טור דעה: ממשלה חדשה, אבל איפה הנשים?!. ADOBESTOCK

טור דעה: ממשלה חדשה, אבל איפה הנשים?!

הממשלה ה-37 יצאה לדרך, אבל חסר שם ייצוג לחצי מהאוכלוסייה: אפס מנכ״ליות, שש שרות , סגנית יו״ר כנסת אחת והאמת? הרשימה עוד ארוכה • איך קרה שהגענו למצב שקולן וייצוגן של הנשים לא נשמע? ואיך זה משפיע על דור העתיד? סתיו אלה בטור דעה נוקב!

בימים האחרונים התפקידים בממשלת ישראל ה-37 מתמלאים, אבל איפה הנשים? ייצוגן של 51% מאוכלוסייה לא נשמע. מספר השרות בממשלה הנוכחית יורד ל-6, מספר ראשות הוועדה בשפל חסר תקדים של 2 נשים בלבד ואחת בכלל מהאופזיציה. אפס מנכ"ליות לאחר שבממשלה הקודמת נשבר שיא חיובי של 14, יש סגנית יו"ר כנסת אחת שגם היא מהאופזיציה, אפס חברות בוועדת כלכלה, 2 נשים בקבינט הביטחוני ויש עוד רשימה ארוכה.

"פשוט אין נשים שמתאימות לתפקידים האלו", שמעתי את זה יותר מידי פעמים. האמת שזה פשוט לא נכון. יש נשים והן מוכשרות מאוד, קחו לדוגמה את יו"ר הראשות לקידום מעמד האישה, איילת רזין בית אור. גם בממשלות נתניהו הקודמות היו מנכ"ליות מוכשרות ומוצלחות איפה הן עכשיו?

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

© ADOBESTOCK

בתור צעירה שאוהבת ומתעניינת בעולם הפוליטי זה כואב ובעיקר הזוי שיש שתי מפלגות בקואליציה שמונעות מנשים לרוץ ברשימה שלהן. הנשים שנמצאות במפלגות האופזיציה הן 'עלה תאנה' בתוך רוב גברי מובהק. אני, בתור אישה צעירה, רוצה שתהיה לי מודל לחיקוי, אבל האמת בממשלה הנוכחית אני פשוט לא מוצאת. בזמן שהעולם התקדם, אנחנו נשארנו הרחק מאחור, מרגרט ת'אצר בבריטניה חוללה מהפכה והצילה את כלכלת המדינה, ג'סינדה ארדרן בניו זילנד מונתה לראשת ממשלה הכי צעירה בעולם ושנתיים אחריה, השיר נשבר עם סאנה מארין שהפכה לראשת ממשלת פינלנד. בזמן שהן מבצעות מהפכות, אנחנו רק משוועות לנשים בעמדת מקבלי ההחלטות, לא מעיזות לחלום על נשים בהנהגת המדינה.

הדרה ופגיעה בזכויות של נשים ממשיכה עם חברי ממשלה שמחליטים ש"התרומה העיקרית של אישה זה שהיא תגדל את המשפחה שלה לתפארת ותשתדל ללדת כמה שהקב"ה נותן". בנאום אחר אבי מעוז, סגן שר במשרד רה"מ ואחראי על התכנים במשרד החינוך טען ש"חיילות הן כלי לקידום הא'גנדה של השיוויון המגדרי" ולא חלילה לוחמות, נווטות, תצפתיניות אלא חיילות שעוסקת בהגנת המולדת. חבר קואליציה אחר, שמחה רוטמן, יו"ר וועדת חוקה לא התבייש לומר ש"שירות של נשים לוחמות בצה"ל מזיק".

אני עוקבת בצורה אדוקה אחרי הפוליטיקה הישראלית כבר מגיל צעיר. ומצאתי את עצמי פעם אחר פעם רואה רק בגברים מודל לחיקוי, זה לא כי אין נשים. זה כי מעולם לא הייתה שרת ביטחון, מעולם לא הייתה שרת אוצר, לא יו"ר וועדת כספים ולא כל תפקיד שקשור בביטחון וכסף, שני התחומים שהכי חשובים לישראלי הממוצע ומכתיבים את סדר היום הישראלי- לא נמצאות בו נשים.

נערה שחולמת להיות ראשת ממשלה או שרת חוץ, ביטחון או אוצר, את מי היא תעריץ? מי יהיה המודל לחיקוי? אחרי מי היא תשאף ללכת בדרכה? אני רוצה מרגרט תאצ'ר, ג'סינדה ארדרן או סאנה מארין כחול לבן. נשים ששברו את המוסכמות והוכיחו שהן לגמרי ראויות להיות בעמדת מקבלי ההחלטות.

© ADOBESTOCK

נערה שחולמת להיות ראשת ממשלה או שרת חוץ, ביטחון או אוצר, את מי היא תעריץ? מי יהיה המודל לחיקוי? אחרי מי היא תשאף ללכת בדרכה? כשאין נשים במוקדי קבלת ההחלטות כולנו נפגעות ונפגעים מזה ובראש ובראשונה דור מחר. אנחנו עתידים להנהיג את המדינה עוד כמה שנים וכדי שהמצב ישתנה, ראוי לפעול כדי לקדם נשים, ראוי למנות נשים למשרת מנכ"ליות כי הן חלק ממתוות המדיניות, ראוי לפעול בחקיקה שתבטיח את סיומה של ההדרה במפלגות מסויימות, ראוי לראות בנשים שוות וראויות להנהיג!

תגובות