מה אתם הייתם עושים? כשהבחירות נופלות על המסע לפולין. צילום: gettyimages_IL/Christopher Furlong

מה אתם הייתם עושים? כשהבחירות נופלות על המסע לפולין

יציאתם של 270 תלמידי תיכון ממבשרת ציון נקבעה לפני הקדמת הבחירות, ובעלי זכות הבחירה שביניהם הועמדו בפני דילמה: להישאר או לטוס? הנערים בחרו לטוס, אבל כמה הורים מלווים שילמו מכספם כדי לדחות את הנסיעה

צת יותר מיממה לפני פתיחת הקלפיות, ימריאו הלילה (בין ראשון לשני) כ-270 תלמידי כיתה י"ב מתיכון הראל במבשרת ציון למסע לפולין. בין חברי המשלחת כמה עשרות שהיו אמורים להצביע לראשונה בחייהם, אלא שפיזור הכנסת וקביעת מועד הבחירות התרחשו לאחר שהנסיעה כבר תוכננה, וניסיון לשנות את התאריכים נכשל. לפיכך עמדו התלמידים, המורים וההורים המלווים בפני דילמה: לטוס לפולין או לממש את זכות ההצבעה?

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"קיבלנו טופס שבו התבקשנו להצהיר שאנחנו מוותרים על זכות ההצבעה כדי שלא נבוא בתלונות לבית הספר, ולא הייתה לי התלבטות", מספר נתאי יונה, תלמיד במסע. "אני בכל מקרה לא כל כך בעניין של פוליטיקה ולא יודע אם הייתי מצביע. אולי הייתי שם פתק לבן. מעצבנות אותי השחיתויות והעובדה שהפוליטיקאים רבים כמו ילדים קטנים במקום לנהל את המדינה. אין לי תחושה של פספוס. גם בבחירות הקודמות לא הצבעתי. למיטב ידיעתי גם לתלמידים האחרים לא היה ממש חשוב. הרי קול אחד קטן לא ישנה את התוצאה, ומצד שני המסע הזה חשוב להרבה אנשים. העברנו את כל התקופה האחרונה במפגשים ובקריאת ספרים לקראת המסע לפולין, אז חבל לוותר".

© משה אבוטבול

גם אורי נאמן החליטה לצאת לפולין, אבל היא חשה קצת נקיפות מצפון: "הרגשתי תחושת פספוס, כי עד שיש לי זכות הצבעה לא אוכל לממש אותה. למרות זאת, לא נתתי לזה להשפיע כי המסע לפולין זה משהו שעושים פעם בחיים. בחירות עוד יהיו עוד. חלק מהתלמידים האחרים התבאסו כי כל קול יכול להשפיע".

נושא הבחירות יעסיק אתכם בפולין?

"ברור, נדבר על זה שם. אני רוצה שיהיה לנו טוב במדינה. בטוח שביום שלישי ב-22:00 ניצמד לסמארטפונים ונראה את התוצאות".

טל חסון, תלמיד מהשכבה, מוסיף: "אני נוסע בכל זאת כי קול אחד הוא לא כזה משמעותי, והמסע לפולין יותר חשוב לי. אני ימני אבל למסע יוצאים יותר אנשים מהשמאל, אז נראה לי שזה מתקזז איתם".

בעוד שהתלמידים התלבטו אך החליטו לא לוותר על המסע, בקרב ההורים המלווים המצב היה שונה. מיכל סיבל דראל, אמא לתלמיד שעתיד לצאת גם הוא למסע, החליטה לדחות את הגעתה לפולין ביומיים ולהישאר בארץ על מנת להצביע. החלטתה אמנם עלתה בתוספת של 200 דולרים, אבל לדבריה היא שלמה איתה.

"שלושה הורים מלווים ושני רופאים החליטו לא לוותר על זכותם להצביע ולהצטרף למסע באיחור של יומיים", היא אומרת. "הייתה לי התלבטות כי זה לא שקול אחד כל כך משנה, אבל יהיה לי קשה לחיות עם עצמי אם אני לא אצביע".

 
תגובות