דעה: "במקום להתעסק בעיקר, הם עסוקים ברדיפת לייקים". צילום: שנהב דעבול

דעה: "במקום להתעסק בעיקר, הם עסוקים ברדיפת לייקים"

נראה שבמערכת הבחירות הזאת הפוליטיקאים התעסקו בעיקר בהכנת סרטונים שמשמיצים את המתמודדים האחרים, ופחות הסבירו למה כדאי לבחור בהם. אופק כסיף מזעזע מהתופעה: "הם מעלים לדפי הפייסבוק שלהם סרטונים מצחיקים מלאי סיסמאות, נטולי תוכן, שבדרך כלל באים כדי להשמיץ את המתמודדים האחרים, כאילו זה עיקר מערכת הבחירות"

אם הייתי צריך לשפוט לפי הקמפיינים והפרסומים בפייסבוק של המפלגות בחודשים האחרונים, זה נראה כאילו ראש הממשלה הבא יהיה זה שהסרטון שלו יקבל הכי הרבה לייקים, או יצליח להשמיץ הכי הרבה מתמודדים. הם מעלים לדפי הפייסבוק שלהם סרטונים מצחיקים מלאי סיסמאות, נטולי תוכן, שבדרך כלל באים כדי להשמיץ את המתמודדים האחרים, כאילו זה עיקר מערכת הבחירות הזאת.

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

את הדוגמה הכי ברורה לטענה שהצגתי ניתן לראות דרך הקמפיינים של שתי המפלגות הגדולות: הליכוד והמחנה הציוני. אתחיל בליכוד. במקום להראות כמה טוב המפלגה עשתה למדינה, הם רק מנסים להפחיד אותנו מהמתמודדים האחרים, איך? בעזרת סרטונים ויראליים. קודם כל, כשהסיסמא המרכזית של מפלגה היא "או אנחנו או הם", הם כבר מראים שהם לא המפלגה שהכי כדאי לבחור בה, אלא היא פשוט פשרה כי האלטרנטיבה היא פחות טובה.

© tumblr

זה המשיך בסרטונים שמפורסמים פעם בכמה ימים בדף הפייסבוק של ראש הממשלה,למשל בסרטון עם הטלפון האדום, בו בוז'י וציפי (מנהיגי המחנה הציוני), פוחדים לענות לשיחת נזיפה מאובמה, המשיך בסרטון ה"ביבי סיטר" שמציג טענות ילדותיות למה בוז'י וציפי לא יוכלו לשמור על הילדים שלכם, כמו - "בוז'י? הילדים שלנו צריכים לשמור עליו", טענה אישית, פוגענית ולא עניינית על צורת הדיבור או המראה של הרצוג. הסרטון אגב, הגיע לכמעט 400 אלף צפיות ביוטיוב, וכנראה מספר הצפיות והלייקים היו המטרה של הסרטון הזה, ולא התוכן שאין בו.

אחר כך הגיע סרטון בו ביבי טוען שהשמאל יביא את דעאש לירושלים וייכנע לטרור, בלי להביא נימוקים לכך, ולהראות איך הוא לא נכנע לטרור. סרטון נוסף שפורסם על ידי ראש הממשלה, הוא סרטון בו שליח של "פיצה בוז'י" מגיע לבית של מישהו, ומביא איתו גם קרטון עם ציור של ציפי לבני, ומסתיים בסיסמא "הצבעת בוז'י, נתקעת גם עם לבני". אני לא חושב שראש הממשלה באמת חושב שיש מישהו שיצביע למחנה הציוני ולא יודע שהוא מצביע גם ללבני. אז מה המטרה של הסרטון הזה? כנראה כמעט 200 אלף הצפיות שהוא קיבל ביומיים.

 

"תצביעו לי - למה? כי השני רע"

ובצד של המחנה הציוני - הסיסמא שלהם בתחילת קמפיין הבחירות שלהם הייתה "רק לא ביבי".
סיסמא ריקה מתוכן, שלא אומרת מה ראש הממשלה עשה, אלא רק אומרת לא להצביע לו, היא אפילו לא קוראת להצביע להם. כן, מה שנועדה להיות הסיסמא המרכזית של המפלגה שרוצה להיות מפגלת השלטון אפילו לא קוראת להצביע להם. בסך הכל ירידה אישית על ראש הממשלה.

הסיסמא אחר כך התחלפה אחר כך ל"אנחנו או הוא", ששוב, לא באמת אומרת כלום, ומציגה פשרה, הם לא טוענים שהם המפלגה העדיפה ביותר, אלא כדאי לבחור בה רק בגלל שהאלטרנטיבה היא פחות טובה.
בסיסמא החדשה שהופצה על ידי צעירי העבודה "רק פראייר מצביע נתניהו", הם שוב לא מסבירים למה זה רע להצביע לו, ולמה כדאי להצביע להם במקום. 

בסרטון שהועלה, שנקרא "50 גוונים של שחור", הם מציגים את כל התחומים בהם ביבי פגע לטענתם. אך הם לא מציגים נתונים, לא מציגים איך הוא פגע, ולא מסבירים למה עדיף להצביע להם. עוד סרטון דומה, הוא סרטון בו מוצגים אנשים מקבוצות שונות של האוכלוסייה, כמו החיילים או הסטודנטים, ואומרים שביבי פגע בהם. למה? איך? את זה הם לא אומרים.

 

מה שמשותף לכל הסרטונים והסיסמאות שהצגתי, היא ששתי המפלגות שצפויות להיות הגדולות בכנסת הבאה, בעצם משתמשות בשיטת השלילה – תצביעו לי, למה? כי השני רע, לא כי אני טוב. הסרטונים והסיסמאות שלהם מלאים בהשמצות חסרות נימוק כלפי הצד השני, וכמעט בלי דיבור אמיתי על העשייה והערכים שלהם.

התופעה של הסרטונים הויראליים הריקים מתוכן וההשמצות לכל עבר, לא אופיינית רק אצל הליכוד והמחנה הציוני, אלא כמעט אצל כולם. סרטון התעמולה הנוראי ביותר, לדעתי, שהופץ במערכת הבחירות הנוכחית הגיע מהכיוון של  נפתלי בנט, יו"ר מפלגת הבית היהודי. בסרטון מושווה יוסי יונה, מועמד מפלגת המחנה הציוני לכנסת, למחבלי החמאס. אני חושב שהסרטון הזה עבר כל גבול של ביקורת לגיטימית, והוא הסתה נגד המועמד ונגד המפלגה. אגב, בסרטון ההסתה הזה, בכלל לא מצוין למה להצביע לבית היהודי.

אחת מהמפלגות שנוטות להאשים הכי הרבה את המפלגות האחרות היא מפלגת "כולנו" של משה כחלון. במפלגת כולנו הוציאו שתי "סדרות" מרכזיות, של סרטונים. אחת, היא סדרה שמסכמת את הקדנציה האחרונה של נתניהו, בנט ולפיד, וכמובן מציגה אותה בצורה שלילית. הסדרה השנייה היא סדרה של - "חושבים להצביע למועמד X?". בשדרה הזאת מציגים ב15 שניות סיסמא שלילית נגד בוז'י, ביבי, לפיד או בנט, וקוראים להצביע לכחלון. מתוך 33 הסרטונים האחרים שעלו לעמוד היוטיוב של מפלגת כולנו, 16 הם נגד מפלגות אחרות, 10 מתוכם הם נגד יאיר לפיד באופן חלקי או מלא, שמתמודד איתו על אותה משבצת.

 

תחרות של רדיפת לייקים

בהקשר הזה חייבים לציין בצורה חיובית את יאיר לפיד, שלדעתי, מפלגתו "יש עתיד" היא המפלגה היחידה שלא נגררת לכל הנושא הזה של ההשמצות האישיות, ומדברים באמת על העשייה והערכים שלהם, ואף העלו סרטון נגד תופעת הויראליות שהצגתי. סרטון באורך של 3 שעות שמציג את כל ההישגים שיש עתיד עשו, לטענתם.

אני לא חושב שכחלק ממערכת הבחירות יש בעיה בלהעביר ביקורת על מתמודדים אחרים, אבל במערכת הבחירות הזאת הפוליטיקאים בעיקר נכנסו אחד בשני. מה העם אמור ללמוד מכך שנבחרי הציבור רק עסוקים בלגדף ולהילחם אחד נגד השני? במקום שהמתמודדים ידברו על עשייה ועל הערכים, הם עסוקים בתחרות של רדיפת לייקים.

 

 

 
תגיות
תגובות