"זה דבר כל כך נדרש בתקופה הזאת להכיר את השונה". צילום: חן כהן

"זה דבר כל כך נדרש בתקופה הזאת להכיר את השונה"

ביום חמישי האחרון התקיים כנס "שונים ביחד" של מכון ברנקו ויס, בו נכחו אנשים ממגזרים שונים ומגוונים - יהודים, צ'רקסים, עולים חדשים, ערבים, דתיים וחילוניים ועוד. תלמיד שהשתתף בכנס: "אני בטוח שכן ישתנה משהו בגישה שלנו אחד כלפי השני"

התקופה האחרונה מתוחה במיוחד: אירוע רודף אירוע, והשסעים והמחלוקות במדינה רק גדלים מיום ליום. לאור המצב הרגיש הזה, נערך בשבוע שעבר כנס "שונים ביחד" של מכון ברנקו ויס, רשת של בתי ספר בכל הארץ, המשלב בתוכו מרצים, מורים ותלמידים באותו הגיל ממגזרים ודתות שונים. מטרת הכנס היא לנסות לאחות את הקרעים בין כל המגזרים בחברה הישראלית, ולשאול שאלות על האמת הפרטית והקולקטיבית שלנו, והקיום המשותף אחד עם השני. 

עוד בערוץ החדשות של פרוגי:

יובל פלג, תלמיד כיתה י' ממועצה איזורית גזר בבית הספר של "ברנקו ויס", השתתף בכנס. לאחר מכן הוא שוחח איתנו על ההשתפות באירוע: "זה דבר שהוא כל כך נדרש בקרב הנוער היום בעיקר בתקופות כאלה שמפלגות עכשיו את הארץ, קצת להכיר את השונה. הם באו ושאלו אותנו אם קיום משותף זה הגיוני מבחינתנו ולא באו ישר ואמרו שחייבים לחיות ביחד, האם יכולה להיות אמת משותפת של אנשים ממגזרים שונים, ככה שכשהגנו לשם זו לא הייתה רק סיסמה שהייתה באויר". 

© חן כהן

בכנס נכחו והרצו אנשים רבים ממגוון מקומות בחברה הישראלית, כך ממשיך יובל לספר: "היו שם אנשים רבים עם תפקידים מכובדים, למשל דוקטור ממוצא בדואי (ד"ר מוחמד אלנבארי). הרבה אנשים מהסביבה שלי שהם היו שומעים בדואי בטוח שהם לא היו חושבים של דוקטור הנדסת חומרים בכימיה שפועל כמחנך וכראש מועצה מקומית כבר מספר מכובד של שנים. או אדם חרדי שאני לא הייתי חושב שהמפגש איתו הוא יהיה כל כך טוב והוא פשוט היה מאושר לראות ולספר לנו על פועלו המדהים בתור סופר, עיתונאי, ובעיקר איש שפועל לאחדות וכל כך מכיל, ונפתחו לנו שם המון אפיקים חדשים".

© חן כהן

הכנס אף נפתח עם להקה המורכבת מ-45 תלמידים מבית שמש, עין ראפה ועין נקובה, שכולם שרו ביחד את המנון ברנקו ויס בעברית וערבית ואת השיר "עוד יבוא שלום עלינו". התלמידים למדו את השירים ביחד, ועזרו אחד לשני עם הלמידה של השירה בשפות שונות. 

בבית הספר של יובל תלמידים ברמות שונות של אמונה וקרבה לדת, ולעיתים ההבדלים האלו גררו אחריהם הערות עוקצניות ולא נעימות, למרות "שכולם בסך הכל חברים של כולם. הם לא חלק מההתנהלות היום יומית שלנו ואין לנו שיח איתם, אבל בעקבות ההרצאות אני בטוח שכן ישתנה משהו בגישה שלנו אחד כלפי השני". 

תגובות