"אני משנה לאנשים את דרך החשיבה על הסביבה ומגן עליה". צילום: מורי חן

"אני משנה לאנשים את דרך החשיבה על הסביבה ומגן עליה"

סיורים, פעולות וצלילות לקרקעית היום, כל אלו הם חלק מהדברים שעושים בני הנוער שמתנדבים בתוכנית "שומרי המפרץ" שמטרתה לשמור על קרקעית הים באילת נקייה. "רוב האנשים לא יודעים מספיק לאיזה נזק הפסולת יכולה לגרום"

"בצלילה האחרונה הוצאנו 135 ק"ג של זבל והיו פעמים בהן הוצאנו כמעט 500 ק"ג של זבל מהים", כך מספר לנו מתן איציק מתוכנית "שומרי המפרץ". לא פעם כשאנחנו יוצאים לבלות בחוף הים, לא פעם החוף נותר מלוכלך וחוץ מהחוף שנראה מלוכלך גם חיות הים סובלות, נחנקות ומתות. בשביל לנסות להתגבר על התופעה העצובה הזו הוקמה בשנת 2004 תוכנית "שומרי המפרץ" על ידי עמותת הסביבתיות באילת. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

במהלך התוכנית נפגשים בני הנוער פעם בשבוע לאורך שנת הלימודים במהלך פגישות אלו נחשפים בני הנוער למגוון רב של הרצאות, פעולות, סיורים ולימודי העשרה. בתוכנית פעילים נערים ונערות מכיתות ט' ועד י"ב, מבתי ספר באילת וקיבוצי הערבה הדרומית. "אנחנו עושים מידי חודש צלילות", ממשיך מתן לספר. "בצלילות אנחנו יורדים אל קרקעית הים ואוספים פסולת וממינים אותה ושולחים למיחזור. אנחנו גם מסבירים לתיירים ולמבלים". 

© מורי חן

"לדעתי רוב האנשים לא יודעים מספיק לאיזה נזק הפסולת יכולה לגרום. שקית פלסטיק שלוקח לה הרבה זמן להתפרק ויכולה לגרום לחנק של חיות רבות או בתוך שקית או בפחית יכול להכנס דג שלא יצליח לצאת משם וכתוצאה מזה הוא ימות. הפסולת והזבל יכולים לגרום לנזק עצום, אפילו להכחדה של מינים. הפעילות של שומרי המפרץ חשובה מאוד מכיוון שבאיזור אילת יש הרבה דגים והם אינם מבדילים בין זבל לבין אוכל ואם הם יאכלו את הזבל הם עלולים למות. פעילות ההסברה שלנו מתמקדת בהצגת ממצאים שנאספו במהלך הצלילות כמו פחיות בקבוקים שתמיד נמצאים בים. פעם מצאנו אפילו דוש של מקלחת".

מתן מספר שהתוכנית לא רק תורמת לסביבה, אלא תורמת גם לו באופן אישי: "בשומרי המפרץ למדתי דברים חדשים והתוכנית השפיעה על חיי היום יום שלי. לדוגמה, עכשיו אין סיכוי שאני אזרוק משהו על הריצפה, אני מפריד את הפסולת בבית אני ממחזר ואני גם מעיר לחברים כשהם זורקים משהו כדי שגם הם ישמרו על הסביבה. אני עדיין ממשיך ללמוד הרבה משומרי המפרץ".

© מורי חן

"אני מאוד נהנה מהתוכנית כי זה מאוד כיף לצלול, בתחילת התוכנית עברנו קורס צלילה ואנחנו צוללים וזה מאוד כיף גם הפעולות עצמן בהן אנחנו מתגבשים כקבוצה וגם התחושה שאני משנה לאנשים את דרך החשיבה על הסביבה ובכך אני מגן גם על הסביבה. בכל שנה מצטרפים חניכים חדשים שעוברים שלב של הסמכה בו הם עוברים פעולות של למידה על המפרץ ובכלל על איזור אילת ובנוסף אנחנו לומדים על נושאים סביבתיים שונים כמו על החשיבות של מיחזור למשל".

© מורי חן

עד לאחרונה התוכנית קיבלה תמיכה מהעירייה, ומאז התמיכה צומצמה. כיום הם נעזרים בעיקר בתרומות כדי להפעיל את התוכנית. לתרומות לתוכנית "שומרי המפרץ" נתן לפנות אל מורי חן 053-7370101 או – morichen@zahav.net.

תגובות