summer_ bakikar#: ראיון עם המרצים הצעירים. צילום פרטי

summer_ bakikar#: ראיון עם המרצים הצעירים

לקראת אירוע summer_ bakikar#, שאלנו את ארבעת המרצים בTALKSTEL, נור, נורהאן, חוליאן ואורי, כמה שאלות על מה יש להם לספר לנו, ועל התחושות שלהם לקראת ההרצאות

עיריית תל אביב-יפו ומועצת הנוער העירונית מקיימות לקראת החופש הגדול, בפעם הראשונה את אירוע summer_ bakikar# שיתקיים היום (ה'), בשעות הערב. האירוע מיועד לתלמידי כיתות ט'-י"ב מבתי הספר בעיר ויכלול הופעה חיה של להקת קפה שחור חזק, יריד תעסוקה ואת אירוע TALKSTEL בו יספרו בני נוער, בהרצאות קצרות, סיפור קצר ומעניין על החיים שלו.

עיריית תל אביב ומועצת הנוער העירונית - תל אביב
 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

הנה הצצה קטנה לסיפורים שלהם ולתחושות לקראת האירוע: 

נור גנדור - חווית צוק איתן

נור בת ה-17 וחצי מיפו תספר על החוויה שלה בצוק איתן, בזמן שהייתה מדריכת קייטנה של ילדות בכיתות ד'-ו' בלי שהן ידעו שהיא ערביה. כשגילו הילדות שנור ערבייה, החלו השאלות והתהיות. מאז, היא משתדלת לא להחביא את הזהות שלה – "המציאות שלנו לא תמיד תהיה מקבלת, פתוחה ואוהבת, אבל ברגע שאתה אמיתי ושלם עם עצמך אתה הופך לבלתי מנוצח".

"ההרצאה שלי היא על הרצון שלי ושל כל אחד "להשתלב" בחברה שלנו ובכל פורום אחר. לפעמים אנשים באמת בלי לשים לב, מאמצים לעצמם דפוס התנהגות מסוים או מעדיפים לא לדבר או להביע עמדה, מהפחד שלהם להישפט או לא להיות חלק מהרוב", מספרת לנו נור, "בהרצאה שלי בחרתי לגעת בחלק ממני וממי שאני -שהוא ה"ערביה"".

נור
נור © צילום פרטי


"החלטתי להעביר את ההרצאה לאחר שבפרויקט צילום שהשתתפתי בו, היה תוצר של סרט קצר על הרצון לחיות בשלום יחד: יהודים וערבים. בעקבותיו יצרה איתי קשר רכזת הנוער שלי, והציעה לי להשתתף ולהרצות. באותו הרגע החלטתי שזאת ההזדמנות שלי להעביר את המסר שלי: לא לאמץ לעצמינו דפוס התנהגות שהוא לא שלנו. להיות מודעים ואמתיים למי שאנחנו בלי לדפוק חשבון למה שאחרים חושבים. שהיותי ערבייה לא מונעת ממני לאהוב דברים או שיהיו לי תחביבים או חלומות. קורה לי הרבה שאנשים מופתעים מזה שאני אוהבת לשמוע את שלמה ארצי לדוגמה, כי אני ערבייה". 

נור ממשיכה ומספרת על ההתרגשות לקראת ההרצאה באירוע: "הבמה שניתנה לי זאת במה שאני לא לוקחת כמובן מאליו, רציתי לחשוף סיפור או חוויה שלא באמת שומעים ורואים בכל יום. אני מדמיינת שאני לא מפדחת את עצמי על הבמה ושמוחאים לי כפיים, אני ממש אשמח לשמוע בסוף האירוע, שבאמת נגעתי באנשים או שהצלחתי לחשוף אותם לנקודת מבט חדשה".

נורהאן אבו קוטוב - "אני מוסלמית, טבעונית ופמינסטית גאה"

נוראן היא טבעונית, פמינסטית ומוסלמית, בת 15, מיפו. השילוב בין השלושה גורם לה להילחם על הזהות שלה בכל יום מחדש, לשבור ציפיות ולהתמודד עם אכזבות. "ההרצאה שלי תעסוק בסטירות בזהויות שלי, בטבעונות והפמיניזם מול החברה המוסלמית ובהיותי מוסלמית מול החברה הישראלית", מספרת לנו נורהאן.

"אני מדריכה נוער בכיתה ט' במסגרת המד"צים ובאחד הסמינרים פנה אליי גיא, שהוא אחד האחראיים על האירוע, הוא סיפר לי קצת על האירוע ומאוד התלהבתי כי אני אוהבת את הבמה. חשוב קודם כל לספר חוויה אישית, קצת שונה ולהראות דמות אחרת ממה שיש לאנשים בראש כשאומרות "ערבים" או כשאומרים "פמיניסטית" ו"טבעונית", ולעודד קבלה ופתיחות ראש בחברה מקובעת".

נורהאן
נורהאן © צילום פרטי

על התקוות של מהאירוע מספרת נורהאן: "אני מקווה שאנשים יראו משהו קצת שונה, ערבוב זהויות, ובעקבות זה יהיו קצת יותר פתוחים לגבי אחרים ואחרות, לגבי אידיאולוגיות שלאו דווקא תואמות רקע שבאו ממנו, אבל עדיין, לא ישימו גדר סביב כל דבר.".

חוליאן קרסנבלט - "כך ניצחתי את הפרעות האכילה"

חוליאן יספר על המעבר מאנורקסיה לבולימיה ועל האשפוז האחרון שלו שנמשך 9 וחצי חודשים, לאחריהם הוא החליט לשקם את עצמו, בעזרת פנימיית נווה צאלים ובזכות החונך שלו, שעובד בפנימייה 35 שנה. "אני חוליאן, בן 19 מנהריה, עושה שנת שירות בתנועת הנוער "כנפיים של קרמבו". ההרצאה שלי עוסקת במשבר נפשי חוויתי בשנות החטיבה שלי ובהתגברות שלי עליו בזכות הפנימייה אליה הגעתי, שהסתמנה בעשייה חברתית וחיים משמעותיים".

"אני חושב שקיבלתי מתנה - אם הצלחתי לעבור את כל מה שעברתי, והיום אני עומד כאן מחויך ומאושר, סימן שאני צריך להשתמש בכלים ובכוחות שקיבלתי למען השינוי החברתי. לכן, אני משתמש בפלטפורמה, במטרה להעצים בני ובנות נוער בכלל, וכאלה הנמצאים ונמצאות במצב דומה שלי בפרט", מספר. "המסע שעברתי העניק לי "צרור מפתחות" שפתח לי דלת לעולם של עשייה, נתינה, קימה בבוקר עם מטרה, משמעות ועוד. הבנתי שהתרופה לנפש שלי אינה אף כדור פסיכיאטרי, אלא עשייה מתוך מטרה גדולה של שינוי עולם, נתינה שהתמורה שלה היא אושר וסיפוק, ספורט, חברים, משפחה, בן זוג מדהים וכו'".

חוליאן
חוליאן © צילום פרטי


"אני מקווה שאחרי ההרצאה נער\ה שהיה או נמצא במצב דומה לזה שהייתי בו יקבל השארה וינסה מסגרת התנדבותית שתסיח את דעתו מהמשבר ותיתן סיבות לקיום שלו, הרבה פעמים בעת משבר נערים תוהים "למה הם בכלל ממשיכים", משתפ אותנו חוליאן בציפיות שלו מההרצאה. "הדבר המדהים ביותר יהיה אם נער\ה ייגש אליי ויגיד שאכן נגעתי בו והשפעתי עליו. המטרה הגדולה היא העצמת בני נוער והשראה לכאלה שבמצוקה נפשית. תאמינו שגם הבלתי אפשרי, הוא בסופו של דבר אפשרי".

אורי נוסן - "אמא, החלטתי לרדת כיתה"

"החיים מובילים אותך במסלול אחד: לסיים תיכון עם בגרות מלאה, לעשות צבא, רצוי לשרת בקרבי, ללמוד באוניברסיטה, לעשות תואר או שניים, לעבוד במקצוע שיביא לך כסף, להתחתן, רצוי עם אישה, רצוי שתהיה יפה ולעשות ילדים. המסלול הזה לא מתאים לכולם", כך יפתח את הרצאתו אורי נוסן, בן 19 מרמת גן, שהחליט לרדת כיתה כי הרגיש שאינו מוכן ליציאה לחיים האמיתיים.

"ההרצאה שלי היא על ההחלטה שלי לרדת כיתה, לסיים בית ספר בלי תעודת בגרות ולהשקיע את רוב זמני בשלוש תנועות נוער: הנוער העובד והלומד, השומר הצעיר וכנפיים של קרמבו. הבנתי שהסיפור שלי הוא שונה מהסיפורים של בני נוער אחרים, בכך שהלכתי במסלול שהוא שונה מהמקובל בחברה".

אורי
אורי © צילום פרטי

מטרת ההרצאה מבחינת אורי היא: "שבני נוער יבינו שאין רק מסלול אחד שבו כולם חייבים ללכת, ושיבינו שהם צריכים למצוא את המסלול שמתאים להם אחרי שישמעו את הדוגמא שלי. בהתחלה נרתעתי מלהרצות כי אני חלוק בין שלוש תנועות נוער, אבל הרכזת שלי בכנפיים של קרמבו אמרה לי שהסיפור שלי מעניין, וכשהיא אמרה לי שאני לא אמור בהרצאה לייצג תנועה, אלא לייצג את עצמי, אז היה לי יותר קל ללכת לראיונות לקבלה להרצאות".

"אני מקווה שאחרי ההרצאה או בעקבותיה אני אצליח לפתוח נקודת מחשבה חדשה אצל בני נוער שהם לא רגילים לשמוע. אני לא אומר להם "לכו בעקבותיי", אני אומר להם, "לכו תחקרו, תנסו למצוא את המסלול שמתאים לכם". במילים אחרות אני לא אומר להם מה לחשוב, אני אומר להם איך לחשוב".

תגובות