עברי, דבר ערבית: למה כל כך מעט תלמידים לומדים ערבית?. צילום: עידן גולדווסר

עברי, דבר ערבית: למה כל כך מעט תלמידים לומדים ערבית?

בצל הנתונים המטרידים שעלו בנושא לימוד השפה הערבית, עולה השאלה: במה לימוד השפה הערבית יכול לתרום? ומדוע כדאי לבחור דווקא בערבית כמקצוע מוגבר? כתבתנו, ספיר ליפקין, בטור דעה על לימוד השפה הערבית: "חשוב שנכיר לעומק ונגלה בקיאות בשפה הערבית"

לא לומדים ערבית: בשנת הלימודים הנוכחית רק כ-6,000 מתוך כ-400 אלף תלמידי התיכון היהודים בארץ לומדים ערבית כמקצוע מוגבר לבגרות. כ- 1.5% בלבד, כך עולה מנתוני המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

כשאני חושבת על השפה הערבית אחד הדברים הראשונים שעולים לי לראש, הוא שמדובר בשפה הנפוצה ביותר באזור בו אנו חיים. לצערנו, אנו חיים באזור המזרח התיכון, כאשר אנו נאלצים להיות מוקפים סביב לא מעט אויבות: מדינות ערביות - מוסלמיות, כגון: איראן שמאיימת עלינו לא פעם בנושא הפצצה האיראנית, סוריה המצויה בעימות עם המדינה שלנו מאז הקמתה או טורקיה שהיחסים עימה רק מחמירים מיום ליום.

אני מאמינה כי חשוב שנכיר לעומק ונגלה בקיאות בשפה הערבית, לאור העובדה כי רוב תושבי מדינות ערב אינם שולטים בשפה האנגלית ובוודאי אינם יודעים את השפה העברית. לדעתי, על כל אחד ואחת מאיתנו בכל גיל ושלב בחיים לגלות ידע והבנה לפחות בערבית ברמה הבסיסית, הערבית המדוברת.

מעמדה של מדינת ישראל בעייני העולם נעשה רע יותר מיום ליום. בשנים האחרונות, אנו עדים לתקופה לא שקטה בפן הביטחוני. אנחנו עוברים לא מעט מבצעים ומלחמות, מצב שאינו נעים לאף אחד מאיתנו.

© shutterstock

שפה חשובה לכל אחד

לעניות דעתי, השפה הערבית חשובה לכולנו, לכל אדם ואדם החי במדינתנו. בכל זאת, היא עדיין שפה רשמית במדינה. אני בטוחה שרובנו יכולים להסכים על כך שהמצב הביטחוני במדינה נהיה גרוע יותר ויותר בתקופה האחרונה, בשנים האחרונות. כיצד נוכל להמשיך לחיות בשלווה ללא גורמי הביטחון החשובים, כמו: הצבא, השב"כ או המוסד? לכל אלה דרושים לא מעט אנשים בעלי ידיעת השפה הערבית. אם 1.5% בלבד מתלמידי התיכון היהודים בוחרים בערבית כמקצוע מוגבר, כיצד נוכל לספק את ההגנה הדרושה למדינה בהתאם לצורך או להעביר את חשיבות וידיעת השפה הערבית לדור העתיד?

כמו כן, למרות חשיבות הגורמים הביטחוניים השונים, אין לי ספק כי מלחמה היא לא הדרך הנכונה להגיע לפתרון. מלחמה כרוכה בלא מעט השלכות שליליות על פני יתרונות מעטים אם בכלל. נכון, כולנו היינו מאושרים אם היה שלום עולמי, אבל ברור שמדובר במצב שאינו הגיוני בעליל שיקרה בלחיצת כפתור מהיום למחר.

ברור לי כי השפה הערבית יכולה להיות מאוד שימושית בקידום תהליכי שלום, גם אם זה כרוך בשבועות, חודשים ואפילו שנים ארוכות. אני מאמינה כי אם אנו נכבד את השפה הערבית ונבוא בגישה חיובית ותומכת, כך ייתכן שמדינות ערב, האויבות שלנו, אפילו אולי קצת יעריכו אותנו בתקווה שהן יתחילו לקחת ברצינות את תהליכי השלום.

© אביהו שפירא

לצערי ולצער רבים, את השפה הערבית, השפה הכה חשובה עבורנו רק מעטים מתלמידי התיכון היהודים בוחרים להרחיב. כשמדברים על הרחבת מקצוע הערבית, מדברים על עולם שלם ומופלא: עולם שבו מיומנויות הקריאה והכתיבה הולכות יד ביד עם מיומנויות ההאזנה והצפייה. עולם של למידה בהדרגה אוצר מילים שימושי, חשיפה לאמצעי התקשורת, קריאת עיתונות יומית אקטואלית או למידת קטעים ייצוגיים מהספרות הערבית המודרנית, מהספרות הקלאסית ואפילו מהקוראן.

קשה - אבל מתגברים

אכן מדובר בלימוד שפה נוספת לעומק. ברור לכולנו שכאשר מדברים על למידת שפה חדשה, מובן מאליו שנבין כי הלימוד טומן בחובו לא מעט קשיים. אני מודה, גם אני לא מאז ומתמיד התחברתי לשפה הערבית, משפט שאין סיכוי שתשמעו אותי אומרת כעת, בסיום השנה השלישית בה אני לומדת את השפה הערבית, שנה אחת לפני שנת הלימודים החובה האחרונה, אשר לאחריה אני שוקלת בחיוב כבר עכשיו לבחור בערבית כמקצוע מורחב.

גם אני לא מאז ומתמיד הצלחתי בלימוד השפה הערבית באופן מושלם או משביע רצון. כשנחשפתי לשפה הערבית לראשונה לא תמיד ידעתי איך לזכור לכתוב בקלות מילה חדשה או לכתוב אות חדשה שנלמדה כמו שצריך, אבל התגברתי על כל קושי ומכשול שהיה בדרך. המשכתי להשקיע ומצאתי שיטות ללמוד בסופו של דבר את השפה ואפילו נהנתי בדרך.

© הרצל יוסף

אולם תלמידים רבים מנסים לוותר לעצמם ולא ללמוד את השפה. קל להיכנע, קל להגיד: "אני לא יכול, אני לא מסוגל", לפני שעשית את המקסימום שלך. לצערנו, אף אחד לא לומד שום דבר בחיים כשהוא מסתכל על השמש והכוכבים. כפי שאנו לומדים כל מקצוע אחר: משקיעים, עושים את המקסימום שלנו ומתאמצים, כך צריך לעשות כדי להצליח גם בלימוד השפה הערבית. אין סיבה שנלמד את זה בגישה שונה. 

לסיכום, אני קוראת לכם לשנות את המצב ולמחוק את לימודי הערבית מהמקצועות המוגברים הנמצאים תחת סכנה. תנסו לגלות עניין בשיעורי ערבית, תשקיעו, תתמידו ותתנו את כולכם, אני מבטיחה לכם שלבסוף זה ישתלם עבורכם ולא תתחרטו לרגע. מי יודע, אולי גם אתם תתחברו למקצוע המרתק והחיוני הזה. מה שבטוח הוא שאין ספק שלימודי ערבית יכולים לפתוח לא מעט דלתות ולהפנות ללא מעט תפקידים מעניינים ומאתגרים בהמשך החיים.

תגובות