דרמה על הירח: החללית הישראלית "בראשית" התרסקה. צילום: יוטיוב spaceil

דרמה על הירח: החללית הישראלית "בראשית" התרסקה

לאחר דקות מתוחות של תהליך הנחיתה המורכב, מנועה הראשית ביצע אתחול לא צפוי - לאחר דקות ספורות דווח כי חלקיה של החללית התרסקו על פני הירח. רה"מ שנכח בחדר הבקרה נשאר אופטימי: "פעם ראשונה לא הצלחנו? ננסה שוב". כל הפרטים

לילה דרמטי בהיסטוריית החלל הישראלית: הלילה בסביבות השעה 22:25, בעת ש"בראשית" ביצעה נסיון נחיתה, התרחשה תקלה במערכת המנועים והחללית לא נחתה בשלמותה על הירח.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

את כל תהליך הנחיתה הדרמטי ליוונו בתיבת העדכונים הנ"ל, החל מההכנות האופטימיות ועד לרגע העצוב.

 

במהלך המסע הארוך, שהתחיל משיגורה מבסיס השיגור שבקייפ קנוורל בפלורידה, השתמשה הגשושית בשיטת המקלעת הכבידתית על מנת להגיע ירח. היא ביצעה מספר תמרונים סביב כדוה"א על מנת 'להיתפס' ע"י שדה הכבידה של הירח ומה-1 באפריל היא נמצאת במסלול אליפטי סביב הירח, כאשר בכל הקפה היא מתקרבת לאדמתו לקראת הנחיתה. תהליך הנחיתה צפוי להימשך 20 דקות ואף יותר. כשתגיע לגובה של 25 ק"מ מעל פני השטח, יפעילו המהנדסים בחדר הבקרה שביהוד מערכת פקודות נחיתה שתשודר לחללית, לאחר מכן היא תפעיל את מנועיה על מנת לשנות את זוויתה לקראת מגע רך בקרקע. ואז, לאחר ייצובה וחישוב המרחק מהקרקע - החללית תצלול מטה בסיוע תדירותי של המנועים ותנחת בתקווה באזור "ים הרוגע" על הירח.

שידור חי מחדר הבקרה של "Space IL" שביהוד. יוטיוב
 

"לאחר 8 שנים של ציפייה, עבודה קשה וחלום אחד גדול, הרגע שכולנו חיכינו לו הגיע - בראשית מבצעת את הנחיתה ההיסטורית בשידור חי! הלב נפעם מהתרגשות!" כך נכתב היום בעמוד הפייסבוק של העמותה. בהנחה ותצלח החללית לנחות בבטחה על אדמת הירח, היא תהפוך למדינה הרביעים בעולם שהנחיתה בהצלחה גשושית על הירח - הראשונות לעשות זאת היו ארה"ב, רוסיה וסין. הנה עוד מספר עובדות על החללית "בראשית":

 
תגובות