הכי זכורים: האירועים המשפיעים של העשור. צילום: Gettyimages.IL/Handout & Pedro Gomes

הכי זכורים: האירועים המשפיעים של העשור

רגע לפני שאנחנו נכנסים לשנות העשרים של המאה ה-21 (אמאלה!) החלטנו לחזור אחורה בזמן ולהיזכר בכל האירועים שעיצבו את העשור שחלף. החל מפסגות פוליטיות ועד לזכייה המיוחלת באירוויזיון - אלו האירועים הכי חשובים מהעשור האחרון

מה לא היה לנו בשנים 2010-2020? החל מזכיות היסטוריות של נטע ברזילי ומכבי תל אביב, דרך הסכמים היסטוריים ועד לאסונות ששינו את העולם, העשור הזה בהחלט היה עשור רווי אירועים משמחים, מלחיצים ובעיקר בלתי נשכחים. 

עכשיו, כאשר אנחנו מתקדמים בצעדי ענק אל עבר שנות העשרים של המאה ה-21, החלטנו לצלול את העבר ולחזור אל האירועים החשובים ביותר מהעשור האחרון ולא תאמינו באילו אירועים מטורפים נתקלנו.

 עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

הזכייה ההיסטורית של נטע ברזילי באירוויזיון

מתי? 12 במאי 2018

נתחיל באירוע הכי מתבקש, הכי זכור, והכי אבל הכי גדול! לאחר עשרים שנים בהן ישראל לא זכתה בתחרות האירוויזיון (מאז שנת 1998 בה זכתה דנה אינטרנשיונל עם השיר "דיווה")  הביאה נטע ברזילי את הניצחון המיוחל עם השיר "TOY" בעל המסר החשוב, המנגינה הקליטה, ואיך לא - ריקוד התרנגול שכולנו נדבקנו בו. נטע ניצחה את התחרות שהתקיימה באותה שנה בליסבון, בירת פורטוגל, וגרמה לכולנו לקרקר כמו תרנגולים. בנוסף, הניצחון הזה הביא לעוד אירוע היסטורי והוא תחרות האירווזיון שהתקיימה כשנה לאחר מכן בתל אביב, שאפרופו, נבחר לאירוויזיון המוצלח ביותר של העשור. אז מה עוד נותר לומר? כפרה עלייך נטע!

כפרה עלייך!
כפרה עלייך! © gettyimges.IL/Pedro Gomes

גלעד שליט משוחרר הביתה

מתי? 18 לאוקטובר 2011

מדובר באחד האירועים המרגשים שקרו פה בעשור האחרון. החייל גלעד שליט נחטף על ידי מחבל פלסטיני המשתייך לארגון החמאס בשנת 2006 והוחזק בכלא החמאס במשך כחמש שנים. אך לבסוף, לאחר מאמצים רבים הוחזר סוף סוף לארצו ולחיק משפחתו שזכו לאיחוד מרגש במיוחד עם הבן שחזר הביתה. כמובן שמדינה שלמה התרגשה ביחד איתם.

גלעד שליט
גלעד שליט © Gettyimages.IL/Handout

היעלמות המטוס המלזי

מתי? 8 במרץ 2014

זהו אחד האירועים המלחיצים ביותר שקרו בעשור האחרון, ואולי אי פעם בהיסטוריה. מומלץ לדלג על הפסקה הזאת אם אתם עומדים לטוס בקרוב. טיסה 370 של מלזיה איירליינז הייתה אמורה לצאת מהעיר קואלה למפור שבמלזיה אל עבר העיר בייג'ינג שנמצאת בסין, אי שם בחודש מרץ שנת 2014 אך מעולם לא הצליחה להגיע ליעדה. עקבות המטוס נעלמו ולא היה ברור מה עלה בגורלם של נוסעי וצוות המטוס שהוגדרו כנספים שמקום קבורתם בים לא נודע. רק פרצת דרך קטנטנה נרשמה כאשר בסוף חודש יולי בשנת 2015 נמצאו כמה משרידי המטוס שנמשו אל חופי האוקיינוס ההודי, אך כנראה שמקום התרסקות המטוס יישאר לנצח כתעלומה.

השריפה בכרמל

מתי? 2-6 בדצמבר 2010

השריפה בהר הכרמל, המכונה גם "אסון הכרמל" היא השריפה החמורה ביותר ואחד מהאסונות האקולוגיים הנוראיים ביותר אשר אירעו במדינת ישראל. בשני בדצמבר 2010 פרצה בהר הכרמל הירוק והפורח שריפה נוראית. כוחות ההצלה והכיבוי עבדו רצוף במשך כחמשיה ימים כדי להשתלט ולהביס את האש ולהחזיר את הבטחון לתושבי האיזור. השריפה גבתה מחיר רב, שכן כ-44 אנשים נהרגו במאמצי כיבוי השריפה, עשרות אלפי בני אדם נאלצו להתפנות מבתיהם בשל חשש שישרפו ומיליוני עצים נשרפו גם הם והפכו את הכרמל, מקום אשר כל כך מזוהה עם הריח והצבע הירוק, למקום שחור,מפוייח ומת. אך גם פה יש נקודה קטנה של אור מפני שמיד לאחר ההשתלטות על השריפה הוקמה ועדה מיוחד לשיקום האיזור שנפגע, וכן להנצחת הנספים.

 

מכבי תל אביב זוכה בגביע אירופה לכדורסל

מתי? 18 במאי 2014

עוד ניצחון שהמתיק לנו את העשור והביא לנו המון גאווה לאומית התרחש במאי 2014 אז גברה מכבי תל אביב על הקבוצה הספרדית ריאל מדריד וזכתה בגביע אירופה לכדורסל. זו הייתה הפעם השישית בה זכתה מכבי תל אביב בגביע זה. הקבוצה הישראלית ניצחה את ריאל מדריד בתוצאה של 98:86 והביאה שמחה גדולה למדינת ישראל שרבים מתושביה יצאו לחגוג בקפיצה המסורתית למזרקה בכיכר רבין, אין מה לומר- אירופה צהובה!

 

פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים

מתי? 30 ביולי 2015

מדובר בעוד אירוע קשה וטראומתי עבור המדינה כולה, והקהילה הגאה בפרט. בשלושים ביולי בשנת 2015 התקיים בירושלים מצעד הגאווה, אירוע שנוי במחלוקת אשר מעורר התנגדות אצל לא מעט אנשים שרואים באירוע המשמח כדבר המחלל את קדושת העיר. באותו היום רצח ישי שליסל, אשר רק כחודש לפני האירוע סיים לרצות עונש של עשר שנות מעצר, גם הוא על תקיפה דומה, את שירה בנקי, צעירה בת 15 בלבד אשר בסך הכל באה לתמוך ולהינות במצעד. בנוסף, הוא פצע שישה אנשים נוספים. מעשיו של שליסל ספגו ביקורת קשה הן מהציבור החילוני והן מהציבור הדתי במדינה שראו בכך מעשה נוראי ובלתי נסלח והוא נידון לבלות את שארית חייו בכלא על כך.

מצעד הגאווה
מצעד הגאווה, למצולמים אין קשר לטקסט הכתבה © צילום: ירון ברנר

פיגוע הטרור במנצ'סטר

מתי? 22 במאי 2017

עוד אירוע טרור נוראי אשר לצערנו עיצב את פני העשור התרחש בעיר מנצ'סטר שבאנגליה במהלך הופעה של לא אחרת מאשר אריאנה גרנדה. במהלך הופעה של הזמרת המצליחה גרנדה בעיר מנצ'סטר שבבריטניה אירע פיגוע התאבדות שנלקח לאחר מכן תחת חסותו של ארגון המדינה האיסלאמית. באירוע נהרגו כ-22 בני אדם ונפצעו מעל ל-100. גם גרנדה בעצמה התייחסה לאירוע הנוראי וצייצה: "אני שבורה. ממעמקי ליבי, אני כל כך מצטערת, אין לי מילים".

אריאנה גרנדה בתגובה לאירוע
אריאנה גרנדה בתגובה לאירוע © gettyimages

הפסגה ההיסטורית בין ארצות הברית לצפון קוריאה

מתי: 12 ביוני 2018

בין המעצמה האמריקאית למעצמה הצפון קוריאנית שורר מאז ומעולם מתח ועוינות, אך למרות הכל, בשנה שעברה נרשם הישג היסטורי כאשר נציגי שתי המדינות - נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והמנהיג העליון של צפון קוריאה קים ג'ונג און, נפגשו לפסגה היסטורית וחד פעמית בסינגפור.עיני כל העלם היו נשואות אל עבר האירוע ההיסטורי אשר מיד לאחריו הצהיר קים ג'ונג און כימדינתו תפעל לפירוק מלא של חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני.

חטיפת שלושת הנערים ומבצע צוק איתן

מתי? קיץ 2014

קיץ 2014 היה קיץ שכנראה לעולם לא נשכח. הכל התחיל ב-12 ביוני שנת 2014, בלילה בו נחטפו שלושת הנערים הישראליים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל, ואייל יפרח, על ידי מחבלים פלסטינים מהם ביקשו טרמפ באיזור גוש עציון. המדינה כולה הייתה חרדה לגורל הבנים וכוחות רבים השתתפו במאמצי החיפושים עד אשר התבררה המציאות העגומה ונמצאו גופותיהן של שלושת הנערים כ-18 ימים לאחר מכן, ב-30 ליוני 2014. האירוע הביא לזעם רב בעם ואף לאירוע נגדי בו נרצח הנער הפלסטיני מוחמד אבו ח'דיר. בתגובה לשני האירועים האלו פרץ מבצע "צוק איתן" אשר נחשב לאחד המבצעים הצבאיים הנרחבים ביותר של צה"ל. במבצע זה נהרגו עשרות חיילים ואזרחים ישראלים והוא לנצח ייזכר כקיץ שחור וטראומתי עבור אנשים רבים.

שלושת הנערים ז
שלושת הנערים: נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז"ל © צילום: פרטי 

המחאה החברתית

מתי? קיץ 2011

בשלהי קיץ 2011 התקיימו מספר הפגנות ואירועי מחאה המוניים שמאוחר יותר זכו לשם "המחאה החברתית" או "מחאת האוהלים". אלו היה מחאות שהתקיימו כנגד יוקר המחייה שהולך וגדל בישראל והונהגו בין היתר על ידי הפעילה החברתית דפני ליף, שיצאה למחאה לאחר שהתקשתה לשכור דירה בתל אביב בשל המחירים הגבוהים והחליטה שלא לשתוק. ליף סחפה אחריה מדינה שלמה שהחלו לגור באוהלים ברחובות של מספר ערים ויצאו למחאות המוניות אשר הגדולה שבהן התקיימה בשלישי לספטמבר וכונתה "צעדת המיליון" ובה השתתפו כ-400 אלף איש בכל רחבי הארץ, ללא ספק מחאה שנתקשה לשכוח.

 

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מכיר בירושלים כבירת ישראל, כשנה לאחר מכן נחנכת שגרירות ארצות הברית בירושלים

מתי? 6 לדצמבר 2017, ה-14 למאי 2018

בחודש דצמבר 2017 נשא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נאום אשר זכה לכינוי "נאום ירושלים" ובו הודיע על ההכרה של ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל ועל כוונתו להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים, הצהרה זו התקבלה בברכה ובשמחה גדולה בישראל ואף היוותה פריצת דרך כאשר גם גואטמלה ופראגווי הלכו בדרכו של טראמפ והעבירו את שגרירויותיהן לירושלים. ואכן, גם טראמפ מילא את התחייבותו וב14 למאי בשנת 2018 נחנכה שגירירות ארצות הברית בירושלים.

© צילום: GettyImages

הסרט "הנוקמים סוף המשחק" הופך לסרט המצליח בכל הזמנים

מתי: 2019

ונסיים את הרשימה שלנו עם משהו מעט יותר קליל וגם ממש טרי. הסרט "הנוקמים סוף המשחק" אשר היה הפרק האחרון בסאגת הנוקמים של מארוול היה צפוי להיות סרט מצליח מהשנייה הראשונה שיצא לבתי הקולנוע, אבל רק לאחרונה התברר עד כמה כאשר סרט זה הפך להיות הסרט הרווחי ביותר בכל הזמנים לאחר שהצליח לעקוץ את "אוואטר" משנת 2009 שהחזיק בתואר עד כה. גיבורים אמיתיים, ללא ספק.

הנוקמים סוף המשחק
הנוקמים סוף המשחק © באדיבות פורום פילם

 

תגובות