תפתחו ספרים: המקצועות המיוחדים לבגרות שלא הכרתם. צילום: shutterstock

תפתחו ספרים: המקצועות המיוחדים לבגרות שלא הכרתם

אם אתם חושבים שהמקצועות שנלמדים לבגרות משעממים, כנראה שפשוט לא זכיתם להכיר את המקצועות הנכונים. סינית, קולינריה ועיצוב אופנה הם רק חלק מרשימה ארוכה של מגמות מקוריות שנלמדות לבגרות. על מה בדיוק נבחנים? איך לומדים? ובאיזה בית ספר ניתן למצוא כל מקצוע? כל הפרטים בכתבה שלפניכם

אם הייתם נכנסים לתיכון לפני 10 שנים, סביר להניח שלא הייתם מתלהבים מרשימת המקצועות המורחבים שהיו מוצעים לבחירת התלמידים. ביולוגיה, מדעי החברה, כימיה, פיזיקה ולימודי ארץ ישראל הייתה רשימת המגמות העיקרית שעמה התלמידים נאלצו להסתדר.

בשנים האחרונות החלה להתפתח מגמה חדשה בעולם המקצועות המורחבים שנלמדים לבגרות, אשר במסגרתה כל תיכון מנסה להתבלט ולהראות ייחוד. אך אל תטעו, רשימת המגמות המוכרת עוד רחוקה מלהיעלם, אבל אין ספק שהיא משודרגת והופכת את בית הספר למקום חוויתי ומעניין. הכנו עבורכם רשימה של שבע מגמות בלתי רגילות שאף אחד מאתנו לא היה מסרב ללמוד, גם אם מדובר בלהיבחן בעוד 5 יח"ל.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

דלית שטאובר, מנכ"ל משרד החינוך לשעבר ומנהלת פדגוגית של אתר YSCHOOL: "מתן אפשרות לתלמידים להבחן בנושאים מעבר למקצועות הליבה קיים מזה עשרות שנים, אולם רבים אינם יודעים כי ניתן להבחן ב-147 מקצועות שונים. חלק מהמקצועות פשטו ולבשו צורה במשך השנים, כמו כלכלת בית ובישול שהפכו לקונדיטוריה או לאומנות הבישול. חלק מהמקצועות שינו את שמם ואת תכנם, בשל ההתפתחות האדירה שזולגת מהעולם הטכנולוגי לתחומים המסורתיים, כך למשל מכונאות רכב הפכה לאוטוטרוניקה וחלק מהמקצועות הינם תולדה של הגלובליזציה והצורך להיפתח לעולם ולהכשיר בוגר שיוכל לתפקד, לקיים תקשורת אפקטיבית ולהתפרנס בכבוד - כמו הסייבר".

סייבר

לטובת אלו מאתנו שעדיין לא התוועדו לעניין, נאמר כי מגמת סייבר כיום היא הדבר הכי חם. בעולם בו כל תחום מתקשר לרשת, תמיד יהיו אנשים שינסו לפגוע בה ולשתול בה הרס, וכאן מגמת הסייבר נכנסת לתמונה מתוך מטרה לייצר את דור ההייטקיסטים הבא. המגמה נלמדת בין היתר בתיכון "מקיף א'" שבבאר שבע וב"אורט קריית ביאליק" שבקריות, וכוללת 5 יחידות לימוד בתחומי מדעי המחשב, סייבר, מתמטיקה ומדעי הטבע כאשר תנאי הכניסה למגמה הוא לימוד שפה זרה ברמה של 5 יח"ל. מלבד הלימודים הפורמליים, המגמה משלבת הרצאות של מומחים, ימי שיא וסיורים בתעשייה ובמערכת הביטחון.

gettyimages-56622327
 © gettyimages

קולינריה

אוהבים לבשל? אין לנו ספק שהתיכון הקולינרי "תדמור" הוקם עבורכם. מה בתפריט? בנוסף למקצועות החובה מתבצע גם לימוד מקצועי שכולל מגוון נושאים כמו אומנות הבישול, תורת התפריט והטכנולוגיה של המזון. התלמידים יוצאים לסיורים מקצועיים, עורכים פרויקט שנתי של בישול גורמה ואפילו לוקחים חלק בתחרויות בישול בארץ ובחו"ל. העומדים בבחינות מקבלים בסוף הלימודים תעודת מקצוע "טבחות סוג-1", מטעם משרד הכלכלה והתעשייה שמהווה כשלב הראשון בדרך לתואר הנכסף - שף.

gettyimages-618371730_1
 © gettyimage

מחול

כן, קראתם נכון, יש כזה דבר בגרות במחול. אם אתם אוהבים לרקוד ולא מסוגלים לשבת על הכיסא במשך 45 דקות ולהקשיב למורה, כנראה שמקומכם במגמת מחול שנלמדת בין השאר ב"אורט ע"ש גרינברג" שבקריית טבעון וב"תלמה ימין" שבגבעתיים. המגמה פועלת במסלול תלת שנתי לבגרות מורחבת של עד 5 יח"ל ובמסגרתה אף ניתן לגשת לבחינת רסיטל במחול המהווה 5 יח"ל נוספות. המגמה חושפת את התלמידים לתכנים ולרוח של המחול, כך שבסוף הלימודים יהיו להם כלים כדי להתפתח מקצועית בתחום או להמשיך לעולמות תוכן אחרים עם יתרונות רב תחומיים. מי אמר שלרקוד זה רק תחביב?

סינית

אם אתם נמשכים לתרבות המיוחדת של סין ומשתוקקים לנהל שיחה בסינית, תוכלו למצוא לא מעט תיכונים בארץ שמלמדים סינית לבגרות, כמו תיכון "בליך" ו"אהל שם" שברמת גן, "תיכון ערבי חדש" ו"מקסים לוי" שבלוד, ו"התיכון הישראלי למדעים ולאומנויות" שבירושלים. בחינת הבגרות בסינית מתקיימות ברמות של 3 ו-5 יח"ל וכוללת תרגום קטעים מסינית לעברית ולהיפך, הבנת הנקרא, השלמת משפטים ותרגילי דקדוק שונים. תמר כהן קהת, המפקחת על הוראת הסינית, האיטלקית והגרמנית במשרד החינוך: "הביקוש ללימודי סינית הולך וגובר מדי שנה, ככל שכוחה הפוליטי והכלכלי של סין מתחזקים כך יותר ויותר בתי ספר, הורים ותלמידים מבינים את החשיבות של הנושא הן ברמת הפרט והן ברמת המדינה. לימוד השפה הסינית לא רק פותח בפני התלמידים עולמות חדשים של אופני חשיבה ושל תרבות, אלא גם פותח בפניהם הזדמנויות מגוונות בהשתלבותם במערכת ההשכלה הגבוהה ובעולם העסקים הגלובאלי". 

 שיעור בסינית. באדיבות yschool
 

איראן, ביטחון ומודיעין

תמיד חלמתם לשרת במודיעין? תכנית מיוחדת בתיכון "בן גוריון" שבפתח תקווה יכולה להגשים לכם את החלום. במסגרת התכנית, התלמידים נבחנים בשתי יחידות במודיעין וביטחון, שתי יחידות בפרסית ויחידת לימוד בתרבות איראן כאשר בסוף התכנית הם מועמדים לתפקידי המחר בצבא ויוצאים עם ידע שימושי ונרחב שלא תקבלו באף מקום אחר.

shutterstock_448358068_1
 © דובר צה"ל

וטרינריה

בכפר הנוער "ויצו גן נוף" שבפתח תקווה מציעים לתלמידים ללמוד במגמה בלתי רגילה ומגניבה - וטרינריה. במסגרת חמש היחידות שנלמדות בה, התלמידים מטפלים בבעלי חיים מאושפזים, מתנסים במתן חיסונים וזריקות, ואפילו מסייעים לווטרינרים בצילומי הדמיה ובניתוחים. בסיום לימודיהם הם אף מקבלים תעודה מקצועית של אח -וטרינר שתאפשר להם להשתלב בעתיד בשוק העבודה בתחום הרפואה הווטרינרית או ביחידת ה"עוקץ" שבצה"ל.

עיצוב אופנה

מסתבר שכדי להיות מעצבי אופנה לא צריך לחכות, מפני שכבר במסגרת התיכון ניתן ללמוד איך לעצב תלבושות. במסגרת המגמה, התלמידים נחשפים ליישומי המחשב שקשורים לעולם האופנה, מתנסים באמנות שימושית ועורכים פרויקט גמר שכולו עוסק בעיצוב. נשמע חלומי? תוכלו למצוא את המגמה בתיכון "ויצו" שברחובות, בקרית החינוך "בנות מלך" שבירושלים, בתיכון "מקיף יהוד", בתיכון "רעות לאמנויות" שבחיפה ובתיכונים נוספים ברחבי הארץ.

shutterstock_448358068_1
 © shutterstock

ומה עושה מי שאין לו את המגמות הללו בבית ספר? דלית שטרואבר מסבירה: "למידה מרחוק באמצעות פלטפורמות דיגיטליות, הוכחה כיעילה בזכות נגישות וחווית משתמש פשוטה. לכן, גם תלמידים בודדים יכולים לרכוש ידע בתחום שהם רוצים ללמוד. במסגרת זו ניתן למצוא מגוון אתרים כגון התיכון הוירטואלי של מט״ח, אתר מלומד, וכמובן אתר yschool. יש להדגיש כי yschool מציע לתלמידים ספרייה של מעל 3500 סרטוני למידה בכל המקצועות המסורתיים לבגרות ומקצועות הליבה אך תוך עדכון מתמיד של מקצועות בחירה בעלי אופי ייחודי יותר כגון סינית ופסיכולוגיה".

תגובות