שבועות כחג המים: מדובר בששון או באסון?. צילום: fotolia

שבועות כחג המים: מדובר בששון או באסון?

חשבת פעם על למה אנחנו, הישראלים - אף פעם לא לוקחים את העיתון הראשון בערימת העיתונים? למה אנחנו מוחאים כפיים כשהמטוס נוחת? צועקים מזל טוב כשמשהו נשבר? משאירים ניילונים על רכב חדש במשך שנה? או למה אנחנו זורקים שקיות מים בשבועות? • טור דעה

יש לא מעט מנהגים ישראליים שאף פעם לא הבנתי, וכנראה שיש כאלה שלעולם לא אבין. אבל לכבוד חג השבועות הקרוב – החלטתי לחקור ולגלות לכם למה אנחנו זורקים אחד על השני מים בשבועות!

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

חקרתי קצת את העניין, וגיליתי מה בכלל מקור המים בחג השבועות, והופתעתי לגלות כארבע סיבות מעניינות. הסיבה הראשונה מתחילה אי שם בטריפולי ובמרוקו, בעבר האמינו כי מי ששופכים עליו מים בשבועות - לא יינזק כל השנה. הסיבה השניה יותר מתקשרת אל ימינו, אבל אל יותר לומדי התורה. בחג השבועות יש מצווה ללמוד כל לילה השבועות, כמובן שהדבר הזה חל גם בעבר הרחוק, אז בכדי לעזור ללומדים להשאר ערים התיזו עליהם מים. הסיבה השלישית גם קשורה ליהדות ולסוגיות, באמונה היהודית מאמינים כי התורה נמשלה למים, וכמו שמים תמיד יורדים למקום נמוך, כך גם התורה תחלחל רק אל מי "שמנמיך" את עצמו – כלומר לומד תורה בענווה. הסיבה האחרונה, היא למעשה מחווה למנהיג הגדול משה רבינו, אשר ניצל בתאריך שישה בסיוון – התאריך העברי בו אנו חוגגים את שבועות. מתיזים מים בשבועות לזכר הנס של משה - שהושלך למים ולא ארע לו אף נזק.

© fotolia

עכשיו נעבור לחלק היותר מעניין – המציאות שלנו היום. מתי בפעם האחרונה זרקו עליכם ביצה? או שקית מים? תשחזרו לעצמכם את הרגע – לא כלכך נעים, נכון? עכשיו תחשבו שסבתא שלכם תלך ברחוב ותנחת עליה שקית מים שמישהו זרק מהחלון. מה תרגישו בשבילה? לנו, הישראלים – יש נטייה להגזים. אנחנו יכולים למחוא כפיים לטייס, ושנייה אחר-כך להתלונן ולצעוק שאין שוקולד. לשחק במלחמת מים – ושנייה אחרכך לפגוע בטעות באדם אקראי. בחג שבועות הקרוב בואו נדאג להגביל את עצמנו, להיות זהירים עם מלחמות המים – ולא להגזים יותר מידי. אני מסכימה, יכול להיות שהרבה אנשים לא רואים בזה משהו רע, או לא חוזים את ההשפעות האפשריות. אבל, עם זאת אנו צריכים להיות מודעים להשפעות האפשריות. אף אחד מאיתנו לא רוצה ליצור נזק למישהו אחר, בטח שלא במכוון.

בלוני מים
בלוני מים © צילום: fotolia

עם זאת, חג השבועות עדיין הוא חג המים, ואני חושבת שחלק מזה זו גם חוויה ללא מעט ילדים ואפילו, אני יכולה להגיד שזו גם חוויה שלי בתור ילדה. אבל אני חושבת, שאין צורך לזרוק שקיות מים מהחלונות, לא צריך לעבוד בחשאי עבור הצחוק שלנו. כדי בכל זאת לציין את החג, אני חושבת ש"מלחמת מים" קטנה ומצומצמת עם החברים הקרובים, כל זמן שנתנהג בזהירות - יכולה לעשות את העבודה. כמובן - תשתדלו לא לבזבז יותר מדי מים, בכל זאת, אין לנו מים לבזבז.

תגובות