מעבר לכל דמיון: עריפת ראש לנער בגלל שמחא נגד השלטון. צילום: shutterstock

מעבר לכל דמיון: עריפת ראש לנער בגלל שמחא נגד השלטון

מורתג'א קוריישי מסעודיה נעצר בגיל 14 בגלל שהפגין נגד השלטון, ועבר עינויים קשים בכלא • עכשיו, בגיל 18, נידון הנער למוות • פקיד בכיר אמר בעילום שם: "ההאשמות נגדו מצוצות מהאצבע"

סעודיה, הידועה כמדינה שבה זכויות האזרח אינן בדיוק בראש מעיניה, מציגה פרק נוסף במסורת זו: סיפורו של
נער שנעצר בגיל 14, וכעת נידון למוות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

גיבור הסיפור הזה, בעל כורחו, הוא מורתג'א קוריישי, בן עדת המיעוט השיעית, הנרדפת בסעודיה. כשהיה בן 14 נעצר על ידי השלטונות, מבלי שהם יידעו את משפחתו. התקופה שבה היה כלוא לוותה בסבל נורא: במשך חודשים ארוכים הוא היה בבידוד, ובחקירותיו עבר עינויים קשים. כל זאת כאשר הוא איננו זוכה לייצוג של עורך דין.

בתום חקירתו הוגש נגדו כתב אישום ובו כתב התובע הכללי הסעודי: "הנאשם השתתף בהפגנת רוכבי אופניים (בני תשע ו־10) נגד השלטון". עוד הואשם הנער בהשתתפות בהלוויית אחיו, עלי קוריישי, שנהרג מירי כוחות הביטחון הסעודיים בעת הפגנה, בהשלכת בקבוק תבערה לתחנת משטרה ו"בהצטרפות לארגון טרור" בהיותו בן 14.

התובע הכללי טוען כי את חלק מהעבירות ביצע מורתג'א כשהיה ילד בן 10 בלבד. עכשיו, כשהגיע הנער לגיל 18, הוא נידון למוות בפני בית־המשפט בסעודיה. השיטה: עריפת ראשו. והוא לא לבד: שלושה אזרחים שיעים נוספים, בוגרים, נידונו גם הם למוות, ביחד איתו, בהאשמות דומות.

ארגוני זכויות אדם נזעקו בעקבות גזר הדין נגד הנער: "חוק בינלאומי אוסר לדון למוות נער שביצע עבירות מתחת לגיל 16", אמרו. בני משפחתו של הנער מעריכים שהשלטונות לא יידעו אותם על מועד הוצאתו להורג. פקיד סעודי בכיר אמר אתמול, בעילום שם: "בגלל השנאה לבני העדה השיעית הדביקו לקוריישי האשמות שלא היו ולא נבראו".

תגובות