מציאות מדומה: סרט עתידני על נער נכה זכה במקום הראשון בתחרות נייס. צילום מסך מהסרט

מציאות מדומה: סרט עתידני על נער נכה זכה במקום הראשון בתחרות נייס

בשבוע שעבר התקיים גמר תחרות נייס, המעניקה לבני נוער הזדמנות ליצור ולהפיק סרטים בכוחות עצמם. הסרט הזוכה מגולל את סיפורו של נער היושב בכיסא גלגלים שנשאב למשחק מציאות מדומה בשנת 2025

לפני מספר שבועות דיווחנו לכם על תחרות נייס שנותנת הזדמנות לבני נוער שלא לומדים במגמות תקשורת או קולנוע להיות במאים, תסריטאים, שחקנים או מפיקים וגם לזכות בפרסים. בשבוע שעבר התקיים גמר התחרות בסינמטק חולון. הסרט שזכה במקום הראשון הראשון הוא הסרט "מציאות מדומה", שעוקב אחרי נער בשם מיכאל שמתנייד בכסא גלגלים במציאות של 2025. שוחחנו עם אלעד גיטלמכר ויונתן הלווינג שיצרו את הסרט הזוכה ועם מנהלות הפרוייקט מורין פלסיוס ודניאל ישראל.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

גיבור הסרט חווה הצקות, הקנטות ולגלוג מהחברה ולא מוצא את עצמו, פיזית וחברתית. הוא נסחף לתוך משחק מציאות מדומה בשם "New Life" שמהווה את המציאות עבורו, שם הוא מרגיש שווה בין שווים. במקביל נאלץ חברו הטוב ביותר, עידן, להתמודד עם היעלמותו של חברו לתוך המשחק. גיטלמכר מספר לנו כי הם בחרו להתעסק ביחס החברה לנכים כדי לשנות אותו: "רצינו להראות נקודת מבט שמייחלת לשינוי, להראות רצון אמיתי לתיקון בחברה. בעיקר בחרנו בו כי חששנו שהמציאות איתה נאלצים האנשים עם המוגבלויות להתמודד היום תישאר גם בשנת 2025."

אומנם הסרט לא מבוסס על סיפור אמיתי ועדיין הוא מצייר את חייהם של מאות אלפי נכים בארץ ובעולם "הסרט לא מבוסס ישירות על סיפור אמיתי, אך זו המציאות איתה נאלצים רבים מהאנשים עם נכויות להתמודד על בסיס יום יומי." אומר לנו גיטלמכר.

 

פלסיוס וישראל מנהלות הפרויקט אומרות לנו כי הן בחרו בנושא ישראל ב-2025 לתחרות כי "תמיד מעניין לצפות אל העתיד, לנסות לנחש איך הדברים ייראו. בתור נוער, המחשבות על העתיד הן בחיי היום-יום, וזה מעניין לראות איך בני הנוער יתמודדו עם נושא כזה, ומצד שני לא רצינו ללכת רחוק מידי. הלכנו רק עשר שנים קדימה, לעתיד הקרוב. בנוסף לכך, אנחנו חושבים שישנה אפשרות לעוף עם הדמיון בנושא כזה".

גיטלמכר משתף אותנו בדרך הפתרון שהוא רואה ליחס החברה לנכים "היינו עושים זאת בעזרת חינוך מתקן ובעזרת חקיקה שתיאלץ את כל המוסדות הציבוריים להיות נגישים לכיסאות גלגלים ואולי גם את כל בעלי העסקים".

גיטלמכר מספר לנו על תהליך היצירה של הסרט "בעצם את הרעיונות לסרט התחלנו להעלות כבר באוגוסט כשיונתן פנה אליי עם רצון להשתתף בתחרות. במשך די הרבה זמן ניסינו להיסגר על רעיון עד שלבסוף זה התקבל. השלב הבא היה כתיבת התסריט, שהיה יחסית מהיר, ולאחר מכן היינו צריכים למצוא שחקנים שיסכימו להשתתף בהתנדבות ולמצוא לוקיישנים." הלווינג מוסיף ומספר כי "היו שני ימי צילום, אחד בנמל תל אביב ואחד בבית שלי. את העריכה אלעד עשה בבית שלו ואני עברתי יחד איתו על כל שלב. זאת הייתה חוויה מדהימה, שרק חיזקה בי את הרצון לעסוק בקולנוע. גם גיטלמכר מספר על חוויה עוצמתית "זו הייתה חוויה כל כך מהנה ומלמדת שקשה לתאר אותה במילים".

שניהם מספרים על העתיד לו הם מייחלים בעולם הקולנוע "האמת היא שאני ויונתן נפגשנו בעצם בקורס משחק שלקחנו ביחד, ושנינו מקווים מאוד להשתלב בתעשיית הקולנוע בארץ, אפילו כבר מעכשיו, אם בתור שחקנים, ואם בתור יוצרים", אומר לנו גיטלמכר. "החלום שלי הוא לעסוק בקולנוע. מגיל צעיר אני שואף להקים חברת הפקות בינלאומית לסרטים. אני אוהב את כל תחומי הקולנוע. אני מקווה מאוד להתראיין אצלכם עוד על סרטים שאצור בעתיד, ומי יודע, אולי זה יהיה ב2025." אומר לנו הלווינג.

תגובות