נגד גירוש ילדים: מאות תלמידים מחאו מול כלא גבעון. צילום: מוטי קמחי

נגד גירוש ילדים: מאות תלמידים מחאו מול כלא גבעון

תלמידים, מורים, הורים ופעילים נאספו מול בית הכלא ברמלה, במחאה על מעצר לפני גירוש של ילדי העובדות הבלתי-חוקיות, שבוצע ללא שימוע ובדרך לבית הספר - בניגוד להנחיות משרד המשפטים ורשות ההגירה. סגנית ראש עיריית ת"א: "לא נאפשר חטיפת ילדים". מנהל גימנסיה הרצליה: "מעצר גזעני"

מאות תלמידי בתי ספר, מורים, הורים ופעילים חברתיים הפגינו הבוקר (ה') מול בית הכלא גבעון שברמלה, במחאה על המעצרים האחרונים של שני ילדי עובדות זרות בלתי-חוקיות מהפיליפינים לקראת גירושם: גנה, תלמידת כיתה ז' בבית הספר גימנסיה הרצליה בתל אביב, וראלף (הראל), שלומד בכיתה ה' בבית הספר ביאליק-רוגוזין בעיר. השניים, שנולדו וגדלו בישראל, מוחזקים בכלא יחד עם אימהותיהם.  

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

הילדים חסמו כלי רכב של המשטרה בדרכם לכלא, ואף דפקו עליהם ועל גדרות המבנה. הם סירבו לבקשת המשטרה לעלות על המדרכות, הניפו שלטים וקראו: "לא תקחו לנו את גנה והראל", "העם דורש לא לגרש", "דרעי שר הפנים - אל תפגע בילדים", "אין הבדל בין דם לדם כי כולנו בני אדם", ו"רוע - לא בבית ספרנו".

מדובר בהפגנה הגדולה ביותר שהתקיימה מול בית מעצר מאז תחילת מבצע הגירוש. בגימנסיה הרצליה, בראשות המנהל זאב דגני, התגייסו והפסיקו את הלימודים, והוציאו כאמור אוטובוסים להפגנה. גם לתנועת הצופים, שבה פעילים הילדים העצורים, נוכחות בולטת במקום.
גנה וראלף
גנה וראלף

יעקב אשקר ואלכס אורי, תלמידי כיתה ז' בבית הספר גימנסיה הרצליה שבו לומדת גנה, סיפרו: "הגענו להפגין למען השחרור של גנה כי היא אחת משלנו. הם ילדים כמונו, בני 10 ו-12, לא צריך לגרש ילדים. לכל ילד יש רגש, הם לא פחות טובים מאיתנו. מאז ששמענו שגנה נעצרה אנחנו מדוכאים כל הזמן".

אוראל אביב, תלמיד כיתה ח' בגימנסיה הרצליה, אמר: "זה ממש הזוי שילדים כמונו קמים בבוקר ואז עוצרים אותם. המוצא שלהם לא אמור לשנות. הממשלה חייבת לשנות את החוק, כי זו באמת בושה שמדינת ישראל מאפשרת דבר כזה".

מנהל בית הספר הגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב, זאב דגני, סיפר: "הגעתי לפה עם 400 תלמידים כדי להפגין, להזדהות ולחבק את גנה שנמצאת פה במעצר לא חוקי, לא מוסרי, לא אנושי, לא עברי ואפילו לא יהודי. מנהל בית ספר חייב להביע הזדהות עם התלמידים שלוחמים נגד מעשים לא מוסריים ונגד גירוש, וכך אני עושה. אני אהיה עם תלמידיי בכל מקום שיש פגיעה במוסר ובאנושיות ובתלמידים שלנו.

© מוטי קמחי
"המעצר הזה הוא גזעני והוא נורא ואיום, ואני פה עם התלמידים כדי לזעוק את זה", המשיך המנהל דגני. "אנחנו פונים גם למערכת המשפטית ונהיה כאן בכל יום שנצטרך - עד שהיא תשוחרר. אנחנו מבקשים מכל האזרחים שיש בליבם רגישות אנושית לבוא ללהזדהות איתנו. זה השיעור הכי חשוב שיכול להיות, הרבה יותר חשוב מכל שיעור שנלמד עם ספר ומחברת".
 
גם ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) התייחס לדברים: "מאות תלמידים ומורים יצאו היום לתמוך בחבריהם, גנה וראלף, המיועדים לגירוש רק בשל היותם לא יהודים. מה שהילדים האלה כבר יודעים על דמוקרטיה, אריה דרעי ושלמה מור יוסף חייבים ללמוד - אסור לכלוא ולגרש ילדים. את גזירת הגירוש, המזכירה משטרים אפלים מן העבר, חייבים לעצור מיד".
© מוטי קמחי

שני הילדים נעצרו לפני צאתם לבית הספר, דבר שמעורר תרעומת וחשש רב בקרב קהילת העובדים הזרים הבלתי חוקיים, שעד כה הניחו כי בשעות אלו לא יתבצעו מעצרים. זאת לאור ההנחיה של מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה פרופ' שלמה מור-יוסף, עם סיומו של החופש הגדול, כי לא ייעצרו ילדים בדרך לבית הספר ובדרך חזרה ממנו - כפי שנחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות".

בנוסף, בניגוד להנחיה הטרייה של משרד המשפטים, הקובעת כי יש לערוך שימוע לכל אדם מגיל 12 ומעלה שמועמד לגירוש, רשות האוכלוסין וההגירה לא ערכה עד כה שימוע לגנה.

סגנית ראש עיריית תל אביב יפו, ציפי ברנד, אמרה לקראת ההפגנה: "חייבים לשים סוף למצב הנוכחי. לא ייתכן שילדים שחיים במדינה הזאת, שלא עשו דבר ולא פגעו באיש, ייעצרו רגע לפני שהם יוצאים לעוד יום לימודים שגרתי. זו מציאות הזויה. לא נאפשר חטיפת ילדים".

תגובות