לראשונה סכסוך עבודה בין מקדונלד'ס לעובדים. צילום: אלכס נסטר

לראשונה סכסוך עבודה בין מקדונלד'ס לעובדים

בני נוער רבים במהלך השנה בכלל ובתקופת הקיץ בפרט מועסקים ברשתות המזון המהיר והפארם, כאשר בפעמים רבות אותן חברות משלמות לעובדיהם שכר נמוך, פוגעות בזכויותיהם ומנצלות אותם ככוח עבודה זול וזמין. הפעם נראה כי הבעיה היא אצל רשת מקדונלד'ס

לראשונה, עובדיה הצעירים של רשת מקדונלד'ס, באמצעות הסתדרות הנוער העובד והלומד, נאלצו להכריז על סכסוך עבודה בעקבות סירוב הנהלת מקדונלד'ס לחתום על הסכם הקיבוצי ובעקבות ההתנכלויות לחבר ועד בן 17. כחלק מהמחאה הנרחבת של העובדים ימשיכו משמרות המחאה מול סניפי הרשת היום ומחר, אך העובדים נאלצים "לעלות מדרגה" ולהכריז על סכסוך עבודה.

מפגינים מול סניף מקדונלד'ס בלונדון מינסטור תל אביב. צילום ועריכה: אלכס נסטר
 
כתבה
הנה 10 העבודות הכי שוות לקיץ
מיקי גלר ומתן כרמי
נמאס לכם לרדוף כל היום אחרי ילדים קטנים בקייטנה? לעבוד במשמרות בחנות השכונתית? הנה כמה הצעות לעבודות הכי מגניבות לקיץ

העובדים דורשים מההנהלה לחזור לשולחן המשא ומתן ולהביא לסיום המשא ומתן הקיבוצי שנמשך קרוב לשנה. כמו כן, מבקשים העובדים להפסיק לאלתר את הפגיעה בחבר הועד. ביקרנו בסניף של מקדונלס בלונדון מינסטור בתל אביב, בו מתנהל המאבק המרכזי של העובדים שמפגינים מחוץ לסניף.

"בלב כבד, ולאחר שהנהלת מקדונלד'ס חזרה מההסכמות וניתקה מגע, ומסרבת לחתום על ההסכם הקיבוצי, ולא לאפשר לנו להעלות בעיות ולפתור אותן בצורה משותפת - למרות הלחצים של ההנהלה והניסיון לטעת בנו פחד - אנחנו מכריזים על סכסוך עבודה ונמשיך במאבק על זכותנו הבסיסית שקולנו ישמע ושנוכל לקחת חלק בהצלחת הרשת" מסר היום (ב') ליעד כהן, חבר הוועד.

איתמר דוברוב מהסתדרות הנוער העובד והלומד שאחראי על ההתאגדות של עובדי מקדונלד'ס סיפר לפרוגי כי "בחודשים האחרונים ניתן לראות גלי התאגדויות אצל חברות רבות. ההסכם הקיבוצי שהיה אמור להיחתם בין עובדי מקדונלד'ס לחברה נדחה פעמים רבות ונאלצנו להכריז על סכסוך עבודה. המטרה שלנו היא להשיג הסכם כולל לכל עובדי החברה על פיו עובדים וותיקים יקבלו בונוסים ותגמול כספי, ועובדי החברה יהיו זכאים לתנאים סוציאליים וקרנות לפנסיה וללימודים. למרות שמקדונלד'ס היא חברה גדולה עם גיבוי כספי והרבה עורכי דין אנחנו מאמינים שהצדק מאחורינו ושנצליח במאבק שלנו".

מפגינים
מפגינים בחיפה © באדיבות הנוער העובד והלומד
© באדיבות הנוער העובד והלומד
מההפגנה היום.
מההפגנה בלונדון מינסטור. © אלכס נסטר

ממקדונלד'ס ישראל נמסר כי "מקדונלד'ס העבירה לנוער העובד והלומד נוסח הסכם קיבוצי לחתימה, והזמינה אותם לחתום עליו עד ליום זה, והם אלה שבחרו לא לחתום עליו. זאת לאחר שחזרו בהם משלושה סעיפים עקרוניים: 1. הנוער העובד והלומד לא הסתפק בכ-מיליון שקלים בשנה, שאמורים היו להיגבות משכרם של העובדים, כדמי טיפול/דמי חבר/דמי וועד, ולא הסכים להגביל סכום זה בעתיד".

"2. הנוער העובד והלומד, מתוך ניסיון להתערב בניהול החברה, חזר בו מהסכמות שהושגו לגבי דרך טיפול בפניות עובדים. כך, לאחר שהוסכם על התכנסות וועדת טיפול בבעיות, פעם אחת בחודשיים, לאחר שסוכם נושא זה,  ביקש הנוער העובד והלומד להוסיף התכנסות למקרים דחופים וחריגים, ולאחר שהחברה הסכימה גם לבקשה זו, חזר בו הנוער העובד והלומד וביקש להשמיט את המילה 'חריגים'".

עוד במדור החדשות של פרוגי:

הסעיף השלישי טוען כי "הנוער העובד והלומד חזר בו מהסכמה נוספת המתייחסת ל'שקט תעשייתי' במשך 5 שנים: בעוד שנציג הנוער העובד והלומד, חי בדרה, הבטיח בעל פה שקט תעשייתי מוחלט "בכל נושא בעולם", הוא לא הסכים לכתוב זאת בנוסח ההסכם ואף התנגד לנוסח כמעט זהה בעניין זה, עליו חתם עם 'בורגר ראנץ'".

ועד עובדי מקדונלדס מסר לפרוגי כי "מצער שהנהלת מקדונלד'ס בוחרת להשתמש במילים רבות כל כך ועדיין לא לומר את האמת. אנו קוראים להם לחזור לשבת למשא ומתן ולחתום על ההסכם הקיבוצי. אנו קוראים להנהלה לזכור שהעובדים הם לב החברה, ומעציב היחס הכוחני הזה כלפיהם".

בהכנת הכתבה השתתפה גם שנהב דעבול.

תגיות
תגובות