בעלי חיים תחת אש: מה עושים איתם בזמן האזעקות?. צילום: שניר סיגאוי

בעלי חיים תחת אש: מה עושים איתם בזמן האזעקות?

זוהי תקופה קשה לא רק לתושבי ישראל - אלא גם לבעלי החיים. איך אפשר לדאוג לבעלי החיים? ומה עושים בזמן אזעקה? הנה כמה טיפים

ללא ספק זוהי תקופה קשה לילדי הדרום והמרכז - צבע אדום, אזעקות, נפילות ויירוטים. תקופה שבה קשה לנהל סדר יום נורמלי וצריך להיות ערניים מתמיד וחזקים. בכל פעם שיש אזעקה, כמובן שרצים למקלטים בגלל הטילים עד שהמצב נרגע. אבל לא רק לנו קשה - גם לבעלי החיים שחיים אתנו חווים קשיים: האזעקות עלולות להפחיד אותם, בעליהם לפעמים עוזבים את האזור ומשאירים את החיות לבד.

על מנת לשמור את החיות בבית אגודת צער בעלי חיים ממליצה לסגור את החלונות והדלתות, לא ללכת לטיולים ארוכים מידי הרחק מהבית ולא לצאת ללא רצועה. בנוסף, יש להכין מקום במרחב המוגן לחיה וגם לדאוג לאספקה של מזון ומים. במצב שבו הכלב או החתול פוחדים וחווים חרדה חשוב לא ללטף או לחבק יותר מידי כדי שלא יקשרו את ההתנהגות החרדתית לליטופים.

מדינה תחת אש - סיקור מיוחד: 

כתבה
ההנחיות: כך תפעלו בעת מצב חירום
איתמר אביב
כיצד להתנהג ומה לעשות בזמן מצב חירום? קבלו את הנחיות פיקוד העורף והנחיות כלליות

גיל, שמטפל במגוון חיות ובניהן קייסי הכלבה שלו, מספר שהיא ממש פוחדת בכל אזעקה, בדרך למקלט השכונתי, ועוצרת בדרך למקלט כדי לעשות פיפי לפני שהיא ממשיכה. הוא מספר שיש הבדל גדול ונראה בין ההתנהגות שלה בחוץ להתנהגות של קייסי מחוץ למקלט לקייסי של בתוך המקלט. אבל בתוך המקלט הם יושבים צמוד לקיר ובאזעקה הראשונה הוא השאיר שם שקית עם צעצועים ואוכל למקרה שהם יתקעו במקלט.  

אחת האזעקות, תפסה אותו בדיוק בזמן טיול. הוא לא היה באיזור של הבית ולא ליד מקלט לכן הוא התכופף בצד הדרך, החזיק אותה לצידו וחיכה שהכול יעבור. בסך הכל אין שינוי גדול, הוא מספר, היא משחקת כרגיל אבל כשיש אזעקה היא רצה מהר יותר. כמובן שאחר כך היא חוזרת לשגרה, הוא אומר, היא היחידה בבית.

לעומת זאת ליאור מספרת על חוויה אחרת. ג'קי, הכלבה שלה, שמחה על תשומת הלב. היא ישנה בממ"ד, ובזמן האזעקה הם משחקים אתה, זורקים כדור וכולם נמצאים "בבית שלה". היא כן מתרגשת מהאזעקות אבל מסתכלת על זה בתור משחק. 

מתפנים למרחב המוגן בקניון פתח תקווה. צילום: שנהב דעבול
 

גם לווטרינרים יש מה לומר בנושא. דיברנו עם ד"ר אביחי מורשת, אביו של דניאל מורשת, שעובד בבית החולם הווטרינרי ברחובות. 

איך חוסר השגרה הזה משפיע על חיות, בעצם?

"קודם כל - החיות לא יודעת שיש מלחמה. הם מגיבות להתנהגות שלנו. אם אנחנו מקפידים להוציא אותם בשעות קבועות. להאכיל אותם רגיל אז הכל ישאר רגיל. אם נשנה את הסדר יום אז אנחנו נפגע בבטחון שלו והוא יהיה לחוץ. זה בא במקביל לזה שעכשיו בכל מקרה חופש גדול ואז בדרך כלל הילדים נמצאים יותר בבית והכלבים מבסוטים מזה. הבעיה היחיד היא הכניסה לחדר המוגן בזמן אזעקה. הדבר החשוב שצריך לזכור הוא שהכלבים כשהם שומעים אזעקה הם לא יודעים מה זה - זה כמו סירנה של אמבולנס. אבל כשהם שומעים אזעקה ואנחנו מתחילים לרוץ, לקפוץ ולהילחץ אז הם נכנסים ללחץ כי הם מרגישים את הלחץ שלנו".

"אז המסר שלנו לבעלי החיים, כלבים וחתולים, לא להלחיץ אותם", הוא אומר. "לא להכנס לפאניקה. פשוט להיות רגועים כי הם קוראים את ההתנהגות שלנו. פשוט כשיש אזעקה בלי צרחות וצעקות וכמה שיותר ברוגע להרים אותם ולקחת אותם לחדר הסגור. לא יותר מידי לחבק, לא יותר מידי ללטף, אבל מצד שני לא לצעוק, לא לריב אחד עם השני בבית. פשוט לעשות הכל ברוגע."

ואם בכל יש עניין של לחץ אצל הכלב, איך אפשר לראות על החיה?

"יש כלבים שמשלשלים מהלחץ, יש כלבים שרועדים. יש כלבים שנושמים בצורה קשה. השיטה היא בדרך כלל לתת משהו טוב לאכול, לא משהו שאסור, אבל משהו קצת יותר טעים, כדי שירגיע. ובעיקר אתה צריך להרגע. כשאתה תהיה לחוץ והכלב היה לחוץ. במקרים קשים אפשר ללכת לווטרינר והוא ייתן תרופה, יש כל-מיני תרופות שאפשר לתת".

יש דברים שצריך להמנע מהם בטיפול?

"לעשות הכל הכל שגרתי. ככל שהדברים יהיו ויראו שגרתיים ככה יהיה יותר טוב". 

בנוסף, ארגונים כמו תנו לחיות לחיות מחפשות משפחות אומנה לחיות ומבקשות מחברים בדרום להתקשר למספר  03-6241776 שלוחה 6. במידה וראיתם חיה הזקוקה לבית או לשלוח מייל עם תמונה ופרטים לכתובת eti@letlive.org.il. גם אגודת צער בעלי חיים משתתפת במאמץ ומציאה שירות חינם בפנסיון לכלבים וחתולים.

גם אתם יכולים לעזור - במידה ואתם יכולים ורוצים אמצו עד סוף המבצע כלב או חתול, ועזרו להם להמשיך בחיים חמים ואוהבים.

תגובות