השאלה המתבקשת: האם צריך להרחיב את מבצע צוק איתן?. צילום: דובר צה"ל

השאלה המתבקשת: האם צריך להרחיב את מבצע צוק איתן?

לאחר שירי רקטות לדרום ולמרכז הארץ הפך לשגרתי, הקבינט המדיני בטחוני צריך להחליט - להרחיב את המבצע ולהכניס כוחות קרקעיים לעזה או להמשיך לתקוף רק מהאוויר

בפני הקבינט הבטחוני עומדת דילמה אחת גדולה - האם להיכנס קרקעית לרצועת עזה, או להמשיך את הפגיעה המסיבית מהאוויר ביעדי הטרור של הארגוניים העזתיים. ללא ספק תושבי הדרום מוכנים לסבול מערכה נוספת, על מנת להביא את השקט המיוחל ליישובי עוטף עזה.

כתבה
סיכום היום השלישי: ירי לירושלים, למרכז ולדרום
פרוגי
הבוקר נפתח בירי לתל אביב ויירוטים של כיפת ברזל וירי מסיבי לדרום. בשעות אחר הצהריים ארבע רקטות נורו לירושלים ובערב מטח כבד לבאר שבע ואשדוד - ללא נפגעים. סיכום היום השלישי למבצע צוק איתן

וכאשר מדובר בשקט, הכוונה לשקט - כאשר אף גראד ואף פצמ"ר לאל יהווה סיכון ופחד עבור תושבי עוטף עזה, אשר מזה שנים סובלים מטפטוף הטילים המתמשך והבלתי פוסק מכיוון הרצועה.

כאשר הירי של ארגון הטרור מגיע ל"שיאים חדשים" - בין היתר בגוש דן וזכרון יעקב, אנחנו שומעים על כך רבות ואין אחד שלא דן על כך. אולם כאשר פצמ"ר במהלך השנה החולפת נורה לעבר מועצה אזורית אשכול, אין המצב דומה, וזוהי הכוונה לשגרה, שגרת החיים שלה התרגלו בצער רב תושבי עוטף עזה, שכל רצונם הוא לחיות בשקט וללא פחד, ללא סיכון שפצמ"ר יגיע משטח הרצועה ויהיו להם 15 שניות בלבד לתפוס מחסה ומרחב מוגן.

מדינה תחת אש - סיקור מיוחד: 

כתבה
הגיוס שלהם - החששות שלנו: גיוס מילואים רחב
דין ליכטר
עשרת אלפים כוחות מילואים גויסו השבוע, ואלפים רבים עלולים לקבל גם הם צו 8. בין המתגייסים: אבות, אימהות, אחים גדולים ודודים. עד כמה קשה לעבור את האזעקות בלעדיהם? ארבעה נערים מספרים

מבחינת צה"ל ללא ספק חמאס, בדיוק כמו במבצע "עמוד ענן", ספג מכה קשה, כאשר הפעם בשונה מ"עמוד ענן", הדגש הוא על יעדי טרור אשר מותקפים מן האוויר ומשגרי רקטות לעבר יישובי ישראל. אז ב - 2012 מה שהחל את המבצע היה חיסולו של ג'עברי, רמטכ"ל חמאס, לנוכח ירי ממושך לעבר הדרום.

כעת, אנחנו מבחינים בפגיעות הרבות שאליהם ייחשפו בכירי חמאס אשר ייצאו מן מקום המחבוא שלהם - מאות מקומות אשר נמצאים בשליטתם של ארגון הטרור הותקפו, בין היתר מקומות בהם מוסתרים אמל"חים, רקטות ופצמ"רים, ופגיעה משמעותית בתשתית הארגונית של ארגון הטרור.

יש הטוענים שאפשר להכריע את המאבק מן האוויר, אך סבב נוסף כזה עלול לבוא שוב בעוד שנתיים, בדיוק כמו מבצע "עמוד ענן" ו"עופרת יצוקה", שהסיב "שקט יחסי" לדרום, שכאמור בעת האחרונה הסתיים והירי הגיע אף לגוש דן וצפונה.

online poll by Opinion Stage
© דובר צה"ל

כניסה קרקעית תסכן משמעותית את חיילינו. כוחות שריון וחי"ר (חיל רגלים) עתידים להיכנס לרצועה, כמובן עם מודיעין איכותי ומשופר שהשתנה מאז מבצע "עמוד ענן", ועם יכולת תצפית ובחינת השטח שאליו ייכנסו הכוחות הקרקעיים.

אך עדיין מדובר בסיכון משמעותי, כאשר חמאס השתדרג הן מבחינת הנשק הנוכחי שיש ברשות הפעילים שלו, והן מבחינת המנהרות הרבות. בימים האחרונים אנחנו שמענו על חשיפה של חלק מהם, שהיו מיועדות על מנת לחטוף חיילים. מה גם שבכיר בזרוע הצבאית של הארגון הזהיר ש"במידה והצבא הישראלי ייכנס קרקעית, אנחנו ננצל זאת לחטיפת חיילים".

כניסה קרקעית כעת לטעמי אינה הכרחית, לנוכח המצב ותנאי הלחימה בסבב זה. אין להיכנס קרקעית מבלי שיוצבו מטרות חד משמעיות - שלדעתי הן אמורות להיות כיתור וכיבוש הרצועה מחדש. אחרת, סבבים כאלה עלולים לחזור על עצמם ונמצא את עצמנו שוב שואלים את השאלה הזאת האם להיכנס קרקעית לרצועה, כאשר ידועות לנו הסכנות שטמונות בשטח הפלסטיני מעבר לגדר.

תגובות