על מה המחאה? כל מה שרציתם לדעת על הרפורמה המשפטית. צילום: מוטי קמחי, Ynet

על מה המחאה? כל מה שרציתם לדעת על הרפורמה המשפטית

מלחמת אחים? דמוקרטיה בסכנה? שמאל או ימין? בלאגן במדינה? פרוגי כאן כדי לעשות סדר בתמונה ובגל המחאות שמציף את המדינה • תמונת מצב

כבר כמה שבועות שהמדינה גועשת ורועשת, גל מחאות מציף את הצמתים המרכזיים במדינה וכיכר הבימה במוצ"שים עמוסה באזרחים שקוראים לעצור את הרפורמה. אבל רגע, באיזו רפורמה מדובר? בואו נעשה סדר!

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

ברוב המדינות הדמוקרטיות קיימת חוקה, בה מוגדרים חוקי ברזל שאסור לעבור עליהם בשום צורה. בישראל, מדינה קטנה וצעירה תהליך החוקה מעולם לא הושלם, כי בימי הקמתה היינו עסוקים במלחמת עצמאות.

אז מה לנו יש? חוקי יסוד שמטרתם לשמור על זכויות האדם, ביניהם כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק. ב-1992 "מהפכה חוקתית" בישראל שקבעה כי לאותם חוקי יסוד יהיה מעמד של חוקה וכי לשופטים סמכות לפסול חוקים של חברי כנסת אם לא יעמדו בתנאי פסקת ההגבלה. אולם בניגוד לחוקה האמריקאית בה לא ניתן לשנות חוקים, כאן בישראל צריך רוב רגיל של חברי כנסת כדי לשנות את חוקי יסוד. במילים אחרות, בית המשפט הוא שומר הסף במערכת הדמוקרטית של ישראל.

אז רגע על מה המהומה? יריב לוין שר המשפטים הודיע לפני כשבועיים על רפורמה משפטית חדשה שדיי משנה את התמונה, לפיה: (1) שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים- מינוי שני נציגי ציבור על ידי שר המשפטים עצמו ולא על ידי השופטים. (2) בית המשפט לא יוכל לפסול יותר חוקים שנקבעו על ידי הכנסת (3) ביטול עילת הסבירות והחזרת יכולת ההחלטה לממשלה שנבחרה על ידי העם. (4) הממשלה יותר לא כפופה לדרג השופטים. היועצים המשפטיים יישארו כיועצים מקצועיים בתחומם ולא יהיו מקבלי ההחלטות כמו שקורה עד היום.

עוד לא ברור אם הרפורמה טובה יותר, מועילה או גרועה, דבר אחד בטוח- המחאות הגדולות לא מדברות על שמאל או ימין, הן מדברות על שינוי מערכת המשפט בישראל ועל כך שיוענק כוח עצום לממשלה הנבחרת. מה יוחלט? מה ייקבע? רק ימים יגידו. בנתיים זה הזמן לשאול, מה דעתכם על הרפורמה?

תגובות