"היום הזה מסמל את התקווה לשלום, שהלכה ונעלמה". צילום: יעקב סער - לע"מ

"היום הזה מסמל את התקווה לשלום, שהלכה ונעלמה"

היום, לפני עשרים שנה, נרצח ראש הממשלה לעבר, יצחק רבין ז"ל. בדקנו איך מערכת החינוך מציינת את המאורע הזה: האם מנסים להעביר את מורשת רבין? האם השיח רלוונטי? ואיך מתייחסים ליום זה בבתי ספר ערביים ובבתי ספר דתיים?

לפני עשרים שנה, בשלוש יריות ששינו את פניי ההיסטוריה בישראל, נרצח ראש ממשלת ישראל לשעבר, יצחק רבין ז"ל. את רצח רבין, שנרצח בידי יגאל עמיר בעת עצרת התמיכה בהסכמי השלום, מציינים כל שנה בין התאריכים יב'-יג' בחשוון. 

עוד בערוץ החדשות של פרוגי:

היום, עשרים שנה אחרי, נדמה שהרבה לא השתנה. עדיין שונאים, עדיין מסיתים, לאנשים עדיין קשה לקבל את דעת האחר והם יציינו זאת גם בדרכים לא נעימות. בדיוק בזמן הזה, בעיצומו של גל טרור, שבו השנאה הולכת וגוברת, היינו רוצים שבתי הספר יציינו את רצח רבין בנקודת מבט שמתאימה למצב כיום. היינו רוצים שבתי הספר יערכו שיח מתעדכן ורלוונטי לימים אלו. האם כך הדבר?

כתבה
טור: "דווקא עכשיו ההיאבקות על הדמוקרטיה חשובה מתמיד"
יותם ויינטראוב
בטור מיוחד לקראת עצרת הזיכרון בהובלת תנועות הנוער שתתקיים בשבת, יותם ויינטרוב מזכיר לכולנו את המחיר של ההסתה: "כבר למדנו בעבר שהסתה יכולה להגיע להרבה מעבר למילים ותמונות"

"יצחק רבין מסמל בעייני את השלום שאין פה"

קלודין, נערה נוצרייה, מספרת לנו על יום הזיכרון ליצחק רבין בבית ספר נוצרי-ערבי: "בבוקר לפני שכולם נכנסים לכיתות, מזכירים את רצח רבין ומרחיבים טיפה. היו ימים שגם הזכירו אותו בכיתה אבל לא יותר מזה. אני חושבת שבבתי הספר צריכים להגביר את המודעות, אבל יותר מזה הם צריכים להסביר לילדים שאין צורך במלחמות כי זה לא מוביל לכלום. במלחמה אין מנצחים יש רק מפסידים".

"רבין מסמל את השלום שאין פה", אומרת קלודין, "בואי נגיד שפעם היה סיכוי לשלום, היום אני כבר לא מאמינה שזה יקרה וזה מאוד עצוב. רוב החברות שלי יהודיות ותמיד שאני שואלת את עצמי למה זה צריך להיות ככה, למה לא כולם יכולים להיות כמונו? מה הבעיה לחיות ביחד? את כל הבעיות בעולם אפשר לפתור חוץ מהמוות, במצב הזה לא נגיע לשום מקום. אני חושבת ששני הצדדים עשקניים ולא מקשיבים אחד לשני, היום הזה מסמל בעייני את התקווה לשלום שלצערי, הלכה ונעלמה".

זוכרים את רבין
זוכרים את רבין © יחסי ציבור

"אנחנו צריכים לדבר על קבלת האחר, השנאה וכל הדברים שסובבים את הנושא הזה"

בבית הספר "גבעת גונן" בירושלים, מציינים את רצח רבין בשבוע דמוקרטיה "אנחנו בית ספר שמחשיב עצמו לדמוקרטי ובשבוע של הרצח אנחנו עושים "שבוע דמוקרטיה" שכולל המון הרצאות בנושאים השונים, פעילויות בכיתה וכמובן טקס לזכרו של רבין. אני מאוד אוהבת את הדרך הזו וחושבת שהיא משמעותית ומלמדת את כל התלמידים", מספרת לנו תלמידה בבית הספר. "זו דרך מדהימה בעייני, כי היא מלמדת את התלמידים על קבלת האחר, שנאה וכל הדברים שסובבים את הנושא הזה. אני חושבת שבגלל המצב שאנחנו נמצאים בשנים האחרונות וגם בימים אלו אנחנו צריכים לדבר על הדברים האלו זה משהו שלא יגמר פתאום מהסיבה שלא מתעסקים בכולו ובמה שעושה לחברה אלא בדברים הקטנים יותר שמן הסתם גם פחות משמעותיים. כמובן שאסור לנו לשכוח מרצח רבין שהיה אחד הדברים היותר מזעזעים במדינה אבל אם אפשר לשלב וגם להסביר אליו זה יכול לעזור".

"בעייני היום הזה מסמל את הרוע בהתגלמותו ואת החוסר דמוקרטיה, אנחנו חיים במדינה דמוקרטית שכל אחד יכול להביע את הדעה שלו והיום שבו רבין נרצח, ראש הממשלה נרצח זה גם ללא ספק הרצח של הדמוקרטיה פה. זה משהו שזיעזע את המדינה וזה משהו שמפחדים שיקרה שוב. רצח פוליטי מערער את הערכים שלנו ואת הדמוקטיה שלנו ואין שום סיבה שבעולם שיקרה פה בגלל שום דעה שבעולם. צריך להמשיך לציין את היום הזה כדי לזכור, כדי לא לשכוח את מה שקרה גם אם לא חיינו פה והיום אין אף תלמיד בבית ספר שהיה חי בזמן הרצח". 

יצחק רבין בליל הרצח
© מיכאל קרמר

"רצח רבין בשבילי הוא ההפך המוחלט ממה שהדת שלי מייצגת"

יגאל עמיר, רוצח רבין, הגיע מהחברה הדתית. רצח רבין הוא נושא כאוב בחברה הדתית, נערה מבית ספר דתי מספרת לנו: "תמיד ביום הזה, יש תחושה מוזרה בבית ספר, לא יודעים אם לדבר על הנושא או לא, יש מין מתח באוויר. בסופו של דבר רוב השיחות מסתכמות בכך שמסבירים לנו, שאנחנו בתור דתיים צריכים להתנהג בצורה טובה ונאותה כי אנחנו מייצגים את הדת והתנהגות בצורה רעה ומזעזעת כמו זו של יגאל עמיר, פוגעת בשם ה'. אני חושבת שכל התלמידים בבית הספר, היו מצפים לקצת יותר, הייתי מצפה שיספרו לי מי היה רבין, מה הוא עשה, מה הייתה המורשת שהוא ניסה להנחיל. אני חושבת שמין הראוי שדווקא בתור בית ספר דתי, ינסו להסביר לנו את הצד השני, ידברו איתנו על האדם הגדול והמיוחד שהיה רבין, אדם עם שאיפות לשלום, לחיים טובים יותר".

"רצח רבין בשבילי הוא ההפך המוחלט ממה שהדת שלי מייצגת. האדם הזה שהחליט לרצוח את ראש הממשלה, לרצוח את הדמוקרטיה, רק בגלל שדעותיו היו שונות, אינו יכול לקרוא לעצמו אדם דתי. במיוחד בזמן הזה, במיוחד עכשיו, אנחנו צריכים ללמוד לדעת ולקבל, גם אם הדעות שלנו רחוקות ומנוגדות. אין סיבה לשנוא. ואני חושבת שבית הספר שלי ובתי ספר דתיים אחרים, למרות המורכבות והקושי, צריכים לדבר איתנו על זה, לפתוח את זה בפנינו. השנה, אנחנו משתתפים במעגלי שיח על רצח רבין יחד עם בתי ספר חילוניים, אני מקווה שזו היא התחלה של פתיחות ודיבור על הנושא הזה".

 

תגובות