צילום: Shutterstock

 במהלך הצום

מה כן?להישאר במקומות מוצלים וממוזגים.

מה לא? להסתובב בשמש בחוץ. אף על פי תחזית מזג-האוויר שצופה מזג אוויר בהיר ומעונן-חלקית ברחבי הארץ, הימנעות משתייה ומזון יכולה לגרום להתייבשות ולכן חשוב להישאר בצל.

למה לשים לב?על פי מד"א, בכל מקרה בו מורגשת חולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות (חולשה, סחרחורות, בחילות והקאות) יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101 או דרך אפליקציית 'מד"א שלי' ולהישמע להנחיות החובשים והפאראמדיקים במוקד עד להגעת צוותי מד"א למקום. יש חלישם לב גם לתסמינים של פגיעת תפקוד בכליות: כאבי ראש, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות הגוף האחרות.

הזעיקו עזרה אם צריך
הזעיקו עזרה אם צריך © צילום: ירון ברנר
 

רכיבה בטוחה 

מה כן? הקפידו על חבישת קסדה, מגני ברכיים ומגני מרפקים בכל רכיבה על אופניים, סקטבורד, רולר-בליידס וקורקינטים. 

מה לא? המנעו מרכיבה בלילה. אם בכל-זאת אתם רוכבים בלילה, הקפידו על תאורה נאותה, לבשו בגד בהיר ווודאו שיש מחזירי אור על האופניים וכן על הבגדים.

 

ומה לעשות במקרה חירום? בכל מקרה של פציעה וחבלה משמעותית, השאירו את הנפגע ללא תזוזה והזעיקו את מד"א בטלפון החירום 101, השמעו להוראות החובשים והפאראמדיקים במוקד מד"א. ילדים ובני נוער נוסעים מרחקים גדולים של עשרות ק"מ על האופניים ובמקרה של פציעה ייתכן והם לא ידעו להסביר לחובש או לפאראמדיק במוקד החירום 101 של מד"א את מיקומם - ולכן במד"א ממליצים להתקין מראש את אפליקציית 'מד"א שלי' שתדע לזהות ולשלוח את מיקומו המדויק של מזמין האמבולנס למערכות השליטה והבקרה של מד"א.

רכבו בזהירות
רכבו בזהירות © צילום: מוטי קמחי

יציאת הצום

מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מדי) מלווה בפרוסת עוגה פשוטה, או בשתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה, ניתן לאכול ארוחה קלה.

ארוחה קלה
ארוחה קלה © צילום: fotolia

צום קל וחתימה טובה ממערכת פרוגי. והכי חשוב, שמרו על עצמכם!

 

 
תגובות