"הדרכת ילדים עם צרכים מיוחדים היא לא פשוטה וזה שונה".

"הדרכת ילדים עם צרכים מיוחדים היא לא פשוטה וזה שונה"

בין בילוי בים או צפייה בטלוויזיה, מתקיימים בשבועות האחרונים מחנות קיץ רבים. מחנה הקיץ של שבט יובל בתנועת בני עקיבא שונה מהאחרים - הוא מיועד לילדים עם צרכים מיוחדים. מה עושים במחנה? ואיך מתמודדים עם הקשיים?

בקיץ, בין שהייה ממושכת במזגן או בים, מתקיימים גם מחנות קיץ של תנועות נוער שונות. בין שלל המחנות הללו מתקיים גם "מחנה תחייה" של שבט יובל בתנועת בני עקיבא. שבט יובל הוא שבט בתנועת הנוער "בני עקיבא" שמיועד לילדים עם צרכים מיוחדים. המדריכים הם בנים ובנות בגילאי 16- 17, שעושים את הכל בהתנדבות ובשמחה. אך בשונה מתנועות נוער אחרות לילדים עם צרכים מיוחדים, שבט יובל הוא שבט ככל השבטים בתנועת בני עקיבא, והוא מוטמע בהווי התנועה. מתקיימות בו פעולות בשלישי ובשבת, יוצאים לטיולים ולנטיעות בט"ו בשבט, וכמובן, גם מתקיים מחנה קיץ מדי שנה.

עוד בערוץ החדשות של פרוגי:

אלעד לם, נער בן 17 ממודיעין, הוא מדריך בשבט יובל של סניף רע"ם (רעות–מודיעין). "מחנה הקיץ המסורתי היה בשבוע שעבר בימים שלישי–רביעי. נסענו כל שבטי יובל מרחבי הארץ ליער עופר שליד חיפה ושם התקיים המחנה", מספר אלעד. "החניכים חוו יומיים בשטח, כמו כל שאר השבטים האחרים. בעיקר עשינו להם כיף ושמח: מתנפחים, פעילויות, משחקים, ו-ODT (פעילות גיבוש חברתית), והם גם ישנו שם בלילה. החניכים מאוד נהנו והתרגשו מהפעילות השונה והייחודית להם. לא קורה הרבה שהם יוצאים לפעילות שכוללת גם לינה בשטח עם חברים. והיה באמת מאוד כיף, לנו ולחניכים".

© תנועת בני עקיבא בישראל - שבטי יובל

מחנה הקיץ של שבטי יובל שנעשה כל שנה לזכרה של תחיה בן מאיר ז"ל. תחיה נפטרה לפני כחמש שנים בעקבות התפרצות פתאומית של מחלה והותירה מאחוריה את בעלה - מאיר, וארבעת ילדיהם. מאיר ומשפחתו עוזרים גם בתחום הכלכלי וגם בביצוע של המחנה. מאיר מספר מדוע בחר להנציח את תחיה בדרך זו: "זה נושא שנגע מאוד בתחיה ז"ל. היא עסקה בחייה בתחום הזה של טיפול בילדים עם צרכים מיוחדים. וכשחשבנו איך להנציח את זכרה, הנושא של שבט יובל מאוד הסתדר לנו עם האופי שלה ועם דרך החיים שלה".

אלעד מספר גם על רגעי קושי במחנה: "יש חניכים שזו הפעם הראשונה שהם יוצאים למשך זמן ארוך כזה מהבית, וגם ישנים בחוץ. לא כולם מתמודדים עם זה טוב, זה קשה להם, ההורים חסרים להם, והם מתקשים. חלקם גם עושים בלאגן. זה באמת מאתגר אותנו המדריכים שצריכים להתמודד בכוחות עצמנו, אך למדנו להתמודד עם זה ולעבור את זה".

© תנועת בני עקיבא בישראל - שבטי יובל

"הדרכת ילדים עם צרכים מיוחדים היא לא פשוטה וזה שונה, הם לא תמיד אומרים מה שהם מרגישים ומודים לך. אך יש רגעי סיפוק אדירים כשהילד מחייך ושמח ואתה רואה שעשית לו טוב, או כשהוריו מודים לך על כל מה שאתה עושה למען הילד שלהם, ולמענם בעצם, כי כשאתה איתו אתה בעצם גם מקל עליהם".

למרות הקושי אלעד ממליץ מאוד על הדרכה בשבט יובל: "אני אומר ששווה מאוד להדריך, גם עם כל העומס בלימודים, זה מדהים. זה שונה ממקומות אחרים, בשבט יובל החניכים נכנסים לחברת כל הילדים בגילם, ולא רק הילדים כמוהם. אתה נותן להם להתחבר עם אנשים שלא היו מתחברים איתם בדרך כלל, הם ממש בתוך הסניף, חלק בלתי נפרד ואהוב מאוד ע"י כולם. למשל, אני זוכר שלפני כמה שבועות ראיתי חניכה שלי מדברת עם ילדה משבט נבטים, הן צחקו ושמחו, וזה מה שמראה את הייחודיות שבשבט יובל ".

© תנועת בני עקיבא בישראל - שבטי יובל

מאיר מוסיף ואומר: "לדעתי הגישה של שבטי יובל עם החניכים היא מעולה, זה ניסיון אמיתי לחבר אותם באופן בלתי אמצעי לפעילות הרגילה של הסניף. לדעתי לכולנו יש צרכים מיוחדים אך יש כאלו שיותר, והדרך להבין את זה לתת לחניכים בשאר השבטים בסניף להכיר את האחר בלי מחסומים דרך המפגש השבועי". הוא גם משבח את המדריכים ועבודתם הנפלאה: "זו התגייסות מאוד מיוחדת של אותם בני נוער, זה בהחלט לא מובן מאליו, זה סוג הדרכה שונה, היא מאוד אישית וצמודה לחניך, זה לא תנאים פשוטים, וזה לא קל. והם עושים את הכל בשמחה חיוך ואהבה רבה, בעיניי הם דור ההנהגה הבא של מדינת ישראל".  

תגובות