מקדונלד'ס במכתב לעובדים: "אתם לא צריכים להיפגע". צילום: באדיבות הנוער העובד והלומד

מקדונלד'ס במכתב לעובדים: "אתם לא צריכים להיפגע"

פיצוץ משא ומתן, האשמות משני הצדדים והטבות מצד החברה המואשמת - כך נראית מחאת העובדים של רשת מקדונלד'ס. במכתב שהופץ לעובדי החברה, כתב עומרי פדן, יושב ראש והבעלים של החברה בישראל כי העובדים לא צריכים להיפגע והם יקבלו את ההטבות עליהם סוכם עם הסתדרות הנוער העובד והלומד: "אתם האחרונים שצריכים להיפגע מפיצוץ השיחות" ציין. ועד העובדים: כמו עומרי נתן ככה הוא יכול לקחת - חובה הסכם קיבוצי

מאז דיווחנו לכם לראשונה כי עובדי מקדונלד'ס הכריזו על סכסוך עבודה, במסגרת הסתדרות הנוער העובד והלומד, נראה כי החברה עושה מאמצים לפתרון הסכסוך. במכתב שהופץ אתמול (ב') לעובדי החברה, נכתבו הדברים הדברים הבאים: "עבודתכם המסורה המקצועית והאמינה לאורך השנים היא זו שתורמת להצלחת מקדונלד'ס ישראל. אתם הלב של החברה ועל כך תודה!".

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

על המשא ומתן מול הסתדרות הנוער העובד והלומד נכתב: "במשך 12 החודשים האחרונים נפגשה הנהלת מקדונלד'ס עם נציגי הנוער העובד והלומד.. במהלך תקופה זו הגיעה הנהלת מקדונלד'ס לשורה של הסכמות עם נציגי הנוער העובד והלומד. על סף החתימה, חזרו בהם הנוער העובד והלומד משלוש נקודות קריטיות שאינן קשורות להטבות הכלכליות, נמנעו מחתימה על ההסכם ששיקף את כל ההבנות בין הצדדים, והכריזו על סכסוך עבודה". 

עוד במכתב הודגש כי "עובדים ומנהלים יקרים: אתם האחרונים שצריכים להיפגע מפיצוץ המשא ומתן. לכן החלטנו לתת לכם את כל ההטבות שסוכמו ביננו לבין הנוער העובד והלומד, בדיוק כפי שהן מופיעות בהסכם שהתפוצץ". 

הפגנת עובדי מקדונלד'ס בחמישי האחרון. צילום ועריכה: אלכס נסטר
 

בין ההטבות שמפורטות בדף היו תוספת ותק של חצי שעה לשעה לאחר 7 חודשי עבודה רצופים, ותוספת וותק נוספת בגובה חצי שקל לאחר 8 חודשי עבודה רצופים. כמו כן, החברה לא תגבה כסף מהעובדים על ארוחות פרט למיסים שגובה המדינה. בנוסף החברה תקים קרנות לימודים ורווחה ותקצה לכך 600,000 ש"ח מדי שנה ויוגדלו הפרסים לעובדי הסניפים המצטיינים במצבע הקיץ.  עוד ע"פ המכתב ההטבות תהיינה לכל העובדים, כולל המנהלים.

המכתב שהופץ לעובדים
המכתב שהופץ לעובדים

למרות כל ההטבות, נראה כי הנהלת מקדונלד'ס משתמשת במהלך שחברות רבות השתמשו בו בעבר, כשרצו למנוע התאגדות עובדים. כמו כן, העובדים דורשים גורם שיוכלו לפנות אליו במידה והם נתקלים בבעיה, מה שלא נכתב.

עומר, שעובד באחד מהסניפים בפתח תקווה סיפר לפרוגי כי "מישהו מארגון העובדים הגיע בשבוע שעבר והתחיל לצעוק עלינו ועל מנהלת הסניף ובגדול הפריע לנו לעבוד. אף אחד לא כל כך הסביר לנו על מה נאבקים. מקום העבודה דווקא מאוד נחמד".

מוועד העובדים נמסר: "לאחר 20 שנה של עמידה במקום, מדובר בהישג ראשון של התאגדות בני הנוער הגדולה בישראל, החלו להתייחס לעובדים ולהעניק להם הטבות חשובות. לצערנו, ללא עיגון הדברים בהסכם קיבוצי ייעלמו הישגים אלו במהרה. עובדי החברה התאגדו כחוק, ולצערנו עמרי פדן מתעלם מדרישותיהם. הנערות והנערים העובדים במקדונלד'ס רוצים הכרה בזכותם הבסיסית להתאגד, להשמיע את בעיותיהם ולזכות לאוזן קשבת"

עוד נמסר בהודעה כי "העובדים יודעים היטב שכל מה שלא עוגן בהסכם קיבוצי מחייב, תלוי אך ורק ברצונו הטוב של עמרי פדן. כמו שעמרי נתן, כך הוא יכול לקחת. ידוע ומוכר כי הנהלות לפתע בזמן מאבק מסכימות לדברים שבעבר נמנעו מהן, והם עלולים להיות ברי חלוף. מדובר באחד הטריקים המוכרים והידועים לשבירת התארגנויות עובדים ונמשיך להיאבק עד שנקבל את זכויותינו הבסיסיות. אנו שבים וקוראים לעומרי פדן לשוב לשולחן המו"מ ולהביא את כלל ההסכמות וההישגים לכדי הסכם קיבוצי מחייב והמאבק יימשך עד שיעשה זאת".

מהנהלת מקדונלד'ס נמסר כי "לא מדובר בהטבות זמניות, אלא בהטבות קבועות שיחלו ב-1 ביולי".  

בהכנת הכתבה השתתפה גם רוזה אדמוני.

תגובות