מיליון ילדים רעבים: "אפשר לפתור את בעיית העוני". צילום: באדיבות מליון ילדים בדרך לקלפי

מיליון ילדים רעבים: "אפשר לפתור את בעיית העוני"

פרויקט "מיליון ילדים" מציע פתרון ישים ופשוט, לדבריהם, לבעיית העוני. "כל יום בו ילדה הולכת לישון רעבה - הוא נזק בלתי הפיך" הם כותבים. "לישראל יש המון בעיות, ולא את כולן נפתור מחר בבוקר, אבל את העוני והרעב חייבים לפתור כאן ועכשיו"

הם לא יכולים להצביע בבחירות, אבל זה לא אומר שהקול שלהם לא יישמע. בישראל יש קרוב למיליון ילדים עניים, שמתוכם שליש סבלו מרעב בשנה החולפת. כל ילד שלישי בישראל הוא עני, בתחתית הרשימה של מדינות המערב. קבוצת חניכים מהנוער העובד והלומד החליטה להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי.  לפרויקט הם קראו "מיליוןילדים - MillionKids" והמטרה שלו היא לשים סוף לעוני ולרעב בקרב ילדי ישראל, כמה שיותר מהר.

בשלב הראשון הם פתחו עצומה, בה נכתב בין היתר: "כל יום בו ילדה הולכת לישון רעבה - הוא נזק בלתי הפיך! כל יום בו נער לא מקבל חינוך ראוי - הוא נזק בלתי הפיך! כל יום שילדה לא מקבלת תרופה חיונית - הוא נזק בלתי הפיך! למדינת ישראל יש הרבה בעיות ולא נפתור את כולן מחר בבוקר, אבל את העוני והרעב חייבים לפתור כאן ועכשיו!"

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

איך הגיע הרעיון לפרויקט?

"עמותת לתת עשתה בחודש ינואר מעין בדיקה והיא מצאה שהם עוזרים לכמעט מליון ילדים בארץ וזה נתונים שהרתיע המון אנשים, ואנחננו הרגשנו שזה משהו שאנחנו לא יכולים לעבור עליו בשקט והחלטנו להקים ולעשות עם זה משהו והקמנו את העצומה הזאת".

© באדיבות מליון ילדים בדרך לקלפי

מי ממן את הפרויקט?

"אין לנו מימון. העצומה הזאת עובדת בלי כספים, האנשים שלקחו את האחריות לבצע את זה עושים את זה באופן פרטי. אנשים בנו את האתר בעצמם וכל הזמן מפתחים אותו כדי שיהיה נוח לכמה שיותר אנשים, יותר נגיש, יותר מפורט יותר נוח לשימוש. הסרטון הופק בשיתוף תנועת הנוער העובד והלומד. הפרויקט הוא לא של תנועת הנוער, הוא של אנשים מתוך הנוער העובד והלומד שיזמו את המאבק הזה שאמרו שאנחנו רוצים לנהל את המאבק הזה. העצומה היא של כולם. אנחנו רוצים שכל ארגוני הנוער ייתמכו בנו ויעזרו לנו לשפר את הנתון של מיליון הילדים". 

מה אתם דורשים בעצם?

"העצומה הזאת, בניגוד לתנועות אחרות, לא רק אומרת שזה מצב לא בסדר, בואו תעשו משהו. אנחנו אומרים שזה מצב לא בסדר, בואו תשמעו את הרעיונות שיש לנו. בתוך העצומה עצמה, באתר, יש שישה דברים עיקריים שבהם אנחנו מציעים פתרון ישים. שמשרד החינוך ינהל דברים כמו תוכנית השאלת ספרים בחינם לכלל תלמידי המדינה, ביטול תשלומי ההורים לאפס שלא ישלמו בכלל לבתי הספר, טיפולים רפואיים בחינם לילדים מגיל 0 עד גיל 19 לכל הילדים שבתוך מסגרת של מערכת חינוך".

© באדיבות מליון ילדים בדרך לקלפי

איך הגעתם למסקנות האלו?

"הפתרון הזה הוא כולל הרבה כספים וזה מצוין גם באתר. כל הפתרון שהעצומה מציעה הוא פתרון בעלות של 9.2 מיליארד שקלים. זה נראה מספר מפחיד וגדול אבל זה סכום שיש למדינה, היא שמה בצד ומשתמשת בו לדברים אחרים. זה יעזור להמון משפחות ויוריד מהן את הנטל של התשלומים על הילדים, המשפחות יוכלו לשלם על משכנתא, בגדים ולהאכיל אותם במקום לשלם תשלומים על הילדים. חלק מהדברים שבתוך העצומה כבר קיימים בחלקם המאוד מאוד קטן. בארץ יש בתי ספר שמחלקים ספרים או מביאים חלק מהספרים בחינם, ןהפתרון שאנחנו מבינים הוא סכומים גדולים אבל מתוך תקציב של 350 מיליארד שקלים 9.2 זה כסף קטן. זה גם מגיע למטרות טובות שאני חושב שלא משנה דעה פוליטית או מה מצבם הכלכלי כולם יסכימו שזה למטרה טובה. הכסף של בעלי העסקים שיביאו את השירותים, הם לא יאבדו את הכסף. המטרה היא שהמדינה תשקיע את כספי המדינה בשביל לעזור לציבור".

מה התגובות שאתם מקבלים?

"אנחנו מקבלים לא מעט תגובות עידוד של כל הכבוד, שאנחנו עושים מהלך נכון. אנחנו מקבלים גם תגובות שהמהלך הוא חמוד ונחמד אבל לא יתן שום דבר, ויש גם אנשים שאומרים שהפתרון לא ישים וזה לא יקרה. אנחנו מקווים שגם שכשאנשים חושבים שאנחנו מייצגים אוטופיה, הם עדיין יחתמו ויעזרו".

© באדיבות מליון ילדים בדרך לקלפי

למה אתם מדברים על הנושאים האלו לפני הבחירות ולא אחרי הרכבת הממשלה?

"התחלנו את זה עכשיו כי זה איזשהו תהליך שלוקח לו זמן, בשלושה ימים אנחנו לא נקבל עשרות אלפי חתימות. המטרה שלנו היא שכשאר תוקם ממשלה, לא משנה מי יהיה בראשה, אנחנו נבוא עם גב של 50-60 אלף חתימות של אנשים מרחבי הארץ שתומכים במאבק הזה, ונאמר הנה המצב שקיים, הנה פתרון שאנחנו מציעים בואו תעשו עם זה משהו. המטרה היא שבתחילת השנה הקרובה כבר יהיו קפיטריות ממוקמות על ידי המדינה בכל בתי הספר, שזה יתחיל במקומות שבאמת צריך את זה, שפרויקט השאלת הספרים יתחיל, שתשלומי הורים יירדו לאפס, בגדול שהדברים שאנחנו שואפים אליהם בפתרון שאנחנו מציעים יתחילו להתממש כבר בתחילת השנה הבאה".

אתם דואגים לפעול בנושא הזה גם בשטח?

"הבעיה הכי גדולה שהיום במציאות שאנחנו נמצאים בה בלי כסף קשה לנהל דברים", הוא מוסיף. "אנחנו יודעים לנהל בתיאוריה את הדברים ואיך לבצע אותם בשטח. בלי כסף אי אפשר לבצע את הדברים האלו. אנחנו יכולים לקחת את הרעיון ואת האחריות לבצע אותו, אבל חסרים לנו משאבים. לאנשים פרטיים אלו סכומים גדולים כשמדובר במדינה זה משהו יותר פשוט. אנחנו כתנועת נוער כן מנסים לעשות מעשים קטנים בתחומי השטח שלנו. לחניכים בקנים שהמצב הכלכלי שלהם קשה אנחנו עוזרים וממנים להם את הפעילות השוטפת. לצערנו, מחוץ לזה אין לנו את היכולת ואת האמצעים לעזור. אני בשאיפה שכבר בשנה הבאה אנחנו נראה תהליכים שמשנים מציאות ויקטינו את המספר הזה לשאיפה הכי גדולה לאפס. בשאיפה מאוד גדולה שזה לא יהיה רק סיסמה, שזה גם יקרה במציאות".

תגובות