טור: "דווקא עכשיו ההיאבקות על הדמוקרטיה חשובה מתמיד". צילום: מוטי קמחי

טור: "דווקא עכשיו ההיאבקות על הדמוקרטיה חשובה מתמיד"

בטור מיוחד לקראת עצרת הזיכרון בהובלת תנועות הנוער שתתקיים בשבת, יותם ויינטרוב מזכיר לכולנו את המחיר של ההסתה: "כבר למדנו בעבר שהסתה יכולה להגיע להרבה מעבר למילים ותמונות"

"האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית. יש לגנות אותה, להוקיע אותה, לבודד אותה. זו לא דרכה של מדינת ישראל. בדמוקרטיה יכולות להיות מחלוקות, אך הכרעה תהיה בבחירות דמוקרטיות". - יצחק רבין, עצרת השלום, 4 בנובמבר 1995.

השנה יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל מתקיים בתקופה רלוונטית מתמיד. כשהטרור משתולל, וגל של שנאה והסתה מציף את המדינה. דווקא עכשיו מתקרב היום הזה - שמציין 20 שנה לרצח, להסתה, ההסתה שהובילה לרצח. ואני חושב לעצמי, מה למדנו מאותו היום? מה למדנו מאותה התקופה?

עוד בערוץ החדשות של פרוגי:

אני פותח את הפייסבוק ומוצא את עצמי בתוך ים של אינסוף ביטויי נאצה, גזענות, הסתה, תמונות מבזות של פוליטיקאים ואנשי ציבור (ואף נשיא המדינה וראש הממשלה). רק לי זה קצת מזכיר את כיכר ציון 95'? רק הפעם הרבה יותר גדול, המוני וחשוף לכולם. כל אחד יכול לשתף, כל אחד יכול להגיב, כל אחד יכול להביע תמיכה בדבר הנוראי הזה על ידי לחיצה אחת קטנה על כפתור ה"לייק". כך ההסתה תופסת תאוצה ומיום ליום, מרגע לרגע, הופכת הרבה יותר גדולה ומפחידה.

© יחסי ציבור

אני חושב שיום הזיכרון ליצחק רבין הוא לא רק יום אבל על הירצחו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין, אלא יום מחשבה ותזכורת למה שיכולה להוביל הסתה. כמובן אין לי שום כוונה לכך שלא צריך לזכור ולהוקיר את רבין, להיפך, אני חושב שרבין עשה המון, וראוי על כך להערכה רבה, בטח ביום המוקדש לו. אך באותו היום ב-95' קרה עוד דבר נורא. עם הירצחו של ראש ממשלת ישראל נפגמו היסודות הבסיסיים של הדמוקרטיה.

"הסתה יכולה להוביל גם למעשים"

אדם אחד החליט ש"לא מתאים לו". לא מתאים לו ראש הממשלה הנוכחי, לא מתאים לו הצעדים שנוקט ראש הממשלה, לא מתאים לו החלטות הממשלה, לא מתאים לו ההסכמים, ומעבר להכל – לא מתאים לו שאזרחי המדינה בחרו באופן דמוקרטי באדם הזה, בממשלה הזו, בדרך הזו. בעת יריית הכדורים בראש הממשלה, הכדורים הצליחו לפגוע לא רק בגבו, אלא גם בדמוקרטיה, ביסוד הדמוקרטיה. בחובה (על פי הדמוקרטיה) לקבל את רצונו של הרוב עד לבחירות הבאות.

לכן, דווקא בימים אלה, שקודמים ליום הזיכרון ליצחק רבין, לא הייתי מצפה להיתקל בכזו עוצמה של הסתה. כבר למדנו בעבר שהסתה יכולה להגיע להרבה מעבר למילים ותמונות, הסתה יכולה להוביל גם למעשים. ודווקא עכשיו, רגע לפני יום הזיכרון, מתבקש שההסתה הזו תיפסק.

© יחסי ציבור

בשנים האחרונות מתקיימת עצרת רבין בסימן "זוכרים את הרצח – נאבקים על הדמוקרטיה" בהובלתן של תנועות הנוער בארץ. עצרת בה מושגים כמו: ימין, שמאל, חילוני, דתי, חרדי; אינם קיימים. רק מושג אחד חשוב שמחבר את כולנו – דמוקרטיה. כולנו נגיע לעצרת כדי לזכור את הרצח ולהיאבק על הדמוקרטיה. דווקא בתקופה הזו, כשהדמוקרטיה הולכת ונעלמת, ההיאבקות עליה חשובה מתמיד.

כמדריך בתנועת הצופים אמשיך לחנך לערכי הדמוקרטיה בהם דוגלת התנועה – שוויון, חירות, אחווה, סובלנות וכלל הערכים הנגזרים מתפיסת העולם הדמוקרטית. אמשיך לכוון את חניכיי לשיח עמוק ואידיאולוגי על נושאים חשובים ופוליטיים, כאשר לכל חניך תהיה הזכות להשמיע את דעתו.

יותם ויינטרוב
יותם ויינטרוב © צילום פרטי

ניפגש בעצרת.

עצרת הזיכרון המרכזית לרצח רה"מ יצחק רבין, תתקיים במוצ"ש ה- 31.10, בשעה 20:00, ומאורגנת על ידי  קואליציית "זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה" בהובלת תנועות הנוער הציוניות - בני עקיבא, הנוער העובד והלומד, הצופים העבריים, השומר הצעיר, המחנות העולים , תנועת דרור ישראל ארגונים חברתיים ומרכז רבין אשר הצטרף השנה לארגון העצרת.

בואו לכתוב על הקיר הוירטואלי של ynet

 

נמשיך להיאבק יחדהצטרפוhttp://bit.ly/Rabin31102015

‎Posted by ‎זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה‎ on‎ יום רביעי 14 אוקטובר 2015
תגובות