מתקפת טילים על ישראל: מצפון ועד דרום. צילום: עידו ארז

מתקפת טילים על ישראל: מצפון ועד דרום

אזעקות נשמעו בכל אזור המרכז והשרון. בשעה 16:30 הופעלו אזעקות ביישובים רבים בארץ - בין היתר בת"א, חולון, בת-ים, גבעתיים, כפר סבא, פתח תקווה, אזור חדרה וגם בנהריה ובגליל המערבי

היום השישי למבצע "צוק איתן". הירי מרצועת עזה לא נפסק גם בשעות אחר-הצהריים: שתי רקטות, שנורו לעבר תל אביב, יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. לא ידוע על נפגעים או על נזק. בשעה 16:30 הופעלו אזעקות ביישובים רבים בארץ - בין היתר בתל-אביב, חולון, בת ים, גבעתיים, כפר-סבא, פתח תקווה אזור חדרה וגם בנהריה ובגליל המערבי - לאחר שזוהו שיגורי רקטות לעבר ישראל. אחת הרקטות שנפלה בשטח לא מיושב באזור נהריה שוגרה מאזור רצועת עזה ולמעשה היא מרוחקת כ-170 קילומטר מרצועת עזה. מדובר ביכולות שחמאס לא הציג עד כה. לא דווח בינתיים על נפגעים או על נזק. חמאס נטל אחריות על הירי.

צה"ל נתן אולטימטום באמצעות כרוזים וSMS לתושבי צפון עזה שיתפנו עד השעה 12:00, אך עדיין לא החל לפעול באזור. תושבים רבים התפנו אך משרד הפנים של חמאס דרש מהעוזבים: "חזרו מיד". דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז: "צפון הרצועה הוא אזור שהירי ממנו הולך וגובר - ואנחנו הולכים לטפל בו בדרך אחרת".

© עידו ארז
© עידו ארז
כתבה
מה עושים עם בע"ח בזמן האזעקות?
יהל כהן ורותי יוסטוס סגל
זוהי תקופה קשה לא רק לתושבי ישראל - אלא גם לבעלי החיים. איך אפשר לדאוג לבעלי החיים? ומה עושים בזמן אזעקה? הנה כמה טיפים

צליל בת ה-14 מחולון סיפרה לפרוגי כי "בהתחלה צחקתי ממש ולא התייחסתי כל כך, אבל האזעקה עצמה ממש הבהילה אותי.. לא המחשבה שיש טילים. מזה אני לא מפחדת". אור חשאי מנתניה סיפר לנו ש"האזעקה תפסה אותי בזמן העבודה, נעלתי את החנות והלכתי למרחב המוגן. זאת הפעם הראשונה שיש אזעקה בעיר שלי ולמזלי לא נלחצתי וישר עשיתי את מה שאני אמור לעשות". 

שרונה מפתח תקווה אמרה לנו כי "הייתי נסערת מהאזעקה הראשונה שנשמעה אתמול והשנייה שנשמעה היום עוד יותר הלחיצה אותי בגלל שהייתי עם אמא שלי ברכב בזמן נסיעה וחיפשנו בניין קרוב שנוכל להיכנס אליו".

מוקדם יותר, בפעם השביעית היום, הופעלה אזעקה באשקלון. שתי רקטות התפוצצו באזור העיר ושריפה פרצה באחד המקומות. לא דווח על נפגעים. מוקדם יותר היום התפוצצה רקטה באשקלון ונער בן 16 נפצע באורח קשה. בנוסף הופעלו אחר-הצהריים אזעקות ביישובים במועצה אזורית אשכול - שם התפוצצו שלוש רקטות - ובחוף אשקלון.

 
 
 
דעה
האם צריך להרחיב את מבצע צוק איתן?
אסף וקנין
לאחר שירי רקטות לדרום ולמרכז הארץ הפך לשגרתי, הקבינט המדיני בטחוני צריך להחליט - להרחיב את המבצע ולהכניס כוחות קרקעיים לעזה או להמשיך לתקוף רק מהאוויר

זוהר הצעיר ממעלות סיפר לפרוגי ש"לא ציפינו שתהיה אזעקה ובכל מקרה גם אם זה ככה בהפתעה וגם אם תוך כדי מלחמה זה תמיד מלחיץ. אף אחד לא חשב שהם יגיעו לפה.. עד כמה שאני רואה לפי ההתנהגות אמא שלי כבר רגילה לזה ודי רגועה ומנסה לשמור על קור רוח אבל אני ואחים שלי נלחצים מזה. לא יודעת איך אפשר להיות מוכנה לדברים האלו ולהשאר רגועה כששומעים את הבומים והאזעקות".

אליו הצטרפה שירז שסיפרה על תחושות הלחץ והחרדה, "זה קצת פחות מפחיד מהאזעקה הראשונה אבל אף פעם לא מצפים לזה אז זה מפחיד ומלחיץ כל פעם מחדש , ונשמעתי להוראות פיקוד העורף אומנם לא נכנסתי למקלט כי אין בסביבה שלי מקלט אבל כן הקשבתי להוראה אחרת ונצמדתי לקיר פנימי".

אופיר מפתח תקווה: "את האמת, שזה מפחיד כמעט כמו בפעם הראשונה, אבל בפעם הראשונה זה הכי מפחיד, כי זאת הפעם הראשונה ששמעתי את האזעקה, זה היה חדש לי, ועוד לא הייתי בבית, ולא הכי ידעתי מה לעשות. ויש אנשים שבאמת אדישים וממשיכים בשלהם, אפילו ראינו מכוניות ממשיכות לנסוע בלי לעצור ולתפוס מחסה".

"זה תפס אותנו בזמן שהיינו בקניון" סיפרה אתי, אם לשתי בנות, שהייתה בקניון "G כפר סבא" בזמן הישמע האזעקה באזור השרון. "בדיוק חזרנו מהבריכה לסיבוב בקניון בזמן החופש עם הילדים. זה מפחיד שזה מגיע עד לפה". מדובר בפעם השנייה שנשמעת אזעקה מאז תחילת מבצע "צוק איתן".

נשק פסיכולוגי

בשל השימוש הרב במערכת כיפת ברזל והגנה כמעט מוחלטת מפני הטילים והרקטות לעבר ישראל, אולם עדיין צריך להישמע להנחיות פיקוד העורף וכן לנקוט באמצעי זהירות, נראה כי חמאס מרגיש מתוסכל מהמצב ומנסה להשפיע על החסינות של העורף בישראל באמצעות הודעות ווטסאפ כוזבות וכן הודעות SMS רגילות. אחת מהן, נשלחה 25 דקות לפני מטח הרקטות לישראל.

"בעוד כשלוש שעות יפגיזו את ישראל. כל הערים כולל מה שלא הופגז עד היום. מטחים כבדים של כ-200 רקטות לכל עיר. תחפשו מרחב מוגן שיעמוד בכמות הזו ותישמעו להוראות פיקוד העורף" נכתב בהודעה. כמובן שהודעה שכזו יכולה להיחשב כשמועה וכבדיה מוחלטת, אולם אין קחת את הנאמר בהלצה בלבד - על אף כיפת ברזל, יש צורך לנקוט באמצעי זהירות.

תגובות