שלגייה והאייפון המורעל: דמויות דיסני מציאותיות במיוחד.

שלגייה והאייפון המורעל: דמויות דיסני מציאותיות במיוחד

הנסיכות של דיסני תמיד נראות לנו מושלמות, וכולן רוצות לחקות אותן. עבודת הבגרות של ינאי אהרון באומנות מציגה אותן בצורה קצת אחרת, ודרכן מציגה ומבקרת תופעות חברתיות שכולנו נתקלנו בהן. עליסה מעשנת, היפיפיה נרדמת על שולחן הניתוחים, וכיפה אדומה מפחדת ללכת לבד בחושך

תמיד היינו מסתכלים על נסיכות דיסני בצורה כל כך תמימה וטהורה, ורצינו להיות כמוהן. העבודה הבאה אולי תגרום לכם להסתכל על הנסיכות באופן קצת שונה. בעבודת הבגרות שלה באומנות, ינאי אהרון מציגה את הצד היותר אפל של נסיכות דיסני.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

בעבודת הבגרות של ינאי באומנות היא ניסתה להציג לנו את נסיכות דיסני, אבל לא כמו שכולנו מכירים אותן מאגדות הילדים שקראנו שהיינו קטנים, אלא בצורה של איך שהחברה שלנו מתנהלת היום. דרכן, היא מנסה להעביר ביקורת על תופעות חברתיות עכשוויות. 

ינאי מספרת שהנושא הזה נגע בה תמיד. "מאז היותי ילדה, תמיד גיליתי עניין באגדות ילדים, באגדות דיסני בפרט", היא כותבת בדף העמדה שמלווה את העבודה. "הדימוי של נסיכות דיסני המושלמות, היפות והחינניות משך אותי, ועדיין מושך". הרעיון הראשוני היה לצלם את כמה מחברותייה כנסיכות דיסני, "אולם מהר מאוד הבנתי שזהו רעיון אסתטי ויפה בלבד, והוא ריק מתוכן".

"ניסיתי לנתח ולהבין את המסר החבוי באותן אגדות הילדים שכולנו מכירים. לאחר חשיבה מאומצת, גיליתי שכל סיפור אגדה, שכביכול נראה תמים והרמוני, מכיל בתוכו תכנים מאיימים, שקשה לראות ולהבין מנקודת מבטם של ילדים. הגילוי הסעיר אותי, מאחר ומעולם לא שמתי לב לצדדים האפלים שקיימים בסיפורים".

היפייפיה הנרדמת

היפיפיה הנרדמת
היפיפיה הנרדמת © צילום: ינאי אהרון

הנסיכה הראשונה היא היפיפייה הנרדמת - מי לא מכיר אותה, אותה יפיפייה שנרדמה למשך 100 שנים ובעזרת נשיקה מנסיך התעוררה מהתרדמה. לעומת זאת, בעבודת הגמר של ינאי היפיפייה מוצגת כמישהי מורדמת על מיטת ניתוחים. מה שהתמונה מנסה להציג היא את אידיאל היופי כיום - שהכל צריך להיות במקום, יפה, מסודר. לפעמים בגלל תופעת אידיאל היופי בנות לא מרוצות מהמראה שלהן ופותרות את הכל בעזרת הניתוחים הפלסטיים.

שלגייה

שלגייה
שלגייה © צילום: ינאי אהרון

הנסיכה השנייה היא שלגיה - הדבר המשמעותי ביותר בסיפור של שלגיה הוא כמובן התפוח המורעל, שבגללו שלגיה נכנסת לתרדמה. בתמונה של ינאי התפוח המורעל מוחלף באייפון, עם הלוגו של חברת apple - תפוח נגוס. התמונה מתייחסת להתקדמות הטכנולוגיה כיום, ומבקרת את זה שכל אחד כיום לפני שהולך לישון מתעסק עוד קצת בטלפון שלו.

 עליסה בארץ הפלאות

עליסה בארץ הפלאות
עליסה בארץ הפלאות © צילום: ינאי אהרון

הדמות השלישית היא עליסה בארץ הפלאות - עליסה היא דמות אשר עוברת מסע ממש מוזר, פוגשת חתול שיכול להעלם ולהופיע במקום אחר, זחל שמעשן, כובען מטורף ועוד כמה וכמה דמויות מוזרות, כל אחת בשלה. במהלך המסע היא נאלצת לאכול ולשתות כל מיני שיקויים. התמונה מעבירה את תופעת השימוש בסמים בקרב בני נוער. בתמונה עליסה נראית כשמשהו לא ברור עובר עליה, וכל העולם מסתובב סביבה, תוך כדי שהיא מעשנת.

 כיפה אדומה

כיפה אדומה
כיפה אדומה © צילום: ינאי אהרון

הדמות הרביעית היא כיפה אדומה - כיפה אדומה הוא סיפור קלאסי על ילדה תמימה, שאמה שלחה אותה להביא אל הסבתא החולה סלסלה עם אוכל, ובדרך מגיע זאב ורוצה לטרוף אותה. ינאי מחליפה את הזאב בתופעת הפדופילים שיכולים לצוץ מסמטאות שאנחנו מסתובבים בהן. היום כמעט כל נערה מפחדת להסתובב לבד ברחוב בלילה, כי אין לדעת מה יקרה מעבר לפינה.

בת הים הקטנה

בת הים הקטנה
בת הים הקטנה © צילום: ינאי אהרון

והדמות החמישית והאחרונה היא בת הים הקטנה - הסיפור של בת הים הקטנה מתעסק בחוויות שעוברת בתולת הים עם חבריה יצורי המים באוקיינוס הגדול והיפה. התמונה מציגה את המציאות: האוקיינוס לא באמת כזה גדול, וגם לא כזה יפה, הוא מזוהם כתוצאה מלכלוך וחוסר האחריות שלנו, בני האדם, לנקות אחרינו, על החיות שמתות בכל יום מהזיהום הנוראי ומשקיות ניילון שנשארות על החופים.

התמונות הוצגו בתערוכת סיום השנה, כשכל תמונה מופיעה בתוך הספר שמספר את הסיפור של האגדה. לצד כל ספר היו אוזניות, שמשמיעות קטע מוזיקה שנוצר במיוחד עבור כל אחת מהתמונות.

תגובות