חותמים עם העיניים: קמפיין ויראלי נגד אפליה. חותמים עם העיניים. צילום: צילום מסך מאתר הקמפיין

חותמים עם העיניים: קמפיין ויראלי נגד אפליה

קמפיין ויראלי חדש מנסה להילחם באפליה. גולת הכותרת היא סרטון שבו נשמעת מנגינת התקווה ומוצגים מצבים שונים של אפליה נגד אוכלוסיות שונות. כמו תמיד, הדעות חלוקות - יש מי שתומך, ומי שמתנגד

אם גם אתם נתקלתם לאחרונה בתמונה של עיניים עם התיוג #חותמיםעםהעיניים (חותמים עם העיניים) ותהיתם אם זה קמפיין מוזר למשקפיים, הגיע הזמן לתשובה. לא, זה לא קמפיין למשקפיים, וגם לא לגזרים, זה קמפיין של משרד המשפטים והתאחדות הסטודנטים, נגד אפליה. הקמפיין מנסה להילחם באפליה בעזרת איסוף "חתימות". החתימות במקרה הזה, הן העיניים שלכם.

עוד במדור החדשות של פרוגי
• נער בן 17 גנב מיליון פריטי כרטיסי אשראי
• "יש במדינה שלנו פחד גדול מהתמודדות" \\ דעה
• מוחים בשביל המורה: "עברנו שיעור לחיים"

"אפליתו של אדם היא תופעה חברתית פסולה מיסודה. האפליה גורמת לפגיעה קשה בכבודו של האדם המופלה ומונעת בעדו השתלבות שווה ומלאה בחברה הישראלית", כך כתב גולש בדף הקמפיין.

ההצטרפות לקמפיין פשוטה - מעלים תמונה של העיניים שלכם לפייסבוק, לעמוד הקמפיין או לאינסטגרם עם התיוג #חותמיםעםהעיניים. המטרה של צילום העיניים, לפי עמוד הקמפיין, היא "כשמסתכלים אחד לשני בעיניים כולנו אותו דבר". עד היום הצטרפו לקמפיין מעל אלף וחמש מאות אנשים והמספרים ממשיכים לעלות. 

לעמוד הקמפיין מצורף סרטון, שבו מתנגנת מנגינת "התקווה" ובסופו נכתב על המסך "אפליה היא עבירה על החוק. יחד נלחמים בה", ומתחת המשפט הידוע "עוד לא אבדה תקוותנו".


הסרטון של הקמפיין

לדברי יהל, תלמיד כיתה ח' ממרכז הארץ, הקמפיין הזה חשוב מאוד, "אפליה וגזענות זה דבר נורא, וכל דרך טובה כדי להתמודד נגד זה - גם פרוייקט בפייסבוק שמופץ לאלפי אנשים יכול לעזור. האם זה יצליח לחדור ללבותיהם של אנשים שהיו גזענים עוד לפני זה? כנראה שלא, אבל כל פעולה (לא קיצונית מדי) נגד גזענות ואפליה היא פעולה טובה". 

יש לזכור שאפליה היא פעולה לא חוקית, וכבר במגילת העצמאות נכתב, "מדינת ישראל תקיים שיוון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין". למרות היותה של האפליה לא חוקית זוהי עדיין בעיה חמורה מאוד שטורדת את מנוחתם של אנשים ובני נוער רבים.

גם ביקורת לקמפיין לא חסרה. בדף הפייסבוק של משרד המשפטים נכתבו כמה תגובות הקוראות לעשייה אמתית בשטח ולא להחתמה על עצומות. לדוגמה,  בעמוד של משרד המשפטים נכתב: "מאבק באפלייה נעשה על ידי אכיפת החוק. אכיפה יזומה, לא המתנה להגשת תלונות על ידי נפגעים". אתם משרד המשפטים - פעלו בהתאם. דאגו להגברת האכיפה, לא להחתמה על עצומות. חוק בלא אכיפה הוא אות מתה (כינוי להוראת חוק שאיש אינו עוסק באכיפתה - ר"ס).

מנגד, מספר גולשים הביעו דעה שונה שטוענת שבעיית האפליה היא לא בעיה אמיתית, בניגוד לבעיות דחופות יותר שדורשות התייחסות דחופה.בנוסף, נשמעו גם קולות שקראו להכנסת ציבורים שלא נכללו בקמפיין כמו הקהילה הלהט"בי לתוכו.

לסיכום - אפליה בישראל היא תופעה כואבת הגורמת לסבל אצל מגוון רחב של ציבורים כמו חרדים, עולים חדשים ועוד. אבל גם אם אתם מסכימים עם הקמפיין, מתנגדים או חושבים שהוא בכלל לא נחוץ - אין ספק שהוא צבר הרבה תשומת לב.

מאמינים שהמטרה הזאת לא פחות חשובה? הצטרפו כבר עכשיו.

תגובות