"ישראל עולה כיתה" - גרסת המציאות. צילום מסך מהפייסבוק

"ישראל עולה כיתה" - גרסת המציאות

עומס מטורף, תשישות אין סופית ושבוע עמוס במיוחד, כך מרגישים חייהם של תלמידי כיתה יא, על פי פוסט בפייסבוק ששיתפה שאנל פסקל והפך לויראלי. "אנחנו שפני הניסיונות של משרד החינוך" היא כתבה בפוסט. תלמיד אחר מספר גם הוא "אין אוויר לנשימה, עוברים ממבחן אחד לשני ללא הפסקות"

התוכנית החדשה "ישראל עולה כיתה", שנכנסה לתוקפה בשנה שעברה, מעמידה את תלמידי כיתות יא' בלחץ עצום עקב כך שהם נאלצים להיבחן בבחינות הבגרות רק בכיתות יא' ויב'. הבעיתיות ברפורמה החדשה היא דחיסת מבחני הבגרות בשנתיים במקום בשלוש שנים, כפי שהיה נהוג עד כה. תוצאות הרפורמה בחלק מהמקרים הן יאוש, תשישות ומחסור רציני בשעות השינה, שנגרמות בגלל העומס הרב בלימודים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

דעה
שפני הניסוי שנתון 99 – הניסוי עומד להתחיל
עומרי גורן
שנת הלימודים תחל בעוד מספר ימים ואיתה גם השינויים בעקבות הרפורמה "ישראל עולה כיתה". אך עם כל הכוונה הטובה לשינוי שצריך לקרות במערכת החינוך, עומרי גורן חושב שהשינויים לא מבוקשים

"אני מתכוונת להמשיך עם המאבק עד שנגיע לשר החינוך ונקבל את השינוי שאנחנו רוצים"

לשאנל פסקל תלמידת כיתה יא' מבית ספר תיכון "אחד העם" בפתח תקווה, נמאס מכך. היא פירסמה פוסט בפייסבוק שעורר הרבה רעש וזכה למאות לייקים ועשרות שיתופים. בפוסט כתבה שאנל על הקושי בלהיות "שפני הניסיונות של משרד החינוך", כלומר השכבה הראשונה שבוחנים עליה את הרפורמה החדשה, על השבוע המאוד עמוס שלה ועל המספר המוגזם של העבודות והמבחנים שהיא צריכה לעשות בזמן קצת מדי. בעקבות הסערה התקשורתית שעורר הפוסט שוחחנו עם שאנל שסיפרה לנו כי "המטרה הייתה ליצור כמה שיותר רעש, תהמולה תקשורתית, שתייצר לחץ על משרד החינוך בשביל שנקבל תגובה ואפילו סיכוי לשנות". 

16/12/15היי,שמי שאנל פסקל,תלמידה בת 17, מבית הספר תיכון"אחד העם" בפתח תקווה ולומדת בכיתה י"א.והנה סדר המטלות שלי לשב...

‎Posted by Chanel Pascal New on‎ ראשון 20 דצמבר 2015

שאנל מקבלת מכתבי תגובה מתלמידים, מורים ואף קיבלה מכתב תגובה מארגון המנהלים והמורים, אבל היא עדיין לא הגיעה לפסגה "אני מתכוונת להמשיך עם המאבק עד שנגיע לשר החינוך ונקבל את השינוי שאנחנו רוצים". מטרת השינוי היא הפחתת העומס הלימודי וביטול התנדבות של שישים שעות במסגרת תוכנית המחויבות האישית. "אני חוזרת הביתה בשעות מטורפות" מספרת "ואז אין לי אפשרות לנוח או לבלות עם חברים, אני צריכה ללמוד למבחן, לעשות עבודה או להתנדב".

הפיתרון לבעיה, לפי שאנל, הוא קיצוץ שעות המחויבות האישית."הייתי רוצה שיבטלו את המחויבות האישית רק בכיתה יא', מפני שיא' זו השנה הכי קשה מבחינה לימודית ואין לנו זמן להתנדב, בנוסף אני מאמינה שהתנדבות צריכה לבוא מהלב ואנחנו לא מתנדבים בגלל שאנחנו רוצים אלא בגלל שהמחויבות האישית היא תנאי לקבלת תעודת הבגרות".

© צילום מסך מהפייסבוק

 "העומס עלה משמעותית משנה שעברה, אין אוויר לנשימה"

שאנל היא לא התלמידה היחידה שמרגישה את העומס המטורף, נווה קולישר, תלמיד כיתה יא', מבית הספר "סולם צור", שותף בדיוק לאותה הרגשה. "העומס עלה משמעותית משנה שעברה, אין אוויר לנשימה, עוברים ממבחן אחד לשני ללא הפסקות, וזה עוד לפני שהתחילה תקופת הבגרויות".

"מבחינת שעות השינה, בשנה שעברה ישנתי לפחות שמונה שעות בלילה, אבל השנה אם אני ישן שש שעות מצבי מעולה. הייתי מעדיף שהרפורמה תתבטל והבגרויות יתפרסו על שלוש שנים במקום שנתיים, למשל את הבגרות באנגלית שאני עושה השנה הייתי יכול לסיים בשנה שעברה. בנוסף לכל הבגרויות מחייבים אותנו לעשות מחויבות אישית של שישים שעות שרק מגבירה לנו את העומס".

© מוטי קמחי

גם שגרת יומה של התלמידה גל אריה עמוסה במיוחד, היא סיפרה לנו על הקושי המיוחד בלהיות תלמידה בכיתה יא', שבעקבותיו, היא תרד מארבע יחידות מתמטיקה לשלוש יחידות. "הציונים דורשים הרבה יותר השקעה משנה שעברה, ומבחינה חברתית העומס מאוד משפיע, כמעט ואין זמן לצאת עם חברים רוב הזמן הפנוי מוקדש ללמידה". גל מבהירה שאינה נגד כל הרפורמה "אני לא חושבת שצריך לבטל את הרפורמה החדשה בגלל שאני מרגישה שהורידו חומר מבחינה משמעותית, אבל הפריסה למשך שנתיים לדעתי היא טעות".        

"רפורמה שגזלה מאיתנו כל רסיס מנוחה שנשאר לנו"                                                

בנימין מיידן, החליט גם הוא לא לשתוק לנוכח העומס הכבד המוטל עליו ועל תלמידי כיתה יא'. בעצומה שפתח כתב בנימין: "אנו פועלים למען שינוי ברפורמה שגזלה מאיתנו כל רסיס מנוחה שנשאר לנו. אנו פועלים למען שינוי כי אנו דור העתיד, לא שפני הניסיונות של שרים כושלים! עקב הרפורמה שנעשתה ע"י שר החינוך לשעבר שי פירון אנחנו עמוסים במבחנים, בחנים ועבודות עד אין קץ בנוסף כמובן לשיעורי בית וחזרה על החומר הנלמד בכיתה, דבר אשר גוזל מאתנו כל שמץ של חיי חברה או מנוחה!"

תגובות