השינוי המשמעותי: מבחני הקבלה לאוניברסיטה. צילום: מוטי קמחי

השינוי המשמעותי: מבחני הקבלה לאוניברסיטה

צמצום מספר הבגרויות, חלוקת מקצועות לאשכולות שונים, בחינות החל מכיתות יא', ובתנאים מסוימים - ביטול הפסיכומטרי. הדעות בנוגע לשינויים חלוקות: "הממוצע שנדרש כדי שנוכל להתקבל לאוניברסיטה לא יהיה ריאלי". כל הפרטים

משרד החינוך ובראשו שר החינוך שי פירון, הציג את התכנית החדשה לשינוי אופן הלמידה בקרב בני הנוער בחטיבות העליונות וכן מבחני הקבלה לאוניברסיטה. בין השינויים המרכזים שהציג היה חלוקת מקצועות הלימוד לשלושה אשכולות שונים וצמצום מספר שאלוני הבחירה בכל מקצוע - כך שלא יהיו שאלוני א' וב', כלומר - לשון אחד והיסטוריה אחד. 

עוד במדור החדשות של פרוגי: 
• מה חושבים בני הנוער בפ"ת על הרצח?
• לא עוד: הפצת תמונות עירום בווטסאפ
• אנחנו לא כאלו שיכורים. למה התדמית שלילית?

כמו כן, הבחינות יחלו מכיתה יא' ולא מכיתה י', כפי שהיה עד עכשיו. בנוסף לזאת ,אנחנו ניבחן רק על 70% מהחומר ועל השאר נצטרך לעשות עבודה או חלופה אחרת שתוחלט בהמשך.

דבר נוסף וחשוב בתכנית, הוא למעשה תנאי הקבלה לאוניברסיטאות. בעוד מספר חודשים יופצו הקריטריונים עבור תנאי הקבלה המדויקים לאוניברסיטאות ללא צורך בעשיית מבחן פסיכומטרי, כך למעשה, ניתן יהיה להתקבל עם תעודת בגרות בלבד.

"זה יום חגיגי ומרגש בשבילנו", פתח השר פירון את דבריו, "אנחנו רוצים להתאים את הלימוד למאה ה-21. אנחנו נאפשר ליווי אישי לשיח בין מורה לתלמיד. בתי הספר יעמיקו את העיסוק בחינוך לערכים. ישראל לא יכולה להתחמק מעיסוק בשאלות של זהות וערכים"

תלמידים רבים שמחו מהשינוי לו חיכו במשך זמן רב, אך תלמידים אחרים לא הצליחו להבין חלק מהשינויים: "נראה כי השיקולים הם כלכליים בלבד. הממוצע הדרוש כדי שנוכל להתקבל לאוניברסיטה לא יהיה ריאלי. הדרישות לא יהיו ריאליות". סיפרה תלמידה לפרוגי.

גם לגבי ביטול הבגרויות בכיתה י' יש חוסר הסכמה: "לעשות את הבגרויות בשנתיים בלבד זאת טעות. גם היום ביא' יש לנו לחץ מטורף בגלל הבגרויות ויב' פחות חושבים על לימודים וחושבים יותר על הצבא"

דעה
 
"הרפורמה משקפת את רצון המבוגרים"  מתן כרמי
 
אני שואל אותך השר פירון, אולי הגיע הזמן שמשרד החינוך יתעסק בלחנך את התלמידים באמת ולא רק בשינויים טכניים, שלא מחנכים את התלמיד הממוצע, אלא בדרך כלל רק מקשים עליו?"
לטור המלא
 

במסיבת העיתונאים נכחה גם גל יוסף, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, שלקחה חלק גם כן בגיבוש התכנית: "אנחנו מברכים על היוזמה החדשה של שר החינוך. ריבוי בחינות הבגרות ופריסתן על פני שלוש שנות לימוד יצר עומס גדול מאוד והביא למצב שבו הלמידה בבית הספר מתמקדת בעיקר בהכנה לבחינות ובמרדף אחר הישגים גבוהים

"אנחנו מקווים שהרפורמה החדשה שהציג השר תאפשר לנו, התלמידים, למידה משמעותית, מתוך סקרנות אמיתית, ולא במטרה "להשיג חיים קלים" אלא שמירה על העניין בלימוד והעמקה בו. כמו כן, אנחנו מקווים שכל שעה שתתפנה מן המערכת, במיוחד בכיתה י' תאפשר פעילות חברתית, ערכית של העצמה אישית, עשייה התנדבותית ונתינה לקהילה

"מועצת התלמידים והנוער הארצית הייתה שותפה בקבלת החלטה זו, והביאה את בקשות הנוער ומצוקותיו בפני השר, ואנחנו מודים לו על ההקשבה וההתחשבות בדברים"

תגובות